Всеукраїнська мережа фахівців і практиків
з регіонального та місцевого розвитку

Послуги в регіонах

Вибір редакції

Як пройти відбір та стати учасником мережі РЕГІОНЕТ

Читати повністю

Короткі рекомендації про те, як взяти участь у відборі до РЕГІОНЕТ і стати учасником мережі

Матеріали базового навчання - відтепер у вільному доступі!

Читати повністю

Матеріали базового навчання для кандидатів на участь у РЕГІОНЕТ викладено на порталі мережі у вільному доступі

Відеозаписи заходів РЕГІОНЕТ та партнерів мережі

Читати повністю

Відеозаписи, зроблені мережею РЕГІОНЕТ: власні заходи та заходи партнерів мережі

Партнери

 
 
  • УАРОР

    Українська асоціація районних та обласних рад

  • АМУ

    Асоціація міст України

  • ВАССР

    Всеукраїнська асоціація сільських та селищних рад

  • Мінрегіон

    Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства

  • komsamovr

    Секретаріат Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування Верховної Ради України

  • www.narda.org.ua

    Асоціація агенцій регіонального розвитку України

  • www.coe.kiev.ua

    Офіс Ради Європи в Україні

  • DESPRO

    Швейцарсько-український проект «Підтримка децентралізації в Україні» DESPRO

  • ІГС

    Інститут громадянського суспільства

  • АММУ

    Асоціація малих міст України

  • НАДУ

    Національна академія державного управління при Президентові України

  • Відродження

    Програмна ініціатива «Демократична практика» Міжнародного фонду «Відродження»

  • УНЦПД

    Український незалежний центр політичних досліджень

  • ЦППР

    Центр політико-правових реформ

  • Мережа центрів

    Громадська спілка "Мережа Центрів правової інформації та консультацій"

  • НАСДСУ

    Національна асоціація сільськогосподарських дорадчих служб України

  • Ресурсний центр

    Центр управління знаннями «Ресурсний центр зі сталого місцевого розвитку»

Голова об'єднаної громади – політичний лідер нового формату

21.08.2017

Децентралізація, окрім змін до адміністративно-територіального устрою та фіскальної сфери, вже призводить до змін в філософії місцевого управління. Це одна з менш помітних трансформацій, але найбільш значущих з точки зору стратегічного розвитку держави.

Наразі ми спостерігаємо серйозні трансформації в політичній системі країни та політичній культурі населення. Новообрані лідери громад за переліком своїх якостей та компетенцій – це кардинально нове явище для української політичної та управлінської системи.

Своєю постановою від 18 серпня ЦВК дала старт виборчій кампанії в 202 об'єднаних громадах по всій країні. День голосування призначено на 29 жовтня і зараз доцільним буде проаналізувати фактори, які можуть сприяти перемозі на цих виборах, а головне – управлінці якого формату прийдуть восени до влади в цих громадах.

Чим же так відрізняються лідери громад від минулих сільських/селищних голів, мерів міст? І що призводить до цих змін? Ключовий аспект – розширення повноважень і зони відповідальності. Реформа децентралізації прирівняла рівень "найменшої" громади (з точки зору площі та кількості жителів) до статусу міста обласного підпорядкування. Це призвело до істотного зростання фінансового ресурсу, збільшення свободи в прийнятті управлінських рішень і, звісно, відповідальності. Знаковим є те, що сьогодні голова громади набуває гострої потреби бути публічним менеджером. Це той аспект, який змінює його ставлення до поведінки як серед політико-адміністративних еліт, так і взаємодії з жителями своєї території.

Лідер ОТГ, окрім вирішення господарських питань, стає перемовником з міжнародними інвесторами, організаціями донорами, представниками вищої ланки державної влади. Істотно, зростає роль компетенцій стратегічного планування та проектного менеджменту.

Новий лідер громади – це сплав господарника, чиновника і політика доступного людям. Саме ці якості є найбільш затребувані жителями громад, що підтверджує і значна кількість соціологічних досліджень. При цьому важливим є вихід на вершину рейтингу також і моральних якостей новобраного голови.

Фрагмент соціологічного дослідження компанії Independent Researching Group (http://www.irg.org.ua) 04-10.04.2017 р. (на передодні виборів 30.04.2017 р.) в об’єднаних територіальних громадах Запорізької, Дніпропетровської та Херсонської областей. Всього було опитано 1200 респондентів.

Ще однією важливою тенденцію є те, що лідери громад і їхній успіх на виборах все менше починає залежати від партійної складової. Це показують електоральні перегони в громадах 2015-2016 рр., а також вже чітко сформований запит населення та очікування від керівника ОТГ. Партійність має мінімальне значення, на перший план виходять ділові та особисті якості. Подібна ситуація свідчить і про зростання прагматизму серед виборців в громадах. Їм важливі справи, компетенції та доступність. Це три кити, які прокладають шлях кандидатам до отримання голосів і перемоги на виборах.

З точки зору масштабу змін, важливою є кількість нових голів громад. Після виборів 29 жовтня в цілому по країні їх буде 615, що становить практично половину від загальної кількості передбачених реформою ОТГ. Кількість лідерів нового формату вже сьогодні буде приводити до якісних змін всієї управлінської системи країни.

Повнота цих змін буде очевидна під час/і після майбутніх виборів Парламенту і Президента. Ті стандарти, які лідери громад задають на території, "зобов'яжуть" до якісного зростання кандидатів на майбутніх більш масштабних виборах. А за їх результатами – і до іншої управлінської поведінки.

В такій ситуації у політиків, державних та місцевих управлінців вже немає іншого шляху, окрім як відповідати цим запитам населення і змінюватися з урахуванням зазначених управлінських трансформацій. В іншому випадку вони опиняться за бортом суспільно-політичних процесів.

Аскад Ашурбеков, експерт з децентралізації Запорізького центру розвитку місцевого самоврядування

За матеріалами decentralization.gov.ua