All-Ukrainian Network of experts and practitioners
on regional and local development

Services in regions

Editor's choice

Як пройти відбір та стати учасником мережі РЕГІОНЕТ

Show full text

Не вказано

Матеріали базового навчання - відтепер у вільному доступі!

Show full text

Не вказано

Відеозаписи заходів РЕГІОНЕТ та партнерів мережі

Show full text

Не вказано

Partners

 
 
  • УАРОР

    Ukrainian Association of Rayon and Regional Councils

  • АМУ

    Association of Ukrainian Cities

  • ВАССР

    All-Ukrainian Association of Village and Settlement Councils

  • Мінрегіон

    Ministry of Regional Development, Construction and Housing and Communal Services of Ukraine

  • komsamovr

    Secretariate of Committee on State Building, Regional Policy and Local Self-Government of the Verkhovna Rada of Ukraine

  • www.narda.org.ua

    National Association of Regional Development Agencies

  • www.coe.kiev.ua

    Office of the Representative of the Secretary General in Ukraine

  • DESPRO

    Swiss-Ukrainian project «Decentralization Support in Ukraine» DESPRO

  • ІГС

    Civil Society Institute

  • АММУ

    Association of Small Towns of Ukraine

  • НАДУ

    National Academy for Public Administration under the President of Ukraine

  • Відродження

    Program Initiatives «Democratic Practice» of International Renaissance Foundation

  • УНЦПД

    Ukrainian Center for Independent Political Research

  • ЦППР

    Centre of Policy and Legal Reform

  • Мережа центрів

    Public Union Network of legal information and consultation

  • НАСДСУ

    National Association of Agricultural Advisory Services of Ukraine

  • Ресурсний центр

    Center for Knowledge Management «Resource Center for Sustainable Local Development»

Присвоєння рангів посадовим особам місцевого самоврядування: що потрібно знати старостам

20.02.2018

Автор: експерт-консультант проекту DESPRO з питань діяльності старост та співробітництва територіальних громад Олександр Врублевський

Присвоєння рангів посадовим особам місцевого самоврядування має значення при прийнятті на службу в органи місцевого самоврядування та під час її проходження, оскільки присвоєння того чи іншого рангувиступає не лише моральним стимулом, але й разом зі стажем роботи враховується при обчисленні розміру оплати праці.

Питання щодо присвоєння рангів посадовим особам місцевого самоврядування регулюються Законом України «Про службу в органах місцевого самоврядування» №2493-III від 07.06.2001 р., з останніми змінами, внесеними Законом № 2148-VIII від 03.10.2017 р. (далі –Закон №2493-III).

Посади в органах місцевого самоврядування (далі – ОМС) є трьох видів, а саме:

  • виборні посади, на які особи обираються на місцевих виборах;
  • виборні посади, на які особи обираються або затверджуються відповідною радою;
  • посади, на які особи призначаються сільським, селищним, міським головою, головою районної, районної у місті, обласної ради на конкурсній основі чи за іншою процедурою, передбаченою законодавством України.

При прийнятті на службу в ОМС присвоюються ранги у межах відповідної категорії посад. В Україні встановлено сім категорій посад, кожна з яких містить відповідний перелік віднесених до неї посад (стаття 14 Закону №2493-III). Нагадаю, що вказана норма сільських і селищних голів відносить до четвертої категорії, а старост – до шостої.

Що стосується самих рангів, які можуть бути присвоєні посадовим особам ОМС, то їх встановлено аж п’ятнадцять (стаття 15 Закону №2493-III), зокрема:

  • особам, які займають посади, віднесені до першої категорії, може бути присвоєно 3, 2 і 1 ранг;
  • особам, які займають посади, віднесені до другої категорії, може бути присвоєно 5, 4 і 3 ранг;
  • особам, які займають посади, віднесені до третьої категорії, може бути присвоєно 7, 6 і 5 ранг;
  • особам, які займають посади, віднесені до четвертої категорії, може бути присвоєно 9, 8 і 7 ранг;
  • особам, які займають посади, віднесені до п’ятої категорії, може бути присвоєно 11, 10 і 9 ранг;
  • особам, які займають посади, віднесені до шостої категорії, може бути присвоєно 13, 12 і 11 ранг;
  • особам, які займають посади, віднесені до сьомої категорії, може бути присвоєно 15, 14 і 13 ранг.

Як видно з наведеного переліку, посадовим особам кожної категорії посад може бути присвоєно один ранг із трьох передбачених. Зазвичай, спочатку присвоюється нижчий ранг, а далі, залежно від результатів проходження служби в ОМС, більш вищі ранги, що передбачені в межах відповідної категорії.

Необхідно знати: чим меншою цифрою позначено ранг, тим вищим є ранг.

Давайте розглянемо випадки, коли старості як посадовій особі місцевого самоврядування може бути присвоєно ранг.

Присвоюватися ранг старості може у таких випадках:

  • при прийнятті на службу в ОМС після обрання старостою на місцевих виборах. У цьому випадку ранг присвоюється, якщо особа, яку обрали старостою, приймається на службу в ОМС вперше.
  • після вступу на посаду старости особою, яка вже перебуває на службі в ОМС. У цьому випадку ранг присвоюється, якщо особа, яку обрали старостоювже має ранг, але він є нижчим, аніж той, що може бути присвоєно як старості. Це може мати місце у випадку, коли старостою обрали особу, яка обіймала, наприклад, одну із посад, яку Закон №2493-III відносить до сьомої категорії, а саме: радника, консультанта секретаріату районної у місті ради, спеціаліста виконавчих органів районної у місті, міської (міста районного значення) ради, спеціаліста виконавчого органу сільської, селищної ради.
  • під час перебування старостина займаній посаді може бути присвоєно більш вищий ранг, порівняно з тим, який було присвоєно раніше. Черговий ранг присвоюється за умови, якщо староста успішно пропрацював на займаній посаді не менш як два роки.

Ранги старостам як і сільським та селищним головам присвоюються рішеннямвідповідної ради ОТГ в межах відповідної категорії посад.

Ранги присвоюються відповідно до займаної посади, рівня професійної кваліфікації, результатів роботи.

За виконання особливо відповідальних завдань посадовій особі місцевого самоврядування може бути присвоєно черговий ранг достроково у межах відповідної категорії посад. Це означає, що старості за таких обставин може бути присвоєно черговий ранг раніше, аніж через два роки.

За сумлінну працю при виході на пенсію посадовій особі місцевого самоврядування може бути присвоєно черговий ранг поза межами відповідної категорії посад. А це означає, що старості, який, наприклад, має найвищий 11 ранг в межах шостої категорії посад, може бути присвоєно 10 ранг, який закон відносить до більш вищої - п’ятої категорії посад.

Старосту як посадову особу місцевого самоврядування може бути позбавлено раніше присвоєного рангу виключно на підставі вироку суду.

Якщо особу, яка займає чи займала посаду старости буде призначено на посаду нижчої категорії або така особа залишила службу в органі місцевого самоврядування, за нею зберігається раніше присвоєний ранг.

Про присвоєння, зміну чи позбавлення старости раніше присвоєного рангу в трудовій книжці у розділі «Відомості про роботу» робиться відповідний записіз зазначенням:

  • порядкового номера запису;
  • дати внесення запису;
  • підстави для внесення запису.

Черговий ранг старості як посадовій особі місцевого самоврядування може не присвоюватися, якщо на момент присвоєння рангу:

  • стосовно старости проводиться службове розслідування;
  • староста перебуває під слідством;
  • староста припинив службу в органах місцевого самоврядування.

Чи може староста оскаржити рішення ради ОТГ, яким було відмовлено в присвоєнні старості чергового рангу?

Конституція України закріпила припис, відповідно до якого кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб (стаття 55).

Кодекс адміністративного судочинства України (далі – КАС ) визначає повноваження адміністративних судів щодо розгляду справ адміністративної юрисдикції, порядок звернення до адміністративних судів і порядок здійснення адміністративного судочинства. Компетенція адміністративних судів щодо вирішення адміністративних справ поширюється й на спори фізичних чи юридичних осіб із суб’єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності (стаття 19 КАС). Це означає, що у разі прийняття радою ОТГ рішення про відмову старості у присвоєнні йому чергового рангу і таке рішення, на думку старости, суперечить чинному законодавствута/чи було ухвалено з порушенням, то старостамає право звернутися до суду в порядку адміністративного судочинстваіз заявою про визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень (стаття 5 КАС).

P.S. Якщо після ознайомлення із цією публікацією виникли запитання, їх можна розмістити на Форумі старост http://forum.decentralization.gov.ua/ та отримати необхідні відповіді.

Джерело: decentralization.gov.ua