Всеукраїнська мережа фахівців і практиків
з регіонального та місцевого розвитку

Послуги в регіонах

Вибір редакції

Як пройти відбір та стати учасником мережі РЕГІОНЕТ

Читати повністю

Короткі рекомендації про те, як взяти участь у відборі до РЕГІОНЕТ і стати учасником мережі

Матеріали базового навчання - відтепер у вільному доступі!

Читати повністю

Матеріали базового навчання для кандидатів на участь у РЕГІОНЕТ викладено на порталі мережі у вільному доступі

Відеозаписи заходів РЕГІОНЕТ та партнерів мережі

Читати повністю

Відеозаписи, зроблені мережею РЕГІОНЕТ: власні заходи та заходи партнерів мережі

Партнери

 
 
  • УАРОР

    Українська асоціація районних та обласних рад

  • АМУ

    Асоціація міст України

  • ВАССР

    Всеукраїнська асоціація сільських та селищних рад

  • Мінрегіон

    Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства

  • komsamovr

    Секретаріат Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування Верховної Ради України

  • www.narda.org.ua

    Асоціація агенцій регіонального розвитку України

  • www.coe.kiev.ua

    Офіс Ради Європи в Україні

  • DESPRO

    Швейцарсько-український проект «Підтримка децентралізації в Україні» DESPRO

  • ІГС

    Інститут громадянського суспільства

  • АММУ

    Асоціація малих міст України

  • НАДУ

    Національна академія державного управління при Президентові України

  • Відродження

    Програмна ініціатива «Демократична практика» Міжнародного фонду «Відродження»

  • УНЦПД

    Український незалежний центр політичних досліджень

  • ЦППР

    Центр політико-правових реформ

  • Мережа центрів

    Громадська спілка "Мережа Центрів правової інформації та консультацій"

  • НАСДСУ

    Національна асоціація сільськогосподарських дорадчих служб України

  • Ресурсний центр

    Центр управління знаннями «Ресурсний центр зі сталого місцевого розвитку»

Фестивалі і бренди міст як інструмент розвитку Сумської області

06.08.2018
Фестивальний туризм в останні десятиліття стає все популярнішим. На території області відбуваються фестивалі міжнародного, національного, обласного рівнів. Найбільш відомі заходи відбуваються в м. Глухові, селі Могриця Сумського району та м. Тростянець (центр Тростянецької ОТГ), який є фестивальною столицею Сумщини.

Виявлення рис фестивального туризму як чинника сталого розвитку територіальних громад і визначення його реального або потенційного впливу на економічний стан – головна ідея та мета стаді-туру присвяченого тематиці "Вивчення кращих практик брендування та проведення фестивалів в ОТГ Сумської області".

З метою обміну досвідом у напрямку фестивального руху Сумським, Житомирським, Вінницьким та Чернівецьким Центрами розвитку місцевого самоврядування був організований стаді-тур на Сумщину.

"Громади Сумщини ще не мають своїх бренд-буків, але активно працюють над цим. Той потенціал, який є в нас, і його можливе представлення виглядають набагато краще, ніж в інших областях країни, що мають краще географічне розташування, можливості, фінансування. Ми поліпшили презентаційну картинку, але тепер потрібно працювати над тим, щоб це була не просто картинка, – коментує радник з питань регіонального розвитку Сумського Центру розвитку місцевого самоврядування Григорій Стариков. – На Сумщині багато громад, які мають туристичний потенціал. Наприклад, Недригайлівська ОТГ, яка позиціонує себе через постать Петра Колнишевського; Лебединська потенційна ОТГ – батьківщина Давида Бурлюка, визнаного митця Японії, США.  Тростянецька ОТГ має фестиваль "Столиця Сумщини" тощо".

За словами радника з питань регіонального розвитку Житомирського Центру розвитку місцевого самоврядування Георгія Федорука, Житомирщина розвиває напрямок брендування у напрямку сільського, зеленого туризму. Наразі вже є 20 сільських садиб. Житомирським ЦРМС спільно зі спілкою сприяння зеленому туризму проводяться тематичні тренінги для громад на тему створення сільського, зеленого туризму, залучення інвесторів, туристів.

"Ми хотіли обмінятися досвідом залучення інвестицій на базі міста Тростянець, запозичити досвід фестивального туризму. Чернівецька область вважається туристично привабливою, бо в нас є гори, значна історична спадщина, фінансування. А Сумщина з обмеженими фінансовими можливостями робить круті фестивалі, розвиває, брендує свої території, - зазначає радник з питань регіонального розвитку Чернівецького Центру розвитку місцевого самоврядування Олексій Грушко. - Туризм – це розвиткова галузь, яку не потрібно фінансувати, а яка повинна сама на себе заробляти кошти. Громади повинні створювати такий туризм, який би залучав та залишав кошти в громаді. Таким прикладом є Тростянецька міська ОТГ".

За словами Олексія Глушка, є приклад Глибоцької громади Чернівецької області, яка має сироварню. Сироварня була профінансована коштами ПРООН та Австрійською агенцією розвитку з метою забезпечення населення села Михайлівка стабільним доходом. Щотижня на сироварню приїздять 4 автобуси з туристами. Ця сироварня стала туристичним об'єктом. Туристи цікавляться, купують продукцію, популяризують територію, поповнюють бюджет громади.

Саме тому, ОТГ повинні створювати умови для таких підприємств, адже вони заробляють кошти, потім сплачують податки в місцевий бюджет – і тут  вже отримує доходи громада.

Могриця – міжнародний ленд-арт симпозіум

Презентація фестивалю "Могриця – МІЖНАРОДНИЙ ЛЕНД-АРТ СИМПОЗІУМ", який щорічно проходить в селі Могриця Сумського району, відбулася в офісі Сумського ЦРМС.

Вже більше 20 років під час проекту представляються роботи учасників симпозіуму з перенесенням у експо-простір напрацьованих ідей та арт-об'єктів. Учасниками є як професійні митці, так і аматори. Локація симпозіуму – крейдяне плато між ланцюгом горбів древніх городищ, які омиває річка Псел.

Фестиваль вже став візитівкою цього краю. Захід щорічно збирає велику кількість митців із Сумщини, Харківщини, Львівщини, Київщини та країн ЄС. Презентувала проект його автор Надія Білокур.

За її словами, симпозіум спрямований на розвиток діалогу людини з навколишнім середовищем, розширення простору від внутрішньої межі "я-території" художника до простору ландшафту.

Завдячуючи ленд-арту в Могриці про село Могриця у Сумському районі знають митці з усієї України.

Глухівський "Льон-фест", Путивльська історія та Новослобідські горюни

У Глухові під час зустрічі з мером міста Мішелем Терещенком, був презентований традиційний для жителів та гостей Глухова "Льон-фест". Цього року він проводився на початку липня. Для його проведення обирають ділянку на полі, засіяного льоном. Учасники фестивалю одягнуті в національні костюми.

Святкова програма на полі під Глуховом уже традиційно передбачає частування гостей фіточаями на багатті та їжею з конопель та льону, дефіле мод від місцевих красунь у лляних сукнях відомих українських дизайнерів, фото-сесію для всіх бажаючих сфотографуватися в полі льону і конопель.

Цього разу "Льон-фест" співпав за часом із фестивалем різьбярства. Це пілотний проект, ідея якого виникла з потреби ідентифікувати місто на карті України за національною ознакою, адже Глухів розташований поруч із сусідньої країною-агресором. Тому, на думку учасників фесту, це допоможе відродити колишню славу гетьманської столиці та протистояти російській пропаганді.

З 4 до 18 серпня на Глухів чекає ще один фестиваль – вишкіл із бойового гопака. 12 серпня у центральному парку міста можна буде побачити показові виступи учасників фестивалю.

Під час перебування в місті Путивль, представників місцевого самоврядування західних регіонів України знайомили з туристичними об'єктами міста. Путивль планує позиціонувати себе містечком Давньої Русі, використовуючи для брендування своєї території історичні постаті княгині Ярославни та князя Ігора, що відомі з поетичного твору невідомого автора "Слово о полку Ігоревім". 

Новослобідська ОТГ має унікальний музей горюнської культури, що створений за рахунок ДФРР в 2016 році. Ціна проекту 578 тисяч гривень з фонду, 150 тисяч гривень – з місцевого бюджету.

Голова громади Ольга Гаркавенко розповіла, що горюни – невелика етнічна група, що мешкає на Путивльщині. На думку більшості дослідників – це автохтонне давньослов’янське населення, яке зберегло унікальну самобутню культуру, мову та архаїчні риси в побуті. Горюнська традиційна культура – предмет дослідження для вітчизняних і зарубіжних учених, тому громада позиціонує себе домівкою цієї унікальної культури.


 

Реалізація цього проекту сприяє підвищенню туристичного іміджу регіону, розвитку взаємозв’язків інфраструктури туризму з іншими сферами соціально-економічного та культурного розвитку області, збільшенню доходу від туризму та створенню нових робочих місць.

Екскурсія музеєм здійснюється на горюнсьому діалекті, тут можна послухати горюнські пісні.  На базі музею планується створення шинка, міні-готелю.

Під час круглого столу з головою громади була обговорена інтеграція культури малих народностей в українську офіційну культурну політику та просування фестивальних брендів в Сумській області. Сама територія громади є родзинкою Сумщини, адже на її території мешкає близько 99% етнічного російського населення, що активно брало участь в створенні об'єднаної територіальної громади.

Тростянець – фестивальна столиця Сумщини

Тростянець – це туристична мекка Слобожанщини та фестивальна столиця Сумщини, адже на території міста щорічно відбувається чотири великих фестивалі. Близько 20 тисяч туристів щорічно приїжджають в місто взяти в них участь.

Мова йде про фестиваль "Стара Фортеця" – фестиваль лицарських боїв, "Чайковський FEST", фестиваль класичної музики просто неба, "Схід-Рок", рок-фестиваль, завдяки якому Тростянець називають рок-столицею України та "Нескучний велоFest", спортивний захід для різних вікових категорій з різними трасами складності.

"Стара фортеця. Подорож крізь століття" - міжнародний фестиваль, який проводиться вже 8-й рік поспіль в місті Тростянець. Щорічно участь у ньому беруть представники історичних клубів від Сум до Одеси. За кількістю учасників фестивалю, за представництвами клубів історичної реконструкції фестиваль в 2018 році перевищив всі попередні роки.

"Чайковський FEST" - фестиваль класичної музики, історія якого розпочалась із започаткування в місті Тростянець днів Чайковського, які в 2013 році переросли за обсягом у фестиваль класичної музики. Місце проведення фестивалю вибране не випадково. Саме тут в далекому 1864 року гостював студент Петербурзької консерваторії, майбутній геній світової музики П.І. Чайковський. Сам же захід складається з виступів лауреатів міжнародних музичних конкурсів з різних куточків України.

Цьогоріч, крім звичного формату фестивалю, започаткований ще й фестиваль-конкурс молодих талантів. Започаткувала цей новий Всеукраїнський фестиваль-конкурс Тростянецька міська рада за підтримки Міністерства культури України, Сумської обласної державної адміністрації, громадської організації "Тростянецький клуб шанувальників творчості П. І. Чайковського".

Право приймати такий конкурс Тростянець виборював серед 158 міст України.

"СХІД-РОК" — музичний фестиваль, який щорічно проводиться у місті Тростянець (Сумська обл). Вперше пройшов у липні 2013 року, в 2018 році фестиваль відбудеться вже шостий раз. Минулоріч захід зібрав більше 4-х тисяч учасників. Найвідоміші гурти-учасники: "Ляпис 98", "Бумбокс", "Друга Ріка", "Animal ДжаZ.

Усі три зазначені фестивалі проводяться в фортеці XVIII століття - Круглий двір, що знаходиться в центрі міста. Середньовікова споруда є фішкою цих трьох фестивалів і вона зображена на головних постерах фестів.

 "Нескучний вело-fest" проводиться третій рік поспіль проходить у дендропарку Нескучне. Цьогоріч "Велофест" занесено у Календар важливих спортивних подій Міністерства молоді та спорту України, так як на фестивалі відбулися змагання: кубок України серед ветеранів велоспорту.  

Як з'явилася ідея започаткування фестивального руху, під час зустрічі розповів голова Тростянецької ОТГ Юрій Бова. На основі всіх переваг та із врахуванням соціальних опитувань у 2007 р. була виписана стратегія розвитку міста. Вийшло 3 пріоритети: залучення інвестицій, туризм, розвиток комунальних послуг.

На них сьогодні спирається місто і знає, чого хоче в майбутньому. В планах  й надалі розвивати фестивальний рух і стати туристичним центром всієї Слобожанщини. Місто знайшло себе, знайшло мотивацію розвиватися і стати таким комфортним містом для проживання, щоб люди поверталися сюди із Сум та Києва.

Започаткування та проведення подібних фестивалів, як в Тростянці, не тільки позитивно впливає на імідж території, а й відкриває можливості отримання додаткового поштовху до розвитку територій громад. В цілому  фестивальний рух відображає світову тенденцію у туризмі, де культурно-пізнавальні та розважальні форми стають основою росту туристичних потоків у розвинутих країнах.

За матеріалами Сумський Центр розвитку місцевого самоврядування