Всеукраїнська мережа фахівців і практиків
з регіонального та місцевого розвитку

Послуги в регіонах

Вибір редакції

Як пройти відбір та стати учасником мережі РЕГІОНЕТ

Читати повністю

Короткі рекомендації про те, як взяти участь у відборі до РЕГІОНЕТ і стати учасником мережі

Матеріали базового навчання - відтепер у вільному доступі!

Читати повністю

Матеріали базового навчання для кандидатів на участь у РЕГІОНЕТ викладено на порталі мережі у вільному доступі

Відеозаписи заходів РЕГІОНЕТ та партнерів мережі

Читати повністю

Відеозаписи, зроблені мережею РЕГІОНЕТ: власні заходи та заходи партнерів мережі

Партнери

 
 
  • УАРОР

    Українська асоціація районних та обласних рад

  • АМУ

    Асоціація міст України

  • ВАССР

    Всеукраїнська асоціація сільських та селищних рад

  • Мінрегіон

    Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства

  • komsamovr

    Секретаріат Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування Верховної Ради України

  • www.narda.org.ua

    Асоціація агенцій регіонального розвитку України

  • www.coe.kiev.ua

    Офіс Ради Європи в Україні

  • DESPRO

    Швейцарсько-український проект «Підтримка децентралізації в Україні» DESPRO

  • ІГС

    Інститут громадянського суспільства

  • АММУ

    Асоціація малих міст України

  • НАДУ

    Національна академія державного управління при Президентові України

  • Відродження

    Програмна ініціатива «Демократична практика» Міжнародного фонду «Відродження»

  • УНЦПД

    Український незалежний центр політичних досліджень

  • ЦППР

    Центр політико-правових реформ

  • Мережа центрів

    Громадська спілка "Мережа Центрів правової інформації та консультацій"

  • НАСДСУ

    Національна асоціація сільськогосподарських дорадчих служб України

  • Ресурсний центр

    Центр управління знаннями «Ресурсний центр зі сталого місцевого розвитку»

Перш за все розвиваємо шкільну освіту: досвід Смирновської ОТГ

09.01.2018
У мешканців необ’єднаних територій є побоювання, що після створення громади та оптимізації будуть закривати школи, а вчителі залишаться без роботи. Проте, як свідчить досвід Смирновської об’єднаної територіальної громади Запорізької області, може бути якраз навпаки. Пріоритетом тут бачать саме школи. Майже половину державної підтримки на інфраструктурні проекти ОТГ спрямовує на освіту. У 2016 році з 6 млн грн було витрачено 3,5 млн на ремонтні роботи в закладах освіти. Із 4 млн 2017-го майже 1,5 млн виділено опорній школі.

"У нашій громаді закрили дві школи ще до об’єднання, у 2009-2010 роках, – розповідає начальник відділу освіти, культури, молоді та спорту Смирновської сільської ради Ірина Сингур. – Ще дві були реорганізовані. У людей були побоювання, що після створення ОТГ будуть закривати й інші. Не всі розуміли, що таке опорна школа. Тому доводилось особисто ходити по дворах і пояснювати, що і як буде – про підтримку від держави, шкільні автобуси, підвищення якості освіти.

Навіщо школа на 50 учнів? Звісно, завжди зручно, коли до школи можна ходити пішки. Проте сьогодні вже є шкільні автобуси. Треба думати, яку освіту можна отримати в такій школі та куди після неї вступить дитина. Ще батьки переживають, що дітям доводиться переходити зі школи в школу. Хоча, на мою думку, краще дитину привчати змалку до роботи в різних колективах, зручно себе відчувати в нових умовах".

Опорна школа

"Ми не побоялися не тільки об’єднатися, але й створити опорну школу. Зробимо дороги, взагалі жодних проблем не буде, щоб дістатися з будь-якого населеного пункту", – переконана Ірина Сингур.

Опорна школа – Олексіївський НВК "ЗОШ І-ІІІ ст. – ДНЗ" має три філії (одна дев’ятирічка та дві початкові школи з дошкільними групами). У опорній школі навчається 200 учнів, 106 у філіях. Є у громаді ще один садочок як самостійний заклад.

Створили опорну школу в квітні 2016 року. І вже того року потрапили до переліку 24 опорних шкіл України, які отримали фінансову підтримку держави та іноземних інвесторів. За ці кошти (близько 2 млн грн) замінили вікна у фойє, побудували туалет для дітей з особливими потребами, пандуси, облаштували фізичний, хіміко-біологічний кабінети та кабінет інформатики новим сучасним обладнанням і меблями, отримали новенький тенісний стіл. Запорізька обласна рада виділила комп’ютери. За державну субвенцію на розвиток інфраструктури зробили шатровий дах у школі (2,4 млн грн), капітальний ремонт в їдальні, спортзалі, коридорі, актовій залі, п’яти кабінетах (1,4 млн). За обласною програмою співфінансування (30% з бюджету ОТГ, 70% з обласного бюджету) купили шкільний автобус. У школі сьогодні вже працює Wi-Fi.

Зробили капітальні ремонти та поповнили матеріально-технічну базу і в філіях: замінили стару електропроводку, відремонтували стелю, замінили вікна та двері на енергозберігаючі, відремонтували класи. Зробили капітальний ремонт та побудовано нову котельню і в дитячому садку.

"Ми одні з перших створювали опорну школу, тому опинилися у відкритому морі, де не було кому нас рятувати, – згадує Ірина Сингур. – Всьому вчилися на власному досвіді. Багато було різного. І підрядники підводили. Але ми в громаді великі оптимісти і впевнені, що поборемо всі перешкоди. Головне – бачити ціль. Досвід набувається".

"Треба вкладати насамперед в освіту. Є школи – є діти – молодь – робочі місця, – підсумовує голова Смирновської ОТГ Олександр Романюк. – А значить, громада буде жити і розвиватися".

Робочі місця

У Смирновській громаді учителів не звільняли: сьогодні вони – працівники опорного закладу. Це дає можливість і довантажувати педагогів, якщо не вистачає необхідних годин. І вчителі здобувають можливість викладати в різних класах. А це – підвищення власного рівня, більше впевненості у собі.

"До того ж ми зараз маємо можливість доплачувати з бюджету ОТГ 10% за престижність професії – такого не було останні роки, бо в районі не вистачало на це коштів, – розповідає Ірина Сингур. – Сподіваємось, що надалі цей відсоток зросте – зараз кошти йдуть на ремонти. Отримують наші вчителі і премії за високі результати. На сьогодні вже покриваємо витрати на проїзд вчителям, які їздять до нас здалеку. Викладачка французької мови, наприклад, долає щодня по 25 кілометрів, щоб доїхати на роботу. Так само і з вчителями музики, математики.

Зі створенням ОТГ з’являється більше можливостей, нових робочих місць. При опорних школах, наприклад, створюються гуртки, додаткові робочі місця і в будинках культури, де наші діти можуть проводити вільний час. Зараз 30% населення задіяні в культурному житті. Працюють групи хореографії та спортивного танцю, фітнесу, дві групи з дзюдо, в школі діти мають можливість грати у футбол і волейбол. Тепер заклади освіти і культури не пусті.

"Радію, коли йдеш ввечері, а вікна світяться, – ділиться Олександр Романюк. – Бачиш, все не дарма, людям це потрібно. Та й ініціативи стало більше. Як відремонтували спортивний зал у школі, приходить медсестра з ФАПу, говорить: "Хочу вести фітнес. Безоплатно. Для всіх бажаючих". Так одразу записались понад 50 осіб. Ходять, щоправда, трохи менше, але й не тільки молодь".

Ефективність

Смирновська громада і заощаджує кошти бюджету, точніше – не витрачає на те, до чого протягом багатьох років до об’єднання громади звикли, проте не є ефективним. Тепер вони мають можливість самостійно вирішувати, як їм зручніше працювати.

"Наша громада велика за територією, проте населення лише 3753 особи, – пояснює Ірина Сингур. – Тому вирішили, що ефективніше буде об’єднати освіту, культуру, молодь та спорт. Ми вирішили, що немає сенсу створювати відділ як окрему юридичну особу, тому працюємо як структурний відділ сільської ради. У роботі керуємося Положенням, затвердженим сесією ради, та посадовими інструкціями".

ОТГ завжди треба рахувати кошти і зробити роботу оптимальною та максимально зручною, зазначає вона. Опорна школа може мати власного бухгалтера або укласти договір з бухгалтером на надання послуг.

"Вирішили, що нам не потрібний методичний кабінет як окрема структурна одиниця, - каже Ірина Сингур. - На нашу кількість навчальних закладів його утримання є невигідним, обійшлися одним спеціалістом з методичної роботи". Ефективніше використовують знання власних вчителів-методистів, активізували роботу шкільних методичних об’єднань, спілкуються та діляться досвідом з педагогами шкіл інших громад. Уклали договір із Запорізьким обласним інститутом післядипломної освіти, беремо участь у їхніх семінарах і тренінгах. Якщо є потреба провести якийсь захід для вчителів нашої громади, викладачі залюбки надають нам таку послугу. Така робота набагато ефективніша".

За матеріалами Запорізький Центр розвитку місцевого самоврядування

Фотогалерея