All-Ukrainian Network of experts and practitioners
on regional and local development

Services in regions

Editor's choice

Як пройти відбір та стати учасником мережі РЕГІОНЕТ

Show full text

Не вказано

Матеріали базового навчання - відтепер у вільному доступі!

Show full text

Не вказано

Відеозаписи заходів РЕГІОНЕТ та партнерів мережі

Show full text

Не вказано

Partners

 
 
  • УАРОР

    Ukrainian Association of Rayon and Regional Councils

  • АМУ

    Association of Ukrainian Cities

  • ВАССР

    All-Ukrainian Association of Village and Settlement Councils

  • Мінрегіон

    Ministry of Regional Development, Construction and Housing and Communal Services of Ukraine

  • komsamovr

    Secretariate of Committee on State Building, Regional Policy and Local Self-Government of the Verkhovna Rada of Ukraine

  • www.narda.org.ua

    National Association of Regional Development Agencies

  • www.coe.kiev.ua

    Office of the Representative of the Secretary General in Ukraine

  • DESPRO

    Swiss-Ukrainian project «Decentralization Support in Ukraine» DESPRO

  • ІГС

    Civil Society Institute

  • АММУ

    Association of Small Towns of Ukraine

  • НАДУ

    National Academy for Public Administration under the President of Ukraine

  • Відродження

    Program Initiatives «Democratic Practice» of International Renaissance Foundation

  • УНЦПД

    Ukrainian Center for Independent Political Research

  • ЦППР

    Centre of Policy and Legal Reform

  • Мережа центрів

    Public Union Network of legal information and consultation

  • НАСДСУ

    National Association of Agricultural Advisory Services of Ukraine

  • Ресурсний центр

    Center for Knowledge Management «Resource Center for Sustainable Local Development»

Досвід Польських гмін з управління житлово-комунальним господарством

17.07.2018

«Варто вчитися на чужих помилках, враховувати досвід інших», — зауважив Кшиштоф Лонтка, директор фонду неінвестиційних проектів Люблінської міської ради під час зустрічі з представниками ОТГ Запорізької та Кіровоградської областей. Навчальні візити до Польщі для представників об'єднаних територіальних громад організовані Програмою «U-LEAD з Європою».

Під час стаді-туру до Любліну «Кращі практики надання житлово-комунальних послуг у контексті впровадження реформи децентралізації» представники громад мали можливість відвідати дев'ять польських гмін, побувати на сортувальних та сміттєпереробних заводах, побачити очисні споруди, безпосередньо поспілкуватися з головами міських та сільських гмін і керівниками підприємств, почути про можливості залучення інвестицій та різний досвід впровадження систем ефективного управління житлово-комунальним господарством.

Енергозбереження

Велику увагу в польській гмінах приділяють системам енергозбереження. Сонячні панелі, фотовольтаіка — такі енергоджерела встановлюють і на адміністративних, і на житлових будинках. Частину коштів на це виділяє Європейський Союз, іншу частку сплачують по-різному: в одних гмінах – з місцевого бюджету, в інших — за рахунок мешканців, яких забезпечують сучасними технологіями. Також є й такі, хто залучає бізнес з можливістю подальшого обслуговування конструкцій. Процент співфінансування від гміни дуже різний — є й 1%, є і 10%. Так само і з термоізоляцією будівель: адміністративні — за бюджетний кошт та з залученням грантових коштів, приватний сектор — або за співфінансування за різними програмами, або за кошт власників. Змінюють у гмінах і систему опалення на більш ефективне — пелети.

Водопостачання

Проблема водопостачання, принаймні у відвіданих під час візиту гмінах, вирішена. Наприклад, у Нємце працюють п'ять станцій водопостачання на 22 тисячі населення. Є і водоочисні станції. Існують певні питання щодо каналізації, але, за словами війта гміни Вішніце, 10% мешканців, які не підключені до агломерації, у цьому не бачать потреби. До речі, частково тариф за воду в деяких гмінах компенсується з місцевого бюджету. Знаючи це, у жителів не виникає питання, коли, наприклад, у Вішніце, щороку підвищується тариф на воду 2% і на каналізацію на 5%, таким чином компенсуючи інфляцію. Вартість води у гмінах різна — в тих, що довелось відвідати, є і по 2,15 злотих за 1 куб. м, є і по 2,86. Тариф визначає установа, а не гміна.

Сміття

Актуальна для багатьох українських громад проблема сміття у Польщі активно почала вирішуватися після прийняття Євросоюзом закону про сортування та переробку сміття. Сортування на сьогодні вже норма для багатьох жителів. Причому, якщо ще до цього року визначали 4 фракції сміття, то на сьогодні їх вже вісім. Щодо переробки — існує конкуренція на ринку, і постачальник послуг визначається на тендерній основі. У цьому аспекті активно застосовують міжмуніципальне співробітництво. Так, для будівництва заводу з переробки комунального сміття об'єднали фінансові зусилля 15 гмін для покриття необхідної частки співфінансування проекту. Проте це підприємство бере участь на рівних з іншими підприємствами для надання послуг.

До речі, міжмуніципальне співробітництво застосовують і в створенні центрів пожежної безпеки. У Яскуві облаштували такий, де працюють добровольці, об'єднавши зусилля трьох гмін.

Проблему оплати за вивіз сміття вирішили прирівнюванням її до податку,  який збирається з кожного жителя і сплачується безпосередньо до бюджету гміни. У разі несплати, питання переноситься у судові площину. Тариф різниться не тільки від гміни до гміни, а окремо за сортоване і несортоване сміття. Причому різниця може бути і в рази більше. Гміна визначає і графіки вивезення сміття. Як приклад, у Вішніце пластик забирають раз на місяць, папір та скло — чотири рази на рік, великогабаритне сміття — раз на рік. Проте кожен має можливість здати його самостійно в пункти без додаткової оплати. На сьогодні розпочинають будівництво великих сортувальних боксів.

У Польщі відсутні монополісти і на постачання електроенергії. Обирають постачальника за ціною та якістю. 

За матеріалами Запорізький Центр розвитку місцевого самоврядування

Фотогалерея