Всеукраїнська мережа фахівців і практиків
з регіонального та місцевого розвитку

Послуги в регіонах

Вибір редакції

Як пройти відбір та стати учасником мережі РЕГІОНЕТ

Читати повністю

Короткі рекомендації про те, як взяти участь у відборі до РЕГІОНЕТ і стати учасником мережі

Матеріали базового навчання - відтепер у вільному доступі!

Читати повністю

Матеріали базового навчання для кандидатів на участь у РЕГІОНЕТ викладено на порталі мережі у вільному доступі

Відеозаписи заходів РЕГІОНЕТ та партнерів мережі

Читати повністю

Відеозаписи, зроблені мережею РЕГІОНЕТ: власні заходи та заходи партнерів мережі

Партнери

 
 
  • УАРОР

    Українська асоціація районних та обласних рад

  • АМУ

    Асоціація міст України

  • ВАССР

    Всеукраїнська асоціація сільських та селищних рад

  • Мінрегіон

    Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства

  • komsamovr

    Секретаріат Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування Верховної Ради України

  • www.narda.org.ua

    Асоціація агенцій регіонального розвитку України

  • www.coe.kiev.ua

    Офіс Ради Європи в Україні

  • DESPRO

    Швейцарсько-український проект «Підтримка децентралізації в Україні» DESPRO

  • ІГС

    Інститут громадянського суспільства

  • АММУ

    Асоціація малих міст України

  • НАДУ

    Національна академія державного управління при Президентові України

  • Відродження

    Програмна ініціатива «Демократична практика» Міжнародного фонду «Відродження»

  • УНЦПД

    Український незалежний центр політичних досліджень

  • ЦППР

    Центр політико-правових реформ

  • Мережа центрів

    Громадська спілка "Мережа Центрів правової інформації та консультацій"

  • НАСДСУ

    Національна асоціація сільськогосподарських дорадчих служб України

  • Ресурсний центр

    Центр управління знаннями «Ресурсний центр зі сталого місцевого розвитку»

Бюджетні питання об'єднаних громад

07.02.2018
Чи є необхідність створювати відділ освіти як юридичну особу з огляду на отримання субвенції? З бюджетів яких рад фінансуватимуться бюджетні установи під час процедури їх передачі до ради ОТГ у разі об’єднання територіальних громад різних районів?

Детальні роз’яснення щодо цих питань підготували Яніна Казюк, координатор з фінансової децентралізації, та Світлана Демиденко, експерт Групи з фінансового моніторингу Центрального офісу реформ при Мінрегіоні (за підтримки Програми "U-LEAD з Європою").

В кожній школі ОТГ є свій бухгалтер. Комунальне підприємство з обслуговування закладів освіти відсутнє. Чи є необхідність створювати відділ освіти як юридичну особу з огляду на отримання субвенції?

Відповідно до пункту 2 Порядку та умов надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 6 "Деякі питання надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам", розпорядники субвенції за місцевими бюджетами визначаються рішеннями про такі бюджети відповідно до законодавства.

Статтею 22 Бюджетного кодексу України передбачено, що головними розпорядниками бюджетних коштів за бюджетними призначеннями, визначеними рішеннями про місцеві бюджети можуть бути виключно місцеві державні адміністрації, виконавчі органи та апарати місцевих рад (секретаріат Київської міської ради), структурні підрозділи місцевих державних адміністрацій, виконавчих органів місцевих рад в особі їх керівників.

Головні розпорядники бюджетних коштів – це бюджетні установи в особі їх керівників, які відповідно до статті 22 цього Кодексу отримують повноваження шляхом встановлення бюджетних призначень (пункт 18 частини 1 статті 2 Бюджетного кодексу України).

Розпорядник бюджетних коштів - бюджетна установа в особі її керівника, уповноважена на отримання бюджетних асигнувань, взяття бюджетних зобов'язань, довгострокових зобов’язань за енергосервісом та здійснення витрат бюджету (пункт 47 частини 1 статті 2 Бюджетного кодексу України).

Як бачимо, норми бюджетного законодавства не вимагають створювати відділ освіти як юридичну особу з огляду на отримання субвенції.

В ситуації, що окреслюється в запитанні, головним розпорядником бюджетних коштів в частині використання освітньої субвенції може бути апарат ради (зазвичай, записується як "Сільська, селищна, міська рада (апарат)", яка є юридичною особою – бюджетною установою). До мережі зазначеного головного розпорядника бюджетних коштів можуть входити загально-освітні навчальні заклади (розпорядники бюджетних коштів нижчого рівня), які є окремими юридичними особами і самостійно здійснюють бухгалтерський облік (пункт 4.1 Порядку казначейського обслуговування місцевих бюджетів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 23.08.2012 № 938).

Таким чином, головний розпорядник бюджетних коштів буде розподіляти кошти освітньої субвенції між навчальними закладами, а вони – безпосередньо їх використовувати, здійснюючі відповідні касові видатки.

З бюджетів яких рад фінансуватимуться бюджетні установи під час процедури їх передачі до ради ОТГ у разі об’єднання територіальних громад різних районів.

Відповідно до частини 10 статті 8 Закону України "Про добровільне об’єднання територіальних громад" бюджет об’єднаної територіальної громади розробляється з урахуванням особливостей підготовки місцевих бюджетів, визначених бюджетним законодавством.

Статтею 67 Бюджетного кодексу України передбачено, що бюджети об’єднаних територіальних громад, місцеві ради яких набули повноважень за результатами перших виборів, до 15 жовтня року, що передує плановому, формуються відповідно до цього Кодексу на плановий бюджетний період з урахуванням таких особливостей:

  1. доходи цих бюджетів визначаються відповідно до статей 64 та 69-1 цього Кодексу;
  2. видатки та кредитування цих бюджетів визначаються відповідно до статей 89 і 91 цього Кодексу;
  3. відносини між цими бюджетами та державним бюджетом визначаються відповідно до статей 97, 99, 100, 102, 103-2, 103-4 і 108 цього Кодексу;
  4. місцеві запозичення здійснюються відповідно до статей 16 і 74 цього Кодексу.

Тобто об’єднані територіальні громади для здійснення делегованих державою повноважень отримують додатковий ресурс.

Відповідно до статті 89 Бюджетного кодексу України на об’єднані територіальні громади покладені функції щодо здійснення видатків у сфері освіти, медицини, культури, спорту тощо, для реалізації яких необхідна мережа бюджетних установ.

Пунктом 39 Розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України передбачено, що районні ради здійснюють передачу із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст у власність об’єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, відповідних бюджетних установ, розташованих на їхній території, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, визначеного цим Кодексом.

Крім того, у разі якщо до складу об’єднаної територіальної громади увійшли територіальні громади, розташовані на територіях суміжних районів частиною 13 статті 8  Закону України "Про добровільне об’єднання територіальних громад" передбачено наступні норми:

районні ради здійснюють передачу із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст у власність об’єднаних територіальних громад, що утворюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, відповідних бюджетних установ та майна цих установ, розташованих на їхній території, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, визначеного Бюджетним кодексом України. До завершення такого процесу передачі фінансування бюджетних установ, що здійснювалося за рахунок районних бюджетів, продовжує здійснюватися за рахунок відповідних районних бюджетів";

Оскільки фінансовий ресурс для здійснення відповідних повноважень знаходиться в об’єднаній територіальній громаді, то фінансування  бюджетних установ, які надають відповідні послуги населенню громади має здійснюватися з районного бюджету за рахунок коштів бюджету ОТГ шляхом надання трансферту бюджету місцевої ради, з якого утримуються заклади бюджетної сфери. В даному випадку назва району, до якого відноситься місцева рада, до бюджету якої спрямовується трансферт, значення не має.

Відповідно до пункту 23 частини 1статті 2 Бюджетного кодексу України доходи бюджету – податкові, неподаткові та інші надходження на безповоротній основі, справляння яких передбачено законодавством України (включаючи трансферти, плату за надання адміністративних послуг, власні надходження бюджетних установ). Тому трансферт з бюджету ОТГ включається до доходної частини районного бюджету і вважається його ресурсом.

У зв’язку з цим, законодавець у частині 13 статті 8  Закону України "Про добровільне об’єднання територіальних громад" зазначає, що до завершення такого процесу передачі фінансування бюджетних установ, що здійснювалося за рахунок районних бюджетів, продовжує здійснюватися за рахунок відповідних районних бюджетів, називаючи трансферт з ОТГ коштами районного бюджету.

Питання міжбюджетних відносин між місцевими бюджетами регламентується наступними нормами бюджетного законодавства:

  • стаття 93 Бюджетного кодексу України:

Місцева рада може передати кошти на здійснення окремих видатків місцевих бюджетів іншій місцевій раді у вигляді міжбюджетного трансферту до відповідного місцевого бюджету.

Передача коштів між місцевими бюджетами здійснюється на підставі рішень відповідних місцевих рад, прийнятих кожною із сторін, і укладання договору.

  • стаття 101 Бюджетного кодексу України:

Верховна Рада Автономної Республіки Крим та місцеві ради можуть передбачати у відповідних бюджетах такі види міжбюджетних трансфертів:

  • субвенції на утримання об'єктів спільного користування чи ліквідацію негативних наслідків діяльності об'єктів спільного користування;
  • субвенції на виконання інвестиційних проектів, у тому числі на будівництво або реконструкцію об'єктів спільного користування;
  • дотації та інші субвенції.

Умови надання субвенцій, зазначених у цій частині статті, визначаються відповідним договором сторін, якщо інше не встановлено цим Кодексом.

3) пункт 8 Порядку та умов надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, затверджена постановою Кабінету Міністрів України від  14.01.2015 № 6 "Деякі питання надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам":

 Відповідні місцеві ради мають право передавати кошти субвенції у вигляді міжбюджетного трансферту іншим місцевим бюджетам.

пункт 5 Порядку та умов надання медичної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 23.01.2015 № 11 "Деякі питання надання медичної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам":

Місцеві ради мають право передавати кошти субвенції у вигляді міжбюджетного трансферту іншим бюджетам для надання медичних послуг за місцем обслуговування населення.

Варто зазначити, що процес передачі майна регламентується відповідним Положенням, що затверджується місцевою радою (висновок згідно норм частин 5,6  ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

Право власності на об’єкт виникає з дати підписання акту приймання-передачі комісією з питань передачі об’єктів (норми частини 5  ст. 7 Закону України "Про передачу об’єктів права державної та комунальної власності" відображаються у відповідних Положеннях місцевих рад).

 Згідно із статтею 32 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад в частині власних (самоврядних) повноважень належить управління закладами освіти, охорони здоров'я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.

Тому після дати підписання акту приймання-передачі спрямовувати трансферт до бюджету іншої місцевої ради не потрібно, фінансувати бюджетні установи необхідно безпосередньо з бюджету об’єднаної територіальної громади.

За матеріалами decentralization.gov.ua