Всеукраїнська мережа фахівців і практиків
з регіонального та місцевого розвитку

Послуги в регіонах

Вибір редакції

Як пройти відбір та стати учасником мережі РЕГІОНЕТ

Читати повністю

Короткі рекомендації про те, як взяти участь у відборі до РЕГІОНЕТ і стати учасником мережі

Матеріали базового навчання - відтепер у вільному доступі!

Читати повністю

Матеріали базового навчання для кандидатів на участь у РЕГІОНЕТ викладено на порталі мережі у вільному доступі

Відеозаписи заходів РЕГІОНЕТ та партнерів мережі

Читати повністю

Відеозаписи, зроблені мережею РЕГІОНЕТ: власні заходи та заходи партнерів мережі

Партнери

 
 
  • УАРОР

    Українська асоціація районних та обласних рад

  • АМУ

    Асоціація міст України

  • ВАССР

    Всеукраїнська асоціація сільських та селищних рад

  • Мінрегіон

    Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства

  • komsamovr

    Секретаріат Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування Верховної Ради України

  • www.narda.org.ua

    Асоціація агенцій регіонального розвитку України

  • www.coe.kiev.ua

    Офіс Ради Європи в Україні

  • DESPRO

    Швейцарсько-український проект «Підтримка децентралізації в Україні» DESPRO

  • ІГС

    Інститут громадянського суспільства

  • АММУ

    Асоціація малих міст України

  • НАДУ

    Національна академія державного управління при Президентові України

  • Відродження

    Програмна ініціатива «Демократична практика» Міжнародного фонду «Відродження»

  • УНЦПД

    Український незалежний центр політичних досліджень

  • ЦППР

    Центр політико-правових реформ

  • Мережа центрів

    Громадська спілка "Мережа Центрів правової інформації та консультацій"

  • НАСДСУ

    Національна асоціація сільськогосподарських дорадчих служб України

  • Ресурсний центр

    Центр управління знаннями «Ресурсний центр зі сталого місцевого розвитку»

Голова Лебединської РДА: «Ми будемо чекати на створення Лебединської громади «зверху» в 2020 році»

16.07.2018
Сумська область продовжує децентралізуватися. Процеси об’єднання та приєднання відбуваються в 16 районах Сумщини, окрім Шосткинського та Лебединського. Озвучена позиція голови Лебединської райдержадміністрації Віктора Химича відкриває завісу стосовно майбутнього потенційної Лебединської ОТГ – створювати її в найближчий час не збираються, час реформи, на думку посадовця, не прийшов.

Відповідно до Перспективного плану створення об’єднаних територіальних громад в Сумській області, на місці Лебединського району має виникнути одна громада з центром у місті Лебедин.

Фактично весь Лебединський район (за винятком Голубівської сільської ради, яка територіально і логістично знаходиться ближче до обласного центру – м. Суми) має стати однією громадою. Така ситуація пов’язана з тим, що Лебедин знаходиться в центрі району і іншого населеного пункту, на базі якого можна було б створити спроможну громаду, в районі немає.

Таблиця 1 - Склад Лебединської ОТГ

Назва населенного пункту -

потенційного центруОТГ

Назва сільської, селищної, міської ради, що можуть бути об’єднані навколо потенційного центру

Площа сільської, селищної,

міської ради, кв. км

Чисельність населення сільської, селищної,

міської ради, тис. осіб

м. Лебедин

Лебединська міська рада

131,39

26,108

Бишкінська сільська рада

91,4

0,745

Боровеньківська сільська рада

54,5

0,537

Будильська сільська рада

83,91

1,817

Василівська сільська рада

64,33

1,260

Великовисторопська сільська рада

76,79

0,713

Ворожбянська сільська рада

145,47

1,693

Гарбузівська сільська рада

45,7

0,364

Гринцівська сільська рада

60,56

0,787

Калюжненська сільська рада

74,49

0,549

Кам’янська сільська рада

69,06

0,759

Катеринівська сільська рада

61,35

0,559

Курганська сільська рада

63,91

0,634

Маловисторопська сільська рада

56,84

1,217

Межиріцька сільська рада

108,06

1,246

Михайлівська сільська рада

78,03

1,240

Московськобобрицька сільська рада

78,18

0,749

Павленківська сільська рада

26,68

0,332

Підопригорівська сільська рада

31,6

0,529

Пристайлівська сільська рада

53,1

0,579

Рябушківська сільська рада

73,94

0,898

Червленівська сільська рада

46,56

0,424

Штепівська сільська рада

36,88

1,027

 

 Карта потенційної Лебединської ОТГ

За початковими розрахунками ОДА, Лебединська ОТГ є спроможною, у тому числі фінансово. Зокрема розпис доходів зведеного бюджету міста Лебедин станом на 31.05.2018 року складав більше 59 млн грн (з них 25,8 млн грн − податок на доходи фізичних осіб), доходи зведеного бюджету Лебединського району складали майже 94,2 млн грн (з них 58 млн грн - податок на доходи фізичних осіб).

Про фінансову спроможність сіл Лебединського району певною мірою свідчать і залишки на їх рахунках станом на липень 2018 року.

Таблиця 2–Залишки на рахунках сіл Лебединського району

Назва сільської, селищної, міської ради, що можуть бути об’єднані навколо м. Лебедин

Залишок коштів на котлових рахунках, грн

Бишкінська сільська рада

996352

Боровеньківська сільська рада

402026

Будильська сільська рада

1170673

Василівська сільська рада

31586

Великовисторопська сільська рада

459613

Ворожбянська сільська рада

988956

Гарбузівська сільська рада

311637

Гринцівська сільська рада

69110

Калюжненська сільська рада

385806

Кам’янська сільська рада

854966

Катеринівська сільська рада

285406

Курганська сільська рада

539048

Маловисторопська сільська рада

73789

Межиріцька сільська рада

433894

Михайлівська сільська рада

380515

Московськобобрицька сільська рада

616083

Павленківська сільська рада

65501

Підопригорівська сільська рада

153

Пристайлівська сільська рада

268673

Рябушківська сільська рада

134649

Червленівська сільська рада

243068

Штепівська сільська рада

151731

 У той же час, незважаючи на позитивні фінансові показники та виконання всіх необхідних нормативних вимог щодо об’єднання, Лебединська ОТГ досі не створена. З початку процесу реформування країни, 2015 року, безповоротні втрати тільки інфраструктурної субвенції для сіл Лебединського району складають більше 30 млн грн.

Втрачено і можливість фінансової підтримки проектів розвитку з Державного форду регіонального розвитку (який щорічно підтримує декілька проектів майже кожної ОТГ), коштів на секторальну підтримку розвитку ОТГ, участі в державних програмах та програмах міжнародних партнерів.

 Позиція райдержадміністрації та районної ради

Позиція Лебединської райдержадміністрації та районної ради щодо створення Лебединської ОТГ одностайна...

Голова Лебединської РДА Віктор Химич зазначає про «підтримку» з боку адміністрації процесу створення Лебединської ОТГ. Говорить, що спільно з головою районної ради об'їхали весь район, говорили з сільськими головами, але...

Віктор Химич: «Що отримає село від об’єднання? Для сільської громади нічого не зміниться після створення ОТГ, тільки кошти з районного бюджету відійдуть до міського. Тому ми будемо чекати на створення Лебединської громади "зверху" в 2020 році. На мою думку прийде час, і ми прокинемося в громаді. Адже є Перспективний план і він рано чи пізно буде реалізований».

 

 

Про «підтримку» реформи говорить і голова районної ради Василь Калита. Спочатку зазначає, що процес об'єднання не цікавить саме голів сільських рад, трохи згодом - що реформа до кінця йому не зрозуміла, а в районі і без реформи все добре працює.

Василь Калита: «Міста обласного значення і без об'єднання мають багато повноважень. У нас район і так вже ОТГ, тільки не офіційно. Керівництво "ОТГ" в особі районної ради є, коштів нам достатньо. Що ще потрібно? Бери і працюй. Всі ж задоволені. А так все буде закриватися, гроші будуть йти в центр громади - села вимруть».

Василь Калита зазначав і про недоцільність створення-дублювання в ОТГ тих самих структур, що і в районній раді. На питання "Навіщо сільським радам утримувати апарати районної ради, адміністрації та їздити на поклон до районної влади, прохаючи про виділення своїх же коштів на ті чи інші потреби територій?" - голова говорить про «мудрий» розподіл коштів спільною командою рада-адміністрація.

Позиція міської влади

Голова міської ради Олександр Бакликов розуміє, що потенційна Лебединська ОТГ вже втратила купу можливостей, але попри супротив з боку районної влади, потрібно працювати активніше в напрямку створення громади.

Олександр Бакликов: «Активна робота районної влади в супротив реформі грає свою роль. Процес затягується, людей дезінформують, залякують міфами. Найбільш розповсюджений − "Центр забере всі кошти - село збідніє". Так, можливо, за один раз не вдасться створити всю ОТГ згідно з Перспективним планом. Люди бояться невідомого, а на цьому цинічно спекулюють. Наступного місяця нами буде розпочата робота спільно з декількома сільськими радами, і на їх прикладі ми продемонструємо, що таке реформа і які в неї переваги".

 

 

 Висновки

Утворення ОТГ в рамках всього району на базі міста обласного значення ускладняється за рахунок конфлікту інтересів районної та міської влади.

Керівники району, розпоряджаючись бюджетом більшим, ніж бюджет міста, не мають бажання втрачати свій вплив і, як наслідок, не сприяють об’єднанню.

Є проблема і у ставленні жителів сіл до об’єднання з містом: «Ми не хочемо об'єднуватися з містом, оскільки містяни нас не зрозуміють, замість того, щоб розвивати село, будуть забирати навіть наші кошти, бо у міста своїх проблем багато...». Районна влада (що займалася проблемами виключно сіл) виглядає більш «своєю» для жителів сіл.

Місто теж відчуває ризики об'єднання відразу з усіма селами, тому планує приєднати спочатку більш «багаті» села і подивитися, що буде далі. Така позиція також не сприяє швидкому і успішному об’єднанню. Значну роль грає і фактор відсутності комунікації мера з сільськими радами та їх мешканцями.

Голови сільських рад, маючи позитивні показники хоч і невеликих бюджетів, не хочуть втрачати владу у прийнятті рішень щодо їх використання. Зокрема, на зборах щодо приєднання сіл до міста Лебедин однозначно виявило бажання приєднатися тільки громада села Підопригори, що має найгірші фінансові показники.

Для малих сільських рад фактично нічого не змінюється з об’єднанням навколо міста обласного значення, оскільки раніше вони «їздили» за «своїм» ПДФО до районної ради, а тепер доведеться їздити до міської. А в умовах, коли з районною владою зв’язки вже налагоджені, не хочеться йти на нові невідомі ризики.

Тому Олександру Бакликову необхідно серйозно мотивувати сільських голів для об’єднання, зацікавити їх кращими перспективами, ніж від співпраці з районною владою. Для цього міський голова має виступити як справжній лідер не тільки міста, але й всієї ОТГ, надавши відповідні гарантії розвитку сільських територій.

За матеріалами Сумський Центр розвитку місцевого самоврядування