Всеукраїнська мережа фахівців і практиків
з регіонального та місцевого розвитку

Послуги в регіонах

Вибір редакції

Як пройти відбір та стати учасником мережі РЕГІОНЕТ

Читати повністю

Короткі рекомендації про те, як взяти участь у відборі до РЕГІОНЕТ і стати учасником мережі

Матеріали базового навчання - відтепер у вільному доступі!

Читати повністю

Матеріали базового навчання для кандидатів на участь у РЕГІОНЕТ викладено на порталі мережі у вільному доступі

Відеозаписи заходів РЕГІОНЕТ та партнерів мережі

Читати повністю

Відеозаписи, зроблені мережею РЕГІОНЕТ: власні заходи та заходи партнерів мережі

Партнери

 
 
  • УАРОР

    Українська асоціація районних та обласних рад

  • АМУ

    Асоціація міст України

  • ВАССР

    Всеукраїнська асоціація сільських та селищних рад

  • Мінрегіон

    Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства

  • komsamovr

    Секретаріат Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування Верховної Ради України

  • www.narda.org.ua

    Асоціація агенцій регіонального розвитку України

  • www.coe.kiev.ua

    Офіс Ради Європи в Україні

  • DESPRO

    Швейцарсько-український проект «Підтримка децентралізації в Україні» DESPRO

  • ІГС

    Інститут громадянського суспільства

  • АММУ

    Асоціація малих міст України

  • НАДУ

    Національна академія державного управління при Президентові України

  • Відродження

    Програмна ініціатива «Демократична практика» Міжнародного фонду «Відродження»

  • УНЦПД

    Український незалежний центр політичних досліджень

  • ЦППР

    Центр політико-правових реформ

  • Мережа центрів

    Громадська спілка "Мережа Центрів правової інформації та консультацій"

  • НАСДСУ

    Національна асоціація сільськогосподарських дорадчих служб України

  • Ресурсний центр

    Центр управління знаннями «Ресурсний центр зі сталого місцевого розвитку»

Державний нагляд – це швидше механізм співпраці органу місцевого самоврядування з державною адміністрацією. Актуальні коментарі

22.08.2017

"Децентралізація владних повноважень сприяла тому, що на сьогодні органи місцевого самоврядування отримали досить великий спектр повноважень разом з ресурсами для їх здійснення. І часто, з огляду на принципи функціонування органів місцевого самоврядування, маю на увазі політичний аспект, вони можуть приймати рішення, які знаходяться на межі законності. З досвіду пам’ятаю, що були взагалі незаконні рішення органів місцевого самоврядування. Зважаючи на те, що сьогодні в законодавстві немає механізму впливу держави на недопущення таких рішень, то дуже на часі проект закону, який врешті врегулює це питання".

Так Олександр Марченко, перший заступник голови Сумської обласної державної адміністрації прокоментував необхідність чіткого врегулювання на законодавчому рівні питання державного нагляду за рішеннями органів місцевого самоврядування щодо їх відповідності Конституції та законам України.

"Насправді, і на сьогодні обласна чи районна державні адміністрації вправі оскаржувати рішення органів місцевого самоврядування, якщо вони порушують правові норми, але механізм – досить неефективний. Наведу приклад, коли в поточному році Сумська обласна державна адміністрація, з метою перевірки делегованих повноважень, направила відповідну комісію до Конотопської міської ради, то представників обладміністрації орган місцевого самоврядування не допустив до такої перевірки", – додав Олександр Марченко.

Ростислав Замлинський, перший заступник голови Львівської обласної державної адміністрації у коментарі "Децентралізації влади" звернув увагу на те, що чинна Конституція України передбачає, що рішення органів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції чи законам України зупиняються у встановленому законом порядку з одночасним зверненням до суду.

"Але механізму, як саме чинити, немає. Логічно, що його треба врегулювати. Насправді рішення органів місцевого самоврядування, як і рішення органів виконавчої влади спрямовані на те, щоб мешканцям тих чи інших міст, сіл, селищ було комфортно жити. І саме це в пріоритеті, коли ведеться мова про державний нагляд", – зазначив Ростислав Замлинський.

Він також додав, що органам місцевого самоврядування не варто остерігатися державного нагляду, пропонуючи натомість піклуватися про розвиток територій. "В першу чергу місцеві голови повинні думати про те, яким чином зробити комфорт для людей, які довірили їм управління".

Ростислав Замлинський наголосив на важливості проведення додаткових консультацій з асоціаціями органів місцевого самоврядування, з експертами, в тому числі міжнародними, науковцями, депутатами різних рівнів, щоб прийняти виважене рішення щодо законодавчого врегулювання державного нагляду за рішеннями органів місцевого самоврядування.

"Як міський голова, маю добрі сподівання на законопроект, який нарешті внормує питання державного контролю за рішеннями органів місцевого самоврядування. Так, я знаю, що дехто не хоче, аби був такий механізм, щоб місцеві державні адміністрації здійснювали такий контроль. Проте, подивимося на це з іншого боку. Ті ж місцеві держадміністрації і сьогодні законом наділені функцією державного контролю. Проте який порядок його здійснення? Законодавчо не прописано. Тому давно було потрібно визначити законом зрозумілі і чіткі правила гри. Хто не збирається порушувати закон, той не скаже, що він проти такого механізму". Про це сказав Станіслав Нігай, Апостолівський міський голова (Апостолівська об’єднана територіальна громада Дніпропетровської області).

"Державний нагляд, вважаю, допоможе органам місцевого самоврядування, особливо новоствореним у процесі формування спроможних громад, не наробити помилок. Я читав проект закону щодо державного контролю за рішеннями органів місцевого самоврядування і скажу, що він дає можливість упередити порушення закону ще до моменту набрання рішенням чинності. А немає помилки – немає зупинки рішення і немає потреби місцевій адміністрації звертатися до суду. Це швидше не механізм нагляду, а механізм співпраці з місцевою державною адміністрацією. Не думаю, що адміністрації захочуть зловживати функцією нагляду, оскільки це буде миттєвий розголос, втрата репутації і, навіть, посади. Хто такого захоче?", – додав Станіслав Нігай.

Нагадаємо, сьогодні триває активне обговорення питання запровадження державного нагляду за рішеннями органів місцевого самоврядування щодо їх відповідності Конституції та законам України. Запровадження такого механізму передбачене Концепцією реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади.

Мінрегіон підготував проект закону, який покликаний внормувати питання здійснення державного нагляду (контролю) за відповідністю рішень органів місцевого самоврядування Конституції та законам України. Зараз триває процес узгодження проектних норм з асоціаціями органів місцевого самоврядування та публічне обговорення.

Раніше голова Тернопільської обласної державної адміністрації Степан Барна заявив, що чіткий порядок держнагляду за актами місцевого самоврядування унеможливить рішення, які шкодять суспільним інтересам.

За матеріалами decentralization.gov.ua