Короткі рекомендації про те, як взяти участь у відборі до РЕГІОНЕТ і стати учасником мережі
| |||
|
Короткі рекомендації про те, як взяти участь у відборі до РЕГІОНЕТ і стати учасником мережі
Матеріали базового навчання для кандидатів на участь у РЕГІОНЕТ викладено на порталі мережі у вільному доступі
Відеозаписи, зроблені мережею РЕГІОНЕТ: власні заходи та заходи партнерів мережі
В’ячеслав Негода
Перший заступник Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України
Сьогодні йде багато дискусій про реформу місцевого самоврядування, але при цьому інколи забувають, що затверджена 1 квітня 2014 року Концепція реформи охоплювала не лише питання місцевого самоврядування, а й сутність територіальної організації влади в Україні. Адже для забезпечення економічного зростання країни конче необхідно вибудувати у кожному регіоні системну організацію дієвої влади.
Ми вже пройшли значну частину шляху по формуванню об’єднаних територіальних громад – сьогодні їх 542 (хоча 129 з них поки що очікують рішення Центральної виборчої комісії про призначення перших виборів). Ці ОТГ об’єднали 2586 територіальних громад (23,4% від загальної кількості рад базового рівня на 1.01.2015 р.), в яких проживає понад 6,7 млн мешканців або 15,7% від загальної чисельності населення України – тому прийшов час сконцентрувати увагу не на кількості ОТГ, а на їх якості.
Для оцінки ситуації Мінрегіон розробив систему рейтингування, яка включає чотири показники:
Загальний рейтинг областей за формуванням спроможних територіальних громад
Це рейтингування дозволяє зробити наступні висновки:
Формування спроможних громад (добровільне об’єднання) відбувається нерівномірно. Його результати, як свідчить практика, в значній мірі залежать від позиції облдержадміністрації та активності регіонального офісу реформ. Окремі області є лідерами по кількості створених громад (Дніпропетровська, Тернопільська), але багато з них є малочисельними і, як показує фінансовий моніторинг, такі громади є найменш фінансово спроможними.
Область | Загальний рейтинг | Загальне місце за параметрами | |||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | ||
Кількість отг | Покриття площі області ОТГ | Територіальні громади, що об'єдналися | Кількість ОТГ, з чисельністю менше 5 тис. осіб | ||
Хмельницька | 1 | 5 | 1 | 4 | 4 |
Житомирська | 2 | 2 | 2 | 1 | 12 |
Запорізька | 3 | 5 | 3 | 6 | 7 |
Чернігівська | 4 | 3 | 6 | 3 | 10 |
Дніпропетровська | 5 | 1 | 4 | 2 | 17 |
Тернопільська | 6 | 2 | 5 | 5 | 16 |
Волинська | 7 | 6 | 9 | 7 | 8 |
Сумська | 8 | 8 | 10 | 8 | 7 |
Чернівецька | 9 | 12 | 11 | 10 | 10 |
Херсонська | 10 | 11 | 8 | 9 | 5 |
Миколаївська | 11 | 10 | 17 | 11 | 11 |
Рівненська | 11 | 9 | 13 | 12 | 18 |
Полтавська | 12 | 4 | 16 | 13 | 15 |
Івано-Франківська | 13 | 14 | 12 | 14 | 9 |
Львівська | 14 | 7 | 7 | 15 | 14 |
Черкаська | 15 | 11 | 18 | 14 | 2 |
Вінницька | 15 | 4 | 20 | 16 | 6 |
Донецька | 15 | 16 | 14 | 18 | 3 |
Одеська | 16 | 13 | 15 | 17 | 7 |
Луганська | 17 | 16 | 19 | 19 | 1 |
Харківська | 18 | 17 | 22 | 21 | 1 |
Закарпатська | 19 | 17 | 23 | 22 | 1 |
Київська | 20 | 18 | 24 | 23 | 1 |
Кіровоградська | 21 | 15 | 21 | 20 | 13 |
Другий рейтинг – це оцінка фінансової спроможності, яка включає такі показники:
Оцінка фінансової спроможності 366 ОТГ за перше півріччя 2017 року
20 ОТГ – лідери фінансового моніторингу
Назва ОТГ | Область | Місця у часткових рейтингах | Загальний рейтинг | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Показник 1 Власні доходи на одного мешканця |
Показник 2 Рівень дотаційності бюджетів (питома вага базової/ реверсної дотації у доходах) |
Показник 3 Капітальні видатки на одного мешканця (без субвенцій з держбюджету) |
Показник 4 Питома вага видатків на утримання апарату управління у фінансових ресурсах (без субвенції) |
|||
1. Слобожанська | Дніпропетровська | 1 | 8 | 5 | 2 | 1 |
2. Богданівська | Дніпропетровська | 4 | 4 | 3 | 25 | 2 |
3. Шахівська | Донецька | 2 | 30 | 4 | 11 | 3 |
4. Вербківська | Дніпропетровська | 3 | 2 | 9 | 38 | 4 |
5. Шишацька | Полтавська | 12 | 27 | 2 | 16 | 5 |
6. Ушомирська | Житомирська | 7 | 41 | 8 | 7 | 6 |
7. Розсошанська | Хмельницька | 13 | 32 | 6 | 17 | 7 |
8. Глобинська | Полтавська | 10 | 17 | 21 | 43 | 8 |
9. Новоолександрівська | Дніпропетровська | 11 | 49 | 38 | 6 | 9 |
10. Тячівська | Закарпатська | 34 | 49 | 12 | 14 | 10 |
11. Оратівська | Вінницька | 28 | 15 | 57 | 30 | 11 |
12. Деснянська | Чернігівська | 14 | 7 | 17 | 94 | 12 |
13. Калинівська | Вінницька | 36 | 49 | 58 | 1 | 13 |
14. Лиманська | Донецька | 20 | 49 | 52 | 26 | 14 |
15. Соколівська | Кіровоградська | 16 | 19 | 42 | 76 | 15 |
16. Галицинівська | Миколаївська | 6 | 5 | 150 | 3 | 16 |
17. Білоцерківська | Полтавська | 9 | 29 | 11 | 116 | 17 |
18. Станишівська | Житомирська | 32 | 35 | 79 | 20 | 18 |
19. Біляївська | Одеська | 37 | 33 | 40 | 60 | 19 |
20. Пирятинська | Полтавська | 52 | 74 | 37 | 19 | 20 |
Зазначений рейтинг може бути використаний ОТГ для здійснення аналізу щодо ефективності своєї діяльності та мобілізації власних ресурсів.
Крім перелічених питань формування спроможних об’єднаних територіальних громад, проблемним питанням децентралізації стало проведення реформи на субрегіональному рівні.
Вже сьогодні ми маємо райони, територію яких складають новостворені ОТГ, до яких перейшли повноваження і ресурси, наприклад: у Житомирській області – Народницький район, у Донецькій області – Лиманський район, у Чернігівській області – Сновський район, у Хмельницькій області – Летичівський район. Отже, процес добровільного об'єднання територіальних громад активно продовжується і все більше стає районів, територія яких повністю охоплюється територією ОТГ. Переважна більшість повноважень та фінансові ресурси від райрад, РДА переходять до ОМС ОТГ. Таким чином на тлі позитивних змін, які відбуваються з формуванням спроможних громад, виникають певні виклики, зокрема щодо функціонування відповідних райрад та сфери компетенції РДА.
Житомирська область
Народицький район
Народицька ОТГ
площа – 1284 км2
населення – 9397 чол.
ДОНЕЦЬКА ОБЛАСТЬ
Народицький район
Народицька ОТГ
площа – 1284 км2
населення – 9397 чол.
ЧЕРНІГІВСЬКА ОБЛАСТЬ
СНОВСЬКИЙ РАЙОН
Сновська ОТГ
площа – 1282,9 км2
населення – 23959 чол.
ХМЕЛЬНИЦЬКА ОБЛАСТЬ
ЛЕТИЧІВСЬКИЙ РАЙОН
Меджибізька ОТГ
площа – 319,39 км2
населення – 8232 чол
Летичівська ОТГ
площа – 631,97 км2
населення – 19926 чол.
Ще один блок проблем, пов’язаних з територіальною організацією влади, розглянемо на прикладі показників Тернопільської області. Статистика дає показники чисельності персоналу і видатки на утримання: територіальних органів виконавчої влади, які працюють від імені центральних органів виконавчої влади; обласної державної адміністрації; районних державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування.
Система влади будується на територіальній основі і, у зв’язку з тим, що реформування адміністративно-територіального устрою запізнюється, сьогодні кожен центральний орган виконавчої влади вибудовує свою власну ієрархічну систему управління. У Тернопільській області знаходяться: 18 представництв ЦОВВ, які представлені лише на обласному рівні; 10 представництв ЦОВВ, які мають розгалужену систему – обласні підрозділи, яким підпорядковані міжрайонні, районні чи інші; 5 представництв ЦОВВ, які мають міжрайонні та об’єднані підрозділи; 9 представництв ЦОВВ, які представлені в кожному районі; 3 представництва ЦОВВ, які представлені в окремих територіальних громадах.
Штатна чисельність, осіб | Видатки на утримання, млн грн | |
---|---|---|
1. Територіальні підрозділи ЦОВВ | 4236 | 468,8 |
2. Обласна державна адміністрація | 437 | 63,8 |
3. Районні державні адміністрації | 2012 | 177,4 |
4. Органи місцевого самоврядування | 4299 | 455,2 |
обласна рада | 48 | 10,4 |
районні ради | 322 | 32,8 |
сільські, селищні, міські ради | 3939 | 412,0 |
ВСЬОГО | 10984 | 1165,2 |
* Дані станом на 01.01.2017 року з плановими видатками на 2017 рік без Національної поліції України |
Територіальна організація цовв (діюча)
9 ТО ЦОВВ,
ПРЕДСТАВЛЕНІ В КОЖНОМУ РАЙОНІ
Структурні
підрозділи:
17 районних
1 міський
ПЕНСІЙНИЙ
ФОНД
Структурні
підрозділи:
8 міжрайонних
ДЕРЖАВНА
ФІСКАЛЬНА
СЛУЖБА
Структурні
підрозділи:
4 міжрайонні
ДЕРЖСТАТ
Структурні
підрозділи:
11 районних
НАЦПОЛІЦІЯ
Структурні
підрозділи:
6 міжрайонних
МІНЮСТ,
ДЕРЖВИКОНАВЧА
СЛУЖБА
Структурні
підрозділи:
3 міжрайонні
2 міськрайонні
9 районних
1 міський
Кожна гілка виконавчої влади вибудовує свою вертикаль – тому в результаті з’являється такий «калейдоскоп управління», який призводить до відсутності нормальної (системної) координації на районному рівні. І аналогічну картину можна побачити в усіх регіонах України.
Висновок: існуюча система районного поділу не оптимальна і не ефективна.
Проектні територіальні громади
Групи за чисельністю населення, тис. осіб | Кількість тер. громад |
---|---|
5 - 10 | 6 |
10 - 15 | 9 |
15 - 20 | 7 |
20 - 50 | 16 |
Більше 50 | 2 |
Проектний субрегіональний рівень
Район | Населення, тис. осіб | Площа, км2 |
---|---|---|
Бережанський | 142,3 | 3298,2 |
Кременецький | 154 | 2839,1 |
Тернопільський | 442,3 | 3466,1 |
Чортківський | 317 | 4288,9 |
Примітка: пропозиція на базі госпітальних округів |
Перспективна модель субрегіонального рівня для Тернопільської області ґрунтується на Перспективному плані формування територій громад, що передбачає формування 40 спроможних громад, і на визначенні чотирьох госпітальних округів. При цьому аналіз свідчить, що проведення оптимізації районної ланки управління забезпечить отримання суттєвих економічних результатів. Разом з тим, головним завданням є не оптимізація, а створення дієвої та ефективної системи організації влади.
Структура рда: діюча та проектна моделі
Повноваження | ДІЮЧА МОДЕЛЬ 17 РДА в області |
ПРОЕКТНА МОДЕЛЬ 4 РДА в області |
|
---|---|---|---|
I | Власні повноваження | ||
апарат | 482 | 166 | |
фінанси | 194 | 24 | |
агропромисловий комплекс | 90 | 4 | |
архів, ЦНАП, служба у справах дітей, інші | 282,5 | 40 | |
II | Власні повноваження, що трансформуються у контрольні за дотриманням ОМС законодавства | 6 | |
освіта | 60 | 12 | |
охорона здоров’я | 22 | 12 | |
культура, молодь, спорт, сім’я | 75 | 12 | |
архітектура, містобудування, ЖКГ | 50,5 | 12 | |
III | Власні повноваження, що передаються ОТГ | ||
соціальний захист та соціальне забезпечення | 670 | ||
економіка, промисловість | 86 | ||
IV | Повноваження з координації діяльності терорганів ЦОВВ, інших органів державної влади | ||
правоохоронних органів та терорганів ДСНС | 12 | ||
терорганів ДФС, Казначейства | 24 | ||
V | Повноваження з моніторингу діяльності контрольних служб | ||
фінансового контролю | 8 | ||
інспекції архітектурного, інженерного контролю та ЖКГ | 16 | ||
госпітальної, шкільної інспекції | 16 | ||
служби санітарно-епідеміологічного контролю, охорони навколишнього середовища | 8 | ||
інспекції соціального захисту | 80 | ||
VI | Інші повноваження загальної компетенції в адміністративних центрах колишніх районів | ||
Відокремлені підрозділи РДА в адміністративних центрах колишніх районів | 39 | ||
Всього кількість працівників : | 2012 | 435 |
Порівняння чисельності працівників і видатків на утримання мовв та омс
Безперечно, що проведення реформи вимагає організаційно-правового забезпечення і синхронізованої злагодженої роботи. До наступних чергових виборів в органи місцевого самоврядування, які за конституцією відбудуться у жовтні 2020 року, залишається не так багато часу – тому нам необхідно рухатись дуже швидко і результативно.
Організаційно-правове забезпечення процесу удосконалення територіальної організації влади на період до 2021 року
План-графік впровадження реформи
На етапі до затвердження нового АТУ на субрегіональному рівні (березень-липень 2020 р.), необхідно буде вирішувати локальні завдання:
На етапі до затвердження нового АТУ на субрегіональному рівні (орієнтовно до 03–07.2020 р.), необхідно запровадити тимчасову територіальну основу для організаційної побудови ТО ЦОВВ:
До чергових місцевих виборів необхідно запровадити новий АТУ на рівні громад і районів (субрегіональний поділ може бути скасованим лише шляхом внесення змін до Конституції).
Невиконання цього завдання призведе до заморожування існуючої системи АТУ до 2025 року.
З цією метою необхідно прийняти:
Cтаття опублікована у часописі РЕГІОНЕТ "Стратегія розвитку" №4