Всеукраїнська мережа фахівців і практиків
з регіонального та місцевого розвитку

Послуги в регіонах

Вибір редакції

Як пройти відбір та стати учасником мережі РЕГІОНЕТ

Читати повністю

Короткі рекомендації про те, як взяти участь у відборі до РЕГІОНЕТ і стати учасником мережі

Матеріали базового навчання - відтепер у вільному доступі!

Читати повністю

Матеріали базового навчання для кандидатів на участь у РЕГІОНЕТ викладено на порталі мережі у вільному доступі

Відеозаписи заходів РЕГІОНЕТ та партнерів мережі

Читати повністю

Відеозаписи, зроблені мережею РЕГІОНЕТ: власні заходи та заходи партнерів мережі

Партнери

 
 
  • УАРОР

    Українська асоціація районних та обласних рад

  • АМУ

    Асоціація міст України

  • ВАССР

    Всеукраїнська асоціація сільських та селищних рад

  • Мінрегіон

    Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства

  • komsamovr

    Секретаріат Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування Верховної Ради України

  • www.narda.org.ua

    Асоціація агенцій регіонального розвитку України

  • www.coe.kiev.ua

    Офіс Ради Європи в Україні

  • DESPRO

    Швейцарсько-український проект «Підтримка децентралізації в Україні» DESPRO

  • ІГС

    Інститут громадянського суспільства

  • АММУ

    Асоціація малих міст України

  • НАДУ

    Національна академія державного управління при Президентові України

  • Відродження

    Програмна ініціатива «Демократична практика» Міжнародного фонду «Відродження»

  • УНЦПД

    Український незалежний центр політичних досліджень

  • ЦППР

    Центр політико-правових реформ

  • Мережа центрів

    Громадська спілка "Мережа Центрів правової інформації та консультацій"

  • НАСДСУ

    Національна асоціація сільськогосподарських дорадчих служб України

  • Ресурсний центр

    Центр управління знаннями «Ресурсний центр зі сталого місцевого розвитку»

Хто має допомогти облдержадміністраціям виконати закон, чи вони впораються самі? Тези з брифінгу голів громад

07.08.2018

Обласні державні адміністрації в окремих випадках блокують процес добровільного об’єднання територіальних громад. ОДА або не надають висновок про відповідність рішень громад чинному законодавству, або не звертаються до Центральної виборчої комісії щодо призначення в об’єднаних громадах перших виборів.

Про це повідомили голови громад під час брифінгу в Українському кризовому медіа центрі на тему: "Об’єднання громад: хто в регіонах блокує децентралізацію?".

Учасниками заходу стали:

  • Валентина Стадник, Бужанський сільський голова (Бужанська об’єднана громада (Лисянський район, Черкаська область),
  • Юрій Зарко, Білопільський міський голова (Білопільська ОТГ, Сумська область),
  • Людмила Макаренко, Новоселівський сільський голова (Новоселівська ОТГ Полтавський район, Полтавська область),
  • Сергій Дяченко, Циблівський сільський голова (Циблівська ОТГ, Київська область),
  • Віталій Савенко, Миронівський міський голова (Миронівська міська ОТГ, Київська область),
  • Юрій Ганущак, експерт з питань реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади.

Бужанський сільський голова Валентина Стадник стверджує, що у Черкаській ОДА їхню громаду називають неспроможною і не дають позитивного висновку.

- Ми провели роз’яснювальну роботу, громадські слухання. П’ять рад вирішили створити Бужанську ОТГ. Ми робили розрахунки майбутньої спроможності громади. В цьому нам допомагала і Асоціація міст України, і Черкаський центр розвитку місцевого самоврядування. Але перша відповідь обласної державної адміністрації була про те, що вона нам не може надати позитивного висновку, оскільки начебто Бужанська ОТГ буде неспроможною. Це було навесні. І по сьогоднішній день ситуація не змінилася, - сказала Валентина Стадник.

До речі, Черкаська область - на 21 місці у рейтингу областей щодо формування об’єднаних територіальних громад.

 - А ми хотіли стрибнути у перший вагон децентралізаційного потягу ще у 2015 році, - розповів Юрій Зарко, Білопільський міський голова (Сумська область). – З 14 рад, які мали б увійти до Білопільської ОТГ, як це передбачено перспективним планом, згоду надали 5 рад – це майже 20 тисяч населення. Наша громада могла б бути найбільшою у Сумській області. Сьогодні спливає останній, десятий день, коли обласна державна адміністрація мала б надати висновок. День ще не завершився. Але ми розуміємо, що якщо є бажання вирішити питання, то воно вирішується швидко.

А от Новоселівська громада хоча і отримала в минулому році позитивний висновок на рішення про створення Новоселівської ОТГ, однак до виборів справа досі не дійшла. Спочатку не давали цього зробити судові тяганини, через які ОДА відкликала документи з Центральної виборчої комісії по Новоселівській ОТГ. Тепер – невідомість.

- У суді представник Полтавської ОДА говорила, що Новоселівська ОТГ не відповідає Методиці формування об’єднаних громад. Це при тому, що адміністрація надала громаді позитивний висновок, - розповіла Людмила Макаренко, Новоселівський сільський голова. - Ми пройшли 10 судових засідань. І суд першої інстанції, і апеляційний суд винесли рішення на користь громади. Дочекалися, поки спливе термін для подання касації. 25 липня цей термін сплив, але облдержадміністрація досі не звернулася до Центральної виборчої комісії щодо призначення перших виборів на території Новоселівської ОТГ. ОДА є основним гальмом реформи.

Над створенням Циблівської об’єднаної громади у Київській області почали працювати ще у 2015 році.

 - Багато часу пішло, щоб переконати людей, чому це потрібно робити. Але, на жаль, є ті, хто гальмує процес. В першу чергу – обласна державна адміністрація, - розповів Циблівський сільський голова Сергій Дяченко. - Заступник голови Київської ОДА, коли я його запитав, чому ви не даєте хоча б якийсь висновок, мені відповів: "Потому что я не хочу". Мені шкода. Зрештою висновок Циблівська ОТГ отримала ще в листопаді минулого року, але обласна державна адміністрація ніяк не спрямує подання на ЦВК.

- А мені кажуть, що я розвалюю район, - поділився Миронівський міський голова Віталій Савенко. - 24 сільські ради вирішили об’єднатися. Спершу в Київській ОДА нам відмовили через те, що немає суміжності громад, які вирішили об’єднатися. Ми все виправили і 23 березня 2018 року знову направили на ОДА документи. Чотири місяці ці документи гуляли кабінетами, потім до нас приїхав голова облдержадміністрації, заслухав тих, хто не хоче об’єднатися і після наради, 9 липня, ми отримали висновок, де сказано, що 85% районного бюджету - це надходження з міста, а отже при створенні ОТГ район втратить кошти.

Такі відмови, про які говорили місцеві голови, експерт Юрій Ганущак назвав недоречними. За його словами, обласна державна адміністрація не може визначати спроможність чи неспроможність майбутньої об’єднаної громади, як це у випадку з Бужанською ОТГ Черкаської області.

- Спроможна чи не спроможна громада, визначає Кабінет Міністрів України відповідно до Методики формування об’єднаних громад, - пояснив Юрій Ганущак. – Але заборонити об’єднуватися громадам ніхто не може. Обласні державні адміністрації зобов’язані надавати висновки, якщо рішення про об’єднання відповідають законодавству. На практиці виглядає так: громада об’єдналася, пішла на вибори, а потім Кабінет Міністрів може сказати, що громада не спроможна. Цей може бути вже після виборів. В такому разі громада залишиться великою сільською радою, прямі міжбюджетні трансферти не будуть з нею встановлені. Але перший етап громаді необхідно пройти, тобто провести вибори.

Щодо аргументів про те, що хтось розвалює райони, створюючи громаду, Юрій Ганущак відповів:

- Такого немає і не буде. Працює формула вирівнювання, і районні бюджети все одно отримають своє.

Виходить, що громадам доводиться долати перепони на шляху об’єднання, яких могло б і не бути. ОДА затягують чи не надають висновки, не направляють подання до ЦВК – це незаконно.

В Україні 6 обласних державних адміністрацій блокують створення 23 об’єднаних територіальних громад, не надаючи висновків про відповідність рішень про об’єднання чинному законодавству. 4 облдержадміністрації не подають документи до Центральної виборчої комісії про призначення на території 7 ОТГ перших виборів.

Найближчим часом, відповідно до законодавства, Центральна виборча комісія має призначити перші вибори на території об’єднаних громад на 28 жовтня 2018 року. Чи хтось допоможе обласним державним адміністраціям виконати закон, чи, можливо, вони впораються самі – час покаже.

За матеріалами decentralization.gov.ua