Короткі рекомендації про те, як взяти участь у відборі до РЕГІОНЕТ і стати учасником мережі
| |||
|
Короткі рекомендації про те, як взяти участь у відборі до РЕГІОНЕТ і стати учасником мережі
Матеріали базового навчання для кандидатів на участь у РЕГІОНЕТ викладено на порталі мережі у вільному доступі
Відеозаписи, зроблені мережею РЕГІОНЕТ: власні заходи та заходи партнерів мережі
"Мета децентралізації — передати повноваження на локальний рівень. Коли ви будете мати владу в руках, жоден політик вам не страшний. Децентралізація дає позитивний вплив для зрушень у свідомості людей, це психологічні зміни. В Польщі довіра до локальної влади в два рази вище, ніж до Парламенту. Люди обирають, виходячи з підтримки на інших рівнях влади, спираючись на довіру локальної влади".
"Принципи роботи європейських донорів:
Більший може більше. Більш ефективними є великі громади, тому варто використовувати можливості для зростання, до того ж, це передбачено українським законодавством — приєднання, об’єднання, міжмуніципальне співробітництво. Донори обирають більшу громаду, бо це надає більше користі, більше людей отримають вигоду і будуть залучені.
Тому у Польщі активно розвиваються спільні проекти декількох гмін, які підтримують програми Європейського Союзу. Так, для будівництва заводу з переробки сміття об'єднали зусилля 15 гмін. У Яскуві облаштували центр пожежної безпеки, де працюють добровольці, об'єднавши зусилля трьох гмін.
Більше за більше. Єврокомісія більше зацікавлена працювати з місцевим самоврядуванням, менше — з політикою. І хоче вкладати кошти в реальні зміни".
"Школи - це не приміщення, це - людський потенціал. У Польщі школи перейшли в управління гмінами через вісім років після початку децентралізації. Але краще це робити одразу".
Закриття шкіл теж можливе. Але існують товариства, які отримують ліцензії та беруться за навчання дітей в тих навчальних закладах, які не в змозі утримувати гміни. Зважаючи, що фінансування системи освіти відбувається за принципом "гроші йдуть за дитиною", гміна перераховує встановлені 5200 злотих на рік за кожного учня, подальший пошук коштів — відповідальність товариства. Освіта однієї дитини коштує від 7 до 13 тисяч злотих на рік. Сюди входить і підвезення дітей, але тільки початкової школи — 1-8 класи. До речі, у деяких гмінах укладають договори з перевізниками на підвезення дітей, іноді компенсують батькам витрати, якщо вони самі привозять дитину до школи. У деяких сільських гмінах, розташованих поряд з містами, є тільки початкова школа, до старшої діти їздять у міста. Також і яслі (діти з 6 місяців до 2,5 років) у таких гмінах є не завжди. Пояснюють тим, що немає потреби — адже дітей зручніше влаштувати в садок не за місцем проживання, а неподалік від місця роботи батьків.
"В рамках медичної реформи у Польщі був створений страховий фонд. На відміну від освіти, відповідальність за надання медичних послуг гміна не несе. Жодна лікарня не фінансується з місцевого бюджету, тільки через страховий фонд. Усі сімейні лікарі — підприємці. Кошти гміни у цій сфері йдуть тільки на профілактику (наприклад, стоматологи в школах), групові спеціалізовані обстеження (медогляди) і на вакцинацію".
"Міграція населення із села до міста, з міста до столиці, з країни в країну — це повсюдне. Але міграція породжує конкуренцію серед роботодавців. Не тільки на рівні зарплати, а й в умовах праці. Якщо мій конкурент запропонує вищу за мене зарплату, а я не в змозі це зробити через економічні причини, то я маю знайти якісь інші способи залучення працівника. Тут варто визначати і реальні потреби людей, і застосовувати креатив".
"Чотири основних кити стратегії розвитку гміни, які між собою тісно пов'язані, кожна складова дає імпульси в інші сфери:
У стратегії сталого розвитку гміни мають бути прописані пріоритети, спрямовані саме на розвиток. Будівництво дитячих майданчиків — це не для стратегії, як і все інше, що не сприяє розвитку території".
За матеріалами Запорізький Центр розвитку місцевого самоврядування