Всеукраїнська мережа фахівців і практиків
з регіонального та місцевого розвитку

Послуги в регіонах

Вибір редакції

Як пройти відбір та стати учасником мережі РЕГІОНЕТ

Читати повністю

Короткі рекомендації про те, як взяти участь у відборі до РЕГІОНЕТ і стати учасником мережі

Матеріали базового навчання - відтепер у вільному доступі!

Читати повністю

Матеріали базового навчання для кандидатів на участь у РЕГІОНЕТ викладено на порталі мережі у вільному доступі

Відеозаписи заходів РЕГІОНЕТ та партнерів мережі

Читати повністю

Відеозаписи, зроблені мережею РЕГІОНЕТ: власні заходи та заходи партнерів мережі

Партнери

 
 
  • УАРОР

    Українська асоціація районних та обласних рад

  • АМУ

    Асоціація міст України

  • ВАССР

    Всеукраїнська асоціація сільських та селищних рад

  • Мінрегіон

    Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства

  • komsamovr

    Секретаріат Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування Верховної Ради України

  • www.narda.org.ua

    Асоціація агенцій регіонального розвитку України

  • www.coe.kiev.ua

    Офіс Ради Європи в Україні

  • DESPRO

    Швейцарсько-український проект «Підтримка децентралізації в Україні» DESPRO

  • ІГС

    Інститут громадянського суспільства

  • АММУ

    Асоціація малих міст України

  • НАДУ

    Національна академія державного управління при Президентові України

  • Відродження

    Програмна ініціатива «Демократична практика» Міжнародного фонду «Відродження»

  • УНЦПД

    Український незалежний центр політичних досліджень

  • ЦППР

    Центр політико-правових реформ

  • Мережа центрів

    Громадська спілка "Мережа Центрів правової інформації та консультацій"

  • НАСДСУ

    Національна асоціація сільськогосподарських дорадчих служб України

  • Ресурсний центр

    Центр управління знаннями «Ресурсний центр зі сталого місцевого розвитку»

"Якби у нас не було інституту префектів, Франції настав би кінець", - Почесний французький префект Жан Фабр

24.07.2017
Під час форуму, присвяченому децентралізації як основі формування нової системи управління та місцевого розвитку, з особливою увагою слухали виступ почесного французького префекта, професора Інституту політичних досліджень Екс-ан-Прованс (Institut d’Etudes Politiques) Жана Фабра. Він доволі відверто розповів про плюси та мінуси інституту префектів на його батьківщині.

За словами Жана Фабра, префекти з’явилися під час Великої французької революції у 1789 році, коли Францію було поділено на 95 округів. На чолі кожного округу стояв префект, який мав практично необмежену владу. Однак у 1982 році були прийняті ґрунтовні зміни до Конституції, після чого розпочалася масштабна реформа децентралізації влади. Відтоді префекти стали лише контролерами за дотриманням органами місцевого самоврядування законності.

- Децентралізована країна живе за допомогою самоуправління, але разом з тим за цим самоуправлінням має бути жорсткий контроль, – зазначив Жан Фабр. – Про це прямо говорить  72-га стаття французької Конституції: "В адміністративно-територіальних утвореннях Республіки на представника держави, що представляє уряд, покладається забезпечення національних інтересів, адміністративного контролю та дотримання законності". Такими представниками на місцевому рівні є префекти.

Жан Фабр розповів, що у Франції префекти контролюють лише найважливіші рішення місцевого самоврядування, зокрема ті, що стосуються сфери послуг, будівництва, громадських закупівель, бюджету, правоохоронної сфери тощо. Контролю підлягають також рішення місцевих громад щодо виділення на будь-які цілі понад 10 тис. євро.

- Рішення, яке приймає орган місцевого самоврядування, передається до префектури і тільки після цього воно вступає у дію, – сказав Жан Фабр. – Префект перевіряє відповідність цього рішення законодавству, і якщо вважає, що такої відповідності немає, він висилає лист з пропозиціями внести до рішення певні зміни або взагалі відкликати його. Якщо протягом двох місяців орган місцевого самоврядування не вносить правки до цього рішення, префект може звернутися до суду. Але робить це вкрай рідко, бо префектура є не каральним, а насамперед дорадчим органом. Тому з 5 мільйонів щорічних випадків, коли, на думку префектів, органи місцевого самоврядування порушують закони Франції, у суді розглядаються заледве 50 тисяч, тобто близько 0,1%. Щоправда, 80% судових процесів виграють саме префекти. Якщо префект програє суд, для нього це є величезною ганьбою та особистою драмою. Адже він представляє державу і не має права на помилку.

Жан Фабр також зауважив, що у Франції є політичні партії, які вважають роботу префектів непотрібною, адже факти невідповідності рішень органів місцевого самоврядування законодавству першими зазвичай оприлюднюють не префекти, а преса. Проте професор переконаний, що префектів можна порівняти з відеокамерами на дорогах, які фіксують порушення правил дорожнього руху – одне з тисячі.

"Але якщо забрати такі відеокамери, кількість порушень зросте у десятки разів. Тому якби у нас не було префектів, Франції настав би кінець", – наголосив Жан Фабр.

Для того, щоб забезпечити неупередженість рішень префектів і зменшити можливий негативний вплив на них з боку органів місцевого самоврядування, кожних чотири роки контролерів за дотриманням законності переводять до інших регіонів країни.

За матерфалами decentralization.gov.ua