Всеукраїнська мережа фахівців і практиків
з регіонального та місцевого розвитку

Послуги в регіонах

Вибір редакції

Як пройти відбір та стати учасником мережі РЕГІОНЕТ

Читати повністю

Короткі рекомендації про те, як взяти участь у відборі до РЕГІОНЕТ і стати учасником мережі

Матеріали базового навчання - відтепер у вільному доступі!

Читати повністю

Матеріали базового навчання для кандидатів на участь у РЕГІОНЕТ викладено на порталі мережі у вільному доступі

Відеозаписи заходів РЕГІОНЕТ та партнерів мережі

Читати повністю

Відеозаписи, зроблені мережею РЕГІОНЕТ: власні заходи та заходи партнерів мережі

Партнери

 
 
  • УАРОР

    Українська асоціація районних та обласних рад

  • АМУ

    Асоціація міст України

  • ВАССР

    Всеукраїнська асоціація сільських та селищних рад

  • Мінрегіон

    Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства

  • komsamovr

    Секретаріат Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування Верховної Ради України

  • www.narda.org.ua

    Асоціація агенцій регіонального розвитку України

  • www.coe.kiev.ua

    Офіс Ради Європи в Україні

  • DESPRO

    Швейцарсько-український проект «Підтримка децентралізації в Україні» DESPRO

  • ІГС

    Інститут громадянського суспільства

  • АММУ

    Асоціація малих міст України

  • НАДУ

    Національна академія державного управління при Президентові України

  • Відродження

    Програмна ініціатива «Демократична практика» Міжнародного фонду «Відродження»

  • УНЦПД

    Український незалежний центр політичних досліджень

  • ЦППР

    Центр політико-правових реформ

  • Мережа центрів

    Громадська спілка "Мережа Центрів правової інформації та консультацій"

  • НАСДСУ

    Національна асоціація сільськогосподарських дорадчих служб України

  • Ресурсний центр

    Центр управління знаннями «Ресурсний центр зі сталого місцевого розвитку»

Середньострокове бюджетне планування на державному та місцевому рівнях, – переваги пояснює експерт

06.02.2018
Минулого тижня Уряд ухвалив проект Закону України "Про внесення змін до Бюджетного кодексу України", прийняття якого забезпечить законодавчу базу для запровадження в Україні середньострокового бюджетного планування на постійній основі і на усіх рівнях бюджетної системи. Запровадження середньострокового бюджетного планування передбачено Середньостроковим планом дій Уряду до 2020 року, Стратегією реформування системи управління державними фінансами на 2017-2020 роки і є одним із пріоритетних напрямків роботи Уряду та Мінфіну.

Галина Маркович, координатор напрямку "Місцеві бюджети" Проектного офісу секторальної децентралізації у коментарі "Децентралізації" зазначила, що державний бюджет на 2018 рік був сформований, як пілотний проект, на підставі положень Основних напрямків бюджетної політики на 2018-2020 роки, які вперше були розроблені на середньострокову перспективу, і є ключовим елементом середньострокового планування.

"Перехід до середньострокового бюджетного планування в Україні є не просто технічною зміною у формуванні бюджету шляхом додавання ще двох бюджетних періодів до розрахунків, а системною зміною бюджетної політики. Це має забезпечити стратегічний підхід до визначення пріоритетних заходів та відповідний розподіл обмежених ресурсів. Також це посилить бюджетну дисципліну, адже будуть визначатися та відображатися наслідки поточної політики протягом наступних років і буде забезпечуватися дотримання стель видатків. Такий підхід підвищить передбачуваність бюджетних ресурсів та планування заходів політики", – сказала Галина Маркович.

За її словами, модель середньострокового бюджетного планування передбачає посилення зв'язку між стратегічним і бюджетним плануванням, між пріоритетами держави та ресурсними можливостями бюджету, підвищення ефективності і результативності бюджетних витрат.

Зміни до Бюджетного кодексу України, зокрема, передбачають:

  • запровадження Бюджетної декларації на середньостроковий період;
  • оновлення бюджетного календаря;
  • розширення бюджетних правил;
  • узгодження стратегічного та бюджетного планування.

При цьому, крім положень, які щорічно визначалися в Основних напрямах бюджетної політики, Бюджетна декларація буде містити:

  • сукупну стелю видатків та надання кредитів як максимально можливий обсяг бюджетних коштів, який можна отримати за певних економічних умов;
  • стелі для кожного головного розпорядника бюджетних коштів;
  • цілі головних розпорядників та показники результату їх діяльності у межах визначених стель;
  • оцінку фіскальних ризиків.

Таким чином, в Бюджетній декларації передбачатиметься оптимальний розподіл бюджетного ресурсу між галузями на середньострокову перспективу.

В частині запровадження нових бюджетних правил, зокрема, передбачено:

  • дефіцит державного бюджету не може перевищувати 3% ВВП;
  • граничний дефіцит державного бюджету, що встановлюється законом про державний бюджет, не може перевищувати дефіцит, визначений у Бюджетній декларації;
  • граничний обсяг надання державних гарантій не може перевищувати 3 % доходів загального фонду державного бюджету;
  • визначення випадків уточнення стель видатків та надання кредитів з бюджету.

Також передбачено, що Бюджетна декларація і макропоказники економічного і соціального розвитку України схвалюватимуться Кабінетом Міністрів одночасно – не пізніше 1 червня року¸ який передує плановому, що забезпечить комплексне бачення розвитку економіки та бюджетної сфери, взаємозв’язок між пріоритетами держави та ресурсними можливостями бюджету.

Водночас, для забезпечення єдності бюджетної системи передбачено запровадження середньострокового бюджетного планування і на рівні місцевих бюджетів шляхом складання місцевих фінансових планів на три роки, які базуватимуться на Бюджетній декларації.

Експерт поінформувала, що планом заходів з реалізації Стратегії реформування системи управління державними фінансами на 2017-2020 роки передбачено розроблення Міністерством фінансів методичних рекомендацій щодо складання місцевих бюджетів на середньострокову перспективу, які повинні узгоджуватися з методологією середньострокового планування державного бюджету, та доведення їх до місцевих органів влади.

Середньострокове планування бюджетних показників на місцевому рівні сприятиме взаємоузгодженості бюджетної та регіональної політики в адміністративно-територіальних одиницях з пріоритетами, визначеними у програмних документах Уряду.

Також у законопроекті передбачено ряд норм щодо удосконалення програмно-цільового методу та підвищення рівня доступності інформації про бюджет.

Слід зазначити, що підвищення ролі середньострокового бюджетного планування, як на державному, так і на місцевому рівні, особливої актуальності набуває в період проведення реформи децентралізації влади та секторальних реформ, оскільки, буде можливість:

  • враховувати ймовірний середньостроковий фінансовий розвиток при щорічному прийнятті бюджетних рішень;
  • при нових заходах, проектах реформ, законах тощо своєчасно розуміти їх повні масштаби;
  • своєчасно оцінити простір дій бюджетної політики на наступні роки;
  • своєчасно розпізнавати несприятливі тенденції у бюджетній політиці та запроваджувати профілактичні заходи;
  • покращити співпрацю між органами, відповідальними за складання бюджету та бюджетного прогнозу центрального та місцевого рівня влади.

За матеріалами decentralization.gov.ua