Всеукраїнська мережа фахівців і практиків
з регіонального та місцевого розвитку

Послуги в регіонах

Вибір редакції

Як пройти відбір та стати учасником мережі РЕГІОНЕТ

Читати повністю

Короткі рекомендації про те, як взяти участь у відборі до РЕГІОНЕТ і стати учасником мережі

Матеріали базового навчання - відтепер у вільному доступі!

Читати повністю

Матеріали базового навчання для кандидатів на участь у РЕГІОНЕТ викладено на порталі мережі у вільному доступі

Відеозаписи заходів РЕГІОНЕТ та партнерів мережі

Читати повністю

Відеозаписи, зроблені мережею РЕГІОНЕТ: власні заходи та заходи партнерів мережі

Партнери

 
 
  • УАРОР

    Українська асоціація районних та обласних рад

  • АМУ

    Асоціація міст України

  • ВАССР

    Всеукраїнська асоціація сільських та селищних рад

  • Мінрегіон

    Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства

  • komsamovr

    Секретаріат Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування Верховної Ради України

  • www.narda.org.ua

    Асоціація агенцій регіонального розвитку України

  • www.coe.kiev.ua

    Офіс Ради Європи в Україні

  • DESPRO

    Швейцарсько-український проект «Підтримка децентралізації в Україні» DESPRO

  • ІГС

    Інститут громадянського суспільства

  • АММУ

    Асоціація малих міст України

  • НАДУ

    Національна академія державного управління при Президентові України

  • Відродження

    Програмна ініціатива «Демократична практика» Міжнародного фонду «Відродження»

  • УНЦПД

    Український незалежний центр політичних досліджень

  • ЦППР

    Центр політико-правових реформ

  • Мережа центрів

    Громадська спілка "Мережа Центрів правової інформації та консультацій"

  • НАСДСУ

    Національна асоціація сільськогосподарських дорадчих служб України

  • Ресурсний центр

    Центр управління знаннями «Ресурсний центр зі сталого місцевого розвитку»

Кожна із вже створених ОТГ працює краще, ніж сільська або селищна рада, яка ще досі не об’єдналась, – Геннадій Зубко

14.06.2018

Наразі в Україні вже створено 743 об’єднані територіальні громади. Обрані голови, єдине, що у тих ОТГ, де вибори проходили цієї весни, ще не налагоджені прямі бюджетні взаємовідносини з центром. Вони настануть з нового фінансового року, але практично всі процедури стосовно передачі майна і отримання повноважень, а також щодо формування стратегії розвитку та створення нагальних об’єктів інфраструктури вже відбуваються. Сьогодні 665 громад уже працюють повноформатно. Реформа децентралізації набирає обертів, приклади успішних ОТГ пришвидшують з рішенням тих, хто ще не об’єднався. Люди зрозуміли, що зволікати - означає втрачати час і кошти. Про це в ефірі на 5 каналі заявив Віце-прем’єр-міністр - Міністр регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ України Геннадій Зубко.

На його переконання, питання, що першим зреалізувати у громаді - відремонтувати фельдшерський пункт, чи взятися за дорог - є питанням комунікації, котра вибудовується між обраною владою на місці і громадою. «У ході децентралізації запроваджено інститут старост. Саме вони повинні працювати у своїх громадах і роз’яснювати, у якій черговості буде відремонтований той чи інший об’єкт, що буде створено чи відбудовано за рахунок коштів громади або за рахунок державної субвенції. Якраз у рамках цієї комунікації потрібно пояснювати людям, чому впроваджується саме цей проект, чому в цьому населеному пункті, і чого слід очікувати в рамках реалізації загальної стратегії», - зазначив Геннадій Зубко.

Що стосується розвитку сільської медицини, то, за словами Віце-прем’єр-міністра, першочерговою умовою для впровадження цього проекту за рахунок державної підтримки є наявність лікаря. «В ідеалі інфраструктура має з’являтися там, де є фахівець. Але медичний працівник чи сімейний лікар не приїде працювати туди, де йому не будуть забезпечені належні умови, де нема інфраструктури. А сьогодні 85% ФАПів у сільській місцевості ще не мають водопостачання і водовідведення. Тому залучати сюди сімейних лікарів, педіатрів дуже важко. Потрібно розбудовувати інфраструктуру», - зазначив Геннадій Зубко.

Що стосується будівництва та ремонту доріг у 2018 році, то Віце-прем’єр-міністр переконаний, що, попри небувалі розміри коштів, спрямованих на розбудову магістральних автошляхів, суттєвим є і збільшення фінансування на місцеву дорожню інфраструктуру.

Йде масштабне відновлення центральних автомагістралей. Розпочиналося воно з західних областей, і зараз акцент зміщується на Центральну та Східну Україну, і це є важливим у впровадженні реформи децентралізації, переконаний він.

«Але хочу наголосити, що саме з цього року 35% із загальної суми виділених на ремонт доріг коштів спрямовуються саме на місцеві дороги. Додайте ще гроші, які надходять на ремонт місцевих доріг з реалізації «митного експерименту», запровадженого Президентом України, від перевиконання планів митницями. Куди саме вони повинні бути спрямовані, на які проекти? Звичайно, важливим є збудувати центральну дорогу через адміністративний центр громади, щоб всі побачили хороше дорожнє покриття, нове освітлення. Але ми ставимо завдання, щоб у першу чергу ще й ремонтувалися дороги там, де є опорна школа, де є необхідність перевезення дітей з початкової школи шкільним автобусом. Також першочергово мають ремонтуватися дороги до медичних закладів. І контроль за виконанням цього проекту залишається за громадами», - наголосив Геннадій Зубко.

Він переконаний, що субсидіарність реформи полягає у тому, що влада у своїй звітності максимально наближається до людей. Раніше сільський голова виходив, розводив руками і казав: у мене є лише печатка і зарплата, а всі інші питання ідіть й вирішуйте в районі, області чи у Києві. А зараз керівник ОТГ так говорити не може, є місцеві податки, є і чималий відсоток Дорожнього фонду, який спрямовується на місцеві дороги.

«І тут постає питання наявності проектів. Кошти, які є у розпорядженні громади, необхідно освоювати у рамках стратегії. Звичайно, проект щодо ремонту чи будівництва дороги вартує грошей. Але якщо такий проект у тебе є і ти подаєш його на розгляд у ДФРР або на розгляд обласної адміністрації щодо використання коштів, які надходять з Дорожнього фонду та у результаті «митного експерименту» - то тоді тобі важко відмовити. Звичайно, на все це потрібні не стільки кошти, скільки час. По кожній громаді ми вже бачимо сьогодні зміни. Так, є більш успішні, котрі мають на своїй території бюджетоутворюючі підприємства, де працює бізнес, де кошти надходять від податків, акцизів. Такі громади розвиваються швидше. Але є громади, які не мають подібних преференцій та ресурсів. І тут головною умовою стає якісний менеджмент. Але я можу чітко заявити, що кожна із вже створених ОТГ працює краще, ніж та сільська або селищна рада, яка ще досі залишається не об’єднаною», - заявив Геннадій Зубко.

Він повідомив, що сьогодні за підтримки Уряду, Європейського Союзу є можливість організувати навчання таких лідерів громад, допомогти їм щодо визначення пріоритетів, і що найголовніше - розроблення стратегій.

Украй важливим є питання контролю громади за використанням коштів. Звичайно, будь-які бюджетні кошти підпадають під бюджетне законодавство і контролюються Держказначейством з точки зору спрямування видатків. А ось що стосується активності та ефективності їх використання - це вже зона відповідальності депутатського корпусу і всіх членів громади, наголошує він.

«Люди бачать, скільки коштів надійшло у скарбничку громади, а бюджети громад зараз зросли у 7-10 разів, і куди ці кошти спрямовуються. На дитячий садок, на школу чи на щось інше. Саме депутатський корпус має контролювати проходження фінансів і змусити звітувати за кожну копійку. Другим рівнем контролю є Державна аудиторська служба, яка може перевірити, як ці кошти використовуються безпосередньо. Додайте ще правоохоронні органи. Будь-яка людина, котра проживає в громаді, може звернутися до контролюючих органів й ініціювати перевірку. Люди зараз активні, вони за необхідності звертаються і у правоохоронні органи, і у державні структури, навіть до Кабінету Міністрів.

Ми, Уряд, у першу чергу контролюємо виконання законодавства. Зараз ми якраз обговорюємо необхідність створення нового закону, який забезпечить державний контроль за дотриманням законодавства і Конституції України органами місцевого самоврядування. Раніше це було компетенцією загального нагляду прокуратури, у неї цю функцію у ході реформи забрали. Її мали передати префектам на місцях, але інститут префектів ще не запрацював, тому питання контролю за виконанням вимог законодавства стоїть гостро. У країнах ЄС префекти беруть участь у затвердженні бюджету місцевого самоврядування і контролюють його ефективність. Це питання забезпечення конституційних прав і свобод громадян, у тому числі виконання делегованих державою функцій у частині охорони здоров’я, освіти, пенсійного забезпечення, інших сервісів, як- то вивіз сміття, теплопостачання тощо. І це потребує законодавчого врегулювання», - наголосив Геннадій Зубко.

За матеріалами www.kmu.gov.ua