Всеукраїнська мережа фахівців і практиків
з регіонального та місцевого розвитку

Послуги в регіонах

Вибір редакції

Як пройти відбір та стати учасником мережі РЕГІОНЕТ

Читати повністю

Короткі рекомендації про те, як взяти участь у відборі до РЕГІОНЕТ і стати учасником мережі

Матеріали базового навчання - відтепер у вільному доступі!

Читати повністю

Матеріали базового навчання для кандидатів на участь у РЕГІОНЕТ викладено на порталі мережі у вільному доступі

Відеозаписи заходів РЕГІОНЕТ та партнерів мережі

Читати повністю

Відеозаписи, зроблені мережею РЕГІОНЕТ: власні заходи та заходи партнерів мережі

Партнери

 
 
  • УАРОР

    Українська асоціація районних та обласних рад

  • АМУ

    Асоціація міст України

  • ВАССР

    Всеукраїнська асоціація сільських та селищних рад

  • Мінрегіон

    Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства

  • komsamovr

    Секретаріат Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування Верховної Ради України

  • www.narda.org.ua

    Асоціація агенцій регіонального розвитку України

  • www.coe.kiev.ua

    Офіс Ради Європи в Україні

  • DESPRO

    Швейцарсько-український проект «Підтримка децентралізації в Україні» DESPRO

  • ІГС

    Інститут громадянського суспільства

  • АММУ

    Асоціація малих міст України

  • НАДУ

    Національна академія державного управління при Президентові України

  • Відродження

    Програмна ініціатива «Демократична практика» Міжнародного фонду «Відродження»

  • УНЦПД

    Український незалежний центр політичних досліджень

  • ЦППР

    Центр політико-правових реформ

  • Мережа центрів

    Громадська спілка "Мережа Центрів правової інформації та консультацій"

  • НАСДСУ

    Національна асоціація сільськогосподарських дорадчих служб України

  • Ресурсний центр

    Центр управління знаннями «Ресурсний центр зі сталого місцевого розвитку»

Із якими проблемами зіштовхуються і як можна допомогти новоутвореним ОТГ

Андрій Бринь
Керівник Львівського відокремленого підрозділу Установи «Центр розвитку місцевого самоврядування»

Наталія Федюк
Радник з питань децентралізації Львівського відокремленого підрозділу Установи «Центр розвитку місцевого самоврядування»

Максим Бризіцький
Юрисконсульт Львівського відокремленого підрозділу Установи «Центр розвитку місцевого самоврядування»

Працюючи у Львівській області з серпня 2016 року, хочу зазначити, що сьогодні в Україні реалізовується справді масштабний проект реформи місцевого самоврядування, що відбувається за ініціативи Мінрегіону та повної підтримки ЄС.

Як результат, нам вдалось створити «з нуля» абсолютно нову структуру з представництвами в усіх регіонах України, де працюють сотні людей над реформою №1. Так, зокрема у Львові нещодавно (25 травня 2017 року) за участі пана Посла ЄС в Україні Хьюґа Мінґареллі, керівництва львівської обласної влади, представників міжнародних програм технічної допомоги, дипломатичного корпусу, голів громад, представників громадських організацій та медіа, ми відкрили сучасне офісне приміщення Центру. Тепер на вулиці Гартмана Вітвера в історичній частині Львова для нього відведені два поверхи із просторими кімнатами. Станом на сьогодні у Львівському підрозділі вже працюють 6 осіб, зокрема офіс-менеджер, бухгалтер, юрисконсульт, радники із питань децентралізації та регіонального розвитку, та директор. Вже найближчим часом штат поповниться радниками із питань комунікації та місцевих бюджетів. Крім того, планується, що у нас також працюватимуть експерти із питань просторового планування та надання адміністративних послуг.

Звісно, після навчання та отриманого досвіду роботи в країнах ЄС та Північної Америки, я хочу створити абсолютно прозору організацію західного зразка, яка звітуватиме за будь-які витрачені ресурси та виконану роботу. Я впевнений, що саме так можна буде допомогти органам місцевого самоврядування щонайшвидше пройти етап теперішніх реформ і стати агентами розвитку на всій території України.

Незважаючи на той факт, що ми офіційно відкрилися буквально кілька тижнів назад, Центром розвитку місцевого самоврядування у Львівській області вже організовано та проведено десятки заходів, зокрема тренінги та семінари з питань місцевих податків, нової системи фінансування системи охорони здоров’я, розвитку зеленого туризму, адвокації та лобіювання, публічних електронних торгів, написання стратегій розвитку, організовані навчальні поїздки для представників ОТГ Львівщини, проведено круглі столи та прес-тур для представників ЗМІ регіону. Крім того ми зустрічали та готували поїздки в громади Львівщини делегації ЄС на чолі із паном Послом ЄС в Україні Хьюґом Мінґареллі (двічі за останні два місяці), керівництва програми «U-LEAD з Європою», моніторингової місії BFC SEE та інші.

Загалом же заплановано понад 50 заходів та сотня консультацій, включно з виїздами співробітників Центру в межах області. Плани у нас високі, а цілі амбіційні, адже саме сьогодні ми маємо можливість втілити історичний шанс на незворотні зміни покращення життя наших співвітчизників через проведення реформи місцевого самоврядування та передачу повноважень на місця!

Децентралізація влади, яка розпочалася у 2014 році і ключовим завданням якої є створення спроможних об’єднаних територіальних громад (ОТГ) є, безсумнівно, найважливішою реформою в Україні. Її суть полягає у передачі значних повноважень та бюджетів від державних органів органам місцевого самоврядування, які є ближче до людей і де такі повноваження можна реалізовувати найбільш ефективно. Таким чином мають бути забезпечені сприятливі умови для життєдіяльності людей та становлення справді дієздатних, економічно і фінансово самодостатніх територіальних громад, а також їх подальшого саморозвитку та самоорганізації.

На сьогодні вже діє чимала законодавча база у сфері децентралізації, проте, зважаючи на масштаби цієї реформи, нормативно-правові акти вимагатимуть постійного удосконалення з урахуванням реалій життя. Так нещодавно, парламент прийняв ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо добровільного приєднання територіальних громад» №4772, або так званий закон про «олійну пляму», який спростив процедуру добровільного об’єднання територіальних громад, даючи право громадам за спрощеною процедурою приєднуватися до вже створеної ОТГ. Інший ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо особливостей добровільного об’єднання територіальних громад, розташованих на територіях суміжних районів» теж дозволить прискорити процес об’єднання. На порядку денному Верховної Ради ще низка важливих законів, також необхідно вносити зміни до Конституції України.

Що стосується ситуації з об’єднаними територіальними громадами Львівщини, то на сьогодні їх уже 25, що є досить непоганим результатом успішності впровадження реформи. Так, у Самбірському районі діє вісім громад: Воле-Баранецька, Луківська, Вільшаницька, Бісковицька, Новокалинівська, Дублянська, Бабинська та Чукв’янська; у Жидачівському районі – три: Гніздичівська, Новострілищанська та Ходорівська; у Старосамбірському районі – три: Міженецька, Новоміська та Нижанковицька; у Мостиському районі – три: Мостиська, Судововишнянська та Шегинівська; у Миколаївському районі – дві: Тростянецька та Розвадівська, а також у Бродівському районі – Заболотцівська, у Городоцькому – Великолюбінська, у Кам’янка-Бузькому – Жовтанецька, у Жовківському – Магерівська, у Пустомитівському – Давидівська та у Стрийському – Грабовецька ОТГ.

Аналіз об’єднань громад в 2015–2016 рр. виявив ряд негативних тенденцій. Серед них: створення неспроможних територіальних громад; створення фінансово спроможних, однак малих за площею територіальних громад; відсутність фахового кадрового забезпечення в органах місцевого самоврядування ОТГ; небажання більшості населення брати участь у вирішенні окремих питань громади тощо. Незважаючи на це, чимало прикладів свідчать про успішний досвід громад Львівщини.

Так Вільшаницька ОТГ ефективно використовує власні та залучені ресурси, спрямовуючи їх на розвиток дорожньої та комунальної інфраструктури. У Давидівській ОТГ прийнято рішення щодо реалізації ініціатив місцевих мешканців, на які було виділено 200 тис. грн. Заплановано створити ГО «Центр просвітництва та розвитку людини», розробляється карта ресурсів ОТГ, розроблятиметься іміджева стратегія. Бабинська ОТГ створила власну пожежну команду, використавши для цього приміщення адмінбудинку колишньої Містковицької сільської ради. На витрати, пов’язані із реконструкцією, добудовою, навчанням команди, придбання одягу та оснащення було виділено 200 тис. грн із бюджету ОТГ. У Гніздичівській громаді створено ГО «Оберіг Гніздичева», яка вже реалізувала декілька місцевих проектів. Розроблено буклети про громади українською та англійською мовами, інвестиційний паспорт громади, започатковано співпрацю з гміною Тирява-Волоська з Республіки Польща. На території Новокалинівської ОТГ, бюджет якої порівняно з 2015 роком збільшився приблизно на 30% (з 9,7 млн грн до 14 млн грн), облаштовано два ФАПи, в одній із шкіл організовано дитячий садок, додатково спрямовано 3 млн грн на потреби освіти. У Тростянецькій ОТГ затвердили Дорожню карту розвитку підприємництва, заходи якої спрямовані на розвиток малого і середнього бізнесу, створення нових робочих місць та розвиток туризму.

Сьогодні створення об’єднаних громад відповідно до Перспективного плану спроможних ОТГ Львівської області активно продовжується. В листопаді минулого року обласною радою було схвалено зміни до плану створення територіальних громад Турківського, Пустомитівського, Сколівського та Стрийського районів, ще для двох районів, Дрогобицького та Сокальского, будуть розглянуті в цьому році. Зміни вносяться з урахуванням пропозицій місцевих громад, в основі рішень – можливість їх самодостатнього функціонування та забезпечення основних потреб населення.

Львівський ВП ЦРМС, у тісній співпраці із Львівською облдержадміністрацією та обласною радою, ОТГ, громадськими об’єднаннями та експертами, за підтримки Програми «U-LEAD з Європою» докладає всіх зусиль, щоб стати справжнім дієвим та ефективним ЦЕНТРОМ РОЗВИТКУ територіальних громад Львівщини. Ми забезпечуємо системні інформаційно-просвітницькі заходи, надаємо постійну практичну підтримку громадам, працюємо з місцевими лідерами та різними цільовими групами безпосередньо на місцях.

Люди мають побачити переваги реформи місцевого самоврядування, об’єднання територіальних громад та їх співробітництва на близьких й зрозумілих для них прикладах. Тоді вони стануть найбільшими прихильниками реформи децентралізації, братимуть активну участь у створенні та розбудові своїх справді спроможних територіальних громад. Це, в свою чергу, дозволить забезпечити на Львівщині успіх найважливішої в Україні реформи, буде надійною опорою у розбудові нашої країни успішною і процвітаючою.

Перші дні роботи Центру розвитку місцевого самоврядування виявили значний запит серед об’єднаних територіальних громад на одержання нових знань в питаннях місцевого розвитку, бюджетного процесу та фінансового управління, кадрової роботи, антикорупційної і регуляторної політики, нормотворчості. Відчутна потреба в експертних консультаціях та методичних рекомендаціях в сфері освіти, культури, охорони здоров’я, залучення інвестицій, просторового планування, громадського порядку, енергоефективності тощо. Муніципальні органи об’єктивно не спроможні забезпечити себе усім обсягом спеціальних знань та навичок в усіх сферах місцевого самоврядування. Така ситуація має свої причини та шляхи вирішення.

Справа в тому, що суспільні відносини протягом останніх десятиліть стають все більш складними та різноманітними, відповідно ускладнюється та дорожчає процес управління ними. І це є загальносвітовою тенденцією. Так, питання зміни клімату не може бути вирішено в межах однієї країни. Регулювання у сфері, наприклад, комп’ютерної безпеки чи штучного інтелекту потребує значних фінансових і людських ресурсів, які в державного чи муніципального апарату завжди обмежені. Як наслідок, місцеві, регіональні і навіть національні уряди об’єднують свої зусилля, а також шукають нових форм залучення експертного середовища до управління громадськими справами.

Об’єднання ресурсів в межах нових укрупнених громад великою мірою, проте не повністю, вирішує це завдання. Електронне врядування, ефективне залучення інвестицій, якісне стратегічне планування, фінансова чи регуляторна політика є практично недосяжними для пересічних громад без отримання допомоги ззовні. І таку допомогу якраз надають Регіональні центри розвитку місцевого самоврядування, які є майданчиком для діалогу територіальних громад з інститутами громадянського суспільства, науковим та експертним середовищем, економічними та соціальними партнерами, іншими громадами та державними органами.

Тільки протягом травня Львівським відокремленим підрозділом надано більше двох десятків юридичних консультацій, проведено практичні виїзні семінари, підготовано проекти рішень та алгоритми дій для об’єднаних територіальних громад. Актуальними темами були кадрові питання, перші кроки новостворених громад, передача комунального майна, реформи освіти та охорони здоров’я. Проте, окрім такої організаційно-методологічної підтримки поточної роботи органів місцевого самоврядування, плануємо проведення тематичних консультацій з питань, що є проблемними, або зазвичай залишаються поза увагою муніципальної влади. Так, найближчим часом у співпраці з Державною регуляторною службою та Львівським регуляторним хабом буде проведено серію навчань щодо процедури розробки і прийняття рішень про встановлення місцевих податків. На черзі – підтримка реформи освіти і медицини, супровід об’єднання нових громад. Цитуючи Г. Форда: «Якщо всі рухаються вперед разом, тоді успіх сам піклується про себе».

Cтаття опублікована у часописі РЕГІОНЕТ "Стратегія розвитку" №4