Всеукраїнська мережа фахівців і практиків
з регіонального та місцевого розвитку

Послуги в регіонах

Вибір редакції

Як пройти відбір та стати учасником мережі РЕГІОНЕТ

Читати повністю

Короткі рекомендації про те, як взяти участь у відборі до РЕГІОНЕТ і стати учасником мережі

Матеріали базового навчання - відтепер у вільному доступі!

Читати повністю

Матеріали базового навчання для кандидатів на участь у РЕГІОНЕТ викладено на порталі мережі у вільному доступі

Відеозаписи заходів РЕГІОНЕТ та партнерів мережі

Читати повністю

Відеозаписи, зроблені мережею РЕГІОНЕТ: власні заходи та заходи партнерів мережі

Партнери

 
 
  • УАРОР

    Українська асоціація районних та обласних рад

  • АМУ

    Асоціація міст України

  • ВАССР

    Всеукраїнська асоціація сільських та селищних рад

  • Мінрегіон

    Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства

  • komsamovr

    Секретаріат Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування Верховної Ради України

  • www.narda.org.ua

    Асоціація агенцій регіонального розвитку України

  • www.coe.kiev.ua

    Офіс Ради Європи в Україні

  • DESPRO

    Швейцарсько-український проект «Підтримка децентралізації в Україні» DESPRO

  • ІГС

    Інститут громадянського суспільства

  • АММУ

    Асоціація малих міст України

  • НАДУ

    Національна академія державного управління при Президентові України

  • Відродження

    Програмна ініціатива «Демократична практика» Міжнародного фонду «Відродження»

  • УНЦПД

    Український незалежний центр політичних досліджень

  • ЦППР

    Центр політико-правових реформ

  • Мережа центрів

    Громадська спілка "Мережа Центрів правової інформації та консультацій"

  • НАСДСУ

    Національна асоціація сільськогосподарських дорадчих служб України

  • Ресурсний центр

    Центр управління знаннями «Ресурсний центр зі сталого місцевого розвитку»

Дорожня децентралізація: як передати місцеві автошляхи під управління ОДА

28.04.2017

У рамках децентралізації управління дорогами у 2018 році зі сфери управління «Укравтодору» до сфери управління облдержадміністрацій (ОДА) буде передано майже 120 000 км доріг місцевого значення (обласні та районні). «Укравтодором» вже сформовано та надіслано на опрацювання ОДА відповідні переліки доріг, які підлягають передачі. Розподіл фінансування будівництва, реконструкції та капітального ремонту автомобільних доріг місцевого значення між місцевими бюджетами здійснюватиметься за принципом протяжності доріг.

Критичний стан дорожньої інфраструктури

Протяжність мережі автомобільних доріг загального користування місцевого значення в Україні становить 120 000 км. Транспортно-експлуатаційний стан переважної більшості цих шляхів не відповідає сучасним вимогам і потребує поліпшення з урахуванням соціально-економічних потреб регіонів.

Основна проблема полягає в тому, що автомобільні дороги, мости та інженерні споруди на них перебувають у такому стані, за якого не можуть бути повною мірою забезпечені швидке, комфортне, економічне та безпечне перевезення пасажирів і вантажів, розвиток транзитних перевезень, подальший соціально-економічний розвиток регіонів.

Основними причинами проблеми є:

  • низький рівень фінансування дорожніх робіт, який за останні 10 років становив 14–34% від визначеної мінімально необхідної потреби в ремонті та утриманні мережі автомобільних доріг. Через недостатнє фінансування порушувалися нормативні міжремонтні строки, не було можливості здійснити технічне переоснащення дорожньої галузі, широко запровадити нові технології, машини, механізми, матеріали і конструкції;
  •  швидке руйнування дорожніх конструкцій, спричинене збільшенням вагових навантажень від транспортних засобів, інтенсивністю руху, на які існуюча мережа доріг не розрахована.

У зв’язку зі щорічним недофінансуванням дорожнього господарства знос основних фондів більшої частини транспортної інфраструктури вже перевищує 75%. Десятиліттями не оновлюється дорожня техніка. Низька заробітна плата дорожніх працівників призводить до плинності кадрів, що в свою чергу впливає на кваліфікаційний рівень працівників та якість виконаних робіт. Гострою залишається проблема, пов’язана зі станом мостів та шляхопроводів, що є невід’ємною складовою мережі автомобільних доріг.

У найгіршому стані серед усіх областей України знаходяться дороги Одещини, ямковість на яких складає понад 680 000 кв. м. Стан доріг інших областей не набагато кращий. Зокрема, Миколаївщини, Львівщини, Івано-Франківщини тощо.

Надмірна централізація та її подолання

Централізація управління мережею автомобільних доріг місцевого значення обмежує повноваження органів місцевої влади щодо забезпечення розвитку та утримання зазначеної мережі. Практична реалізація галузевої реформи, а саме передача автомобільних доріг загального користування місцевого значення до сфери управління обласних державних адміністрацій, має бути проведена до березня 2018 року.

Органом управління мережею автомобільних доріг на сьогодні є центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері дорожнього господарства та управління автомобільними дорогами. Особливо важливе значення має централізація управління дорожнім господарством під час ліквідації наслідків стихійного лиха або надзвичайних ситуацій.

Передача доріг місцевого значення разом з джерелами фінансування на місця необхідна тому, що місцеві органи влади краще знаються на проблемах і потребах мешканців своїх регіонів, а отже першочергові напрями спрямування отриманих ресурсів визначатимуть краще.

У розрізі областей буде передано таку протяжність доріг місцевого значення:

Область

Разом, км

Обласні, км

Районні, км

Вінницька 

6969,3 

2892,6

4076,7

Волинська

4399,6

2107,5

2292,1

Дніпропетровська

6181,4

2561,0

3620,4

Донецька 

6227,1

1118,7

5108,4

Житомирській

6893,0

1708,4

5184,6

Закарпатська

2443,1

1028,2

1414,9

Запорізька

5357,8

2515,9

2841,9

Івано-Франківська

3115,1

942,5

2172,6

Київська

6130,9

3927,7

2203,2

Кіровоградська

4262,6

1575,2

2687,4

Луганська

3938,4

1722,3

2216,1

Львівська

6513,9

832,0

5681,9

Миколаївська

3206,5

2561,5

645,0

Одеська

4756,8

777,3

3979,5

Полтавська

6571,4

3602,4

2969,0

Рівненська

3142,3

851,7

851,7

Сумська

5109,6

2408,4

2701,2

Тернопільська

3519,4

324,7

3194,7

Харківська

7328,9

1275,9

6053,0

Херсонська

3571,6

3091,5

480,1

Хмельницька 

5097,1

3678,4

1418,7

Черкаська

4372,1

3787,6

584,5

Чернівецька 

2042,5

1581,1

461,4

Чернігівська

4760,2

3122,0

1638,2

 

На сьогодні також необхідно внести зміни до низки нормативно-правових актів. Зокрема – чітко розмежувати повноваження і відповідальність центральних та місцевих органів виконавчої влади щодо державної політики у сфері дорожнього господарства та управління автомобільними дорогами. Це дозволить усунути дублювання і зайву бюрократизацію прийняття управлінських рішень та затягування їхнього оперативного виконання і реалізації відповідних проектів.

В основному роботи з експлуатаційного утримання автомобільних доріг виконуються насамперед дочірніми підприємствами ПАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України». Такі дорожні роботи в перспективі на конкурентній основі та на підставі довгострокових договорів здатні виконувати комерційні підприємства, що провадять діяльність на ринку дорожніх робіт.

Проте роботи з експлуатаційного утримання автомобільних доріг непривабливі для комерційного сектора через вимоги бюджетного законодавства щодо бюджетного періоду в один календарний рік, але важливі для забезпечення безпеки дорожнього руху. Для таких робіт необхідно поступово вживати заходів для поліпшення економічної привабливості в конкурентному середовищі, зокрема на довготривалий період. Це необхідно для належного планування підрядниками власної діяльності.

Крім цього, для поліпшення транспортно-експлуатаційного стану автомобільних доріг важливо удосконалити та розвивати систему незалежного та об'єктивного контролю і технічного аудиту їхньої якості.

Таким чином, з метою вирішення проблемних питань, які виникають у процесі децентралізації управління автомобільних доріг загального користування місцевого значення, при Мінінфраструктури спільно з «Укравтодором» створюється спільна робоча група. На неї покладено завдання у найкоротші строки розробити плани та інформаційно-аналітичні матеріали щодо передачі місцевих доріг для їх адресного опрацювання з місцевими органами виконавчої влади.

За матеріалами mind.kiev.ua