Всеукраїнська мережа фахівців і практиків
з регіонального та місцевого розвитку

Послуги в регіонах

Вибір редакції

Як пройти відбір та стати учасником мережі РЕГІОНЕТ

Читати повністю

Короткі рекомендації про те, як взяти участь у відборі до РЕГІОНЕТ і стати учасником мережі

Матеріали базового навчання - відтепер у вільному доступі!

Читати повністю

Матеріали базового навчання для кандидатів на участь у РЕГІОНЕТ викладено на порталі мережі у вільному доступі

Відеозаписи заходів РЕГІОНЕТ та партнерів мережі

Читати повністю

Відеозаписи, зроблені мережею РЕГІОНЕТ: власні заходи та заходи партнерів мережі

Партнери

 
 
  • УАРОР

    Українська асоціація районних та обласних рад

  • АМУ

    Асоціація міст України

  • ВАССР

    Всеукраїнська асоціація сільських та селищних рад

  • Мінрегіон

    Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства

  • komsamovr

    Секретаріат Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування Верховної Ради України

  • www.narda.org.ua

    Асоціація агенцій регіонального розвитку України

  • www.coe.kiev.ua

    Офіс Ради Європи в Україні

  • DESPRO

    Швейцарсько-український проект «Підтримка децентралізації в Україні» DESPRO

  • ІГС

    Інститут громадянського суспільства

  • АММУ

    Асоціація малих міст України

  • НАДУ

    Національна академія державного управління при Президентові України

  • Відродження

    Програмна ініціатива «Демократична практика» Міжнародного фонду «Відродження»

  • УНЦПД

    Український незалежний центр політичних досліджень

  • ЦППР

    Центр політико-правових реформ

  • Мережа центрів

    Громадська спілка "Мережа Центрів правової інформації та консультацій"

  • НАСДСУ

    Національна асоціація сільськогосподарських дорадчих служб України

  • Ресурсний центр

    Центр управління знаннями «Ресурсний центр зі сталого місцевого розвитку»

Наукомісткий та інноваційний експорт для стійкого розвитку та успіху України на світових ринках

Наталія Микольська
Заступник Міністра економічного розвитку і торгівлі України – Торговий представник України

Міністерство економічного розвитку і торгівлі презентувало перший етап проекту «Експортна стратегія України» – Дорожня карта стратегічного розвитку торгівлі України 2017–2021 рр. Стратегія є унікальним проектом, до якого держава йшла понад 25 років. Документ здолав перші сходинки публічного схвалення.

Сучасні умови розвитку України, в тому числі нові виклики та додаткові ризики, які постали перед її економікою, у зв’язку із анексією Криму та конфліктом на сході країни, вимагають впровадження нових підходів в управління регіональним розвитком на основі кращих міжнародних практик.

У центрі уваги стратегії – людина та зростання загального добробуту.

Ми пишаємося, що є ініціаторами створення проекту «Експортна стратегія України», зокрема результатом його першого етапу – Дорожньої карти стратегічного розвитку торгівлі. Особливий інклюзивний підхід її підготовки полягав у залученні до обговорення численних експертів – співробітників міністерства, представників бізнес-асоціацій, громадських організацій, науковців та практиків. Тож Дорожня карта стратегічного розвитку торгівлі – абсолютно колективний і комплексний документ.

Ми вдячні нашим міжнародним партнерам – International Trade Centre (Міжнародний Торговельний Центр) та Western NIS Enterprise Fund, які нас підтримали в цьому проекті. Зокрема, International Trade Centre в рамках технічної допомоги надав власну методологію створення експортних стратегій, що була апробована у більш ніж 50 країнах світу та адаптована до потреб України.

Уперше йдеться про стратегію, що визначає вектор розвитку та реалізації торговельного потенціалу, шляхи зростання експорту України.

Три «О»

Працюючи над Дорожньою картою стрa-тегічного розвитку торгівлі, ми керувалися ідеєю трьох «О». Відповідно до неї, передусім нам потрібно змінити ставлення до нашої діяльності.

Перше «О» – це діяти оптимістично. Такий підхід дозволить нам створити нові можливості для експортоорієнтованого бізнесу, допоможе повірити в себе, нашу країну і наш загальний успіх.

Друге «О» – оптимізовано. Маємо застосовувати найефективніші методи, зв’язки та комунікації. Цінувати час та наявні ресурси. Ми повинні користуватися сучасними навичками, щоб бути успішними у мінливому світі. Це, зокрема – міжнародний маркетинг, інноваційний менеджмент, творче мислення, а також активна участь жінок і молоді в бізнесі.

Також усі ми маємо діяти згідно з третім «О» – оперативно. Діяти не зволікаючи, для досягнення найвищої соціально-економічної вигоди для країни.

Загалом проект «Експортна стратегія України» складається з трьох етапів:

  1. Дорожня карта стратегічного розвитку торгівлі та План дій, що визначає конкретні цілі й пріоритетні напрямки підвищення конкурентоспроможності експорту;
  2. Окремі стратегії для кожного пріоритетного сектору, визначеного в Дорожній карті;
  3. Консолідована Експортна стратегія України.

Отже, нині ми – на першому, ключовому етапі. Чим визначальне знайомство широкого загалу з Дорожньою картою стратегічного розвитку торгівлі? У першу чергу, усвідомленням того, що цей документ акумулює спільну позицію Уряду та бізнесу щодо визначених орієнтирів для розвитку торговельних відносин України, подолання перешкод та використання всіх наявних можливостей для розвитку експорту.

Ми вийшли на чіткий План дій, до виконання якого впродовж п’яти років долучаться понад 40 державних та недержавних інституцій. У Плані дій прописано 56 першочергових завдань і три основні цілі проекту «Експортна стратегія України»:

  1. створення сприятливих умов, що стимулюють торгівлю та інновації для диверсифікації експорту;
  2. розвиток послуг із підтримки бізнесу та торгівлі, здатних підвищити конкурентоспроможність підприємств, зокрема МСП;
  3. зміцнення навичок і компетенцій підприємств, зокрема МСП, необхідних для участі в міжнародній торгівлі.

У Дорожній карті визначено чіткий фокус на розвиток секторів із найвищими конкурентними перевагами (інформаційно-комунікаційні технології, креативні послуги, туризм, технічне обслуговування та ремонт повітряних суден, виробництво запасних частин та комплектуючих виробів для аерокосмічної та авіаційної промисловості, машинобудування, харчова промисловість). Проект «Експортна стратегія України» – багатогранний. Він охоплює величезну кількість дій, які спрямовані на стимулювання експорту та розвиток бренду MadeInUkraine в світі. У переліку актуальних завдань – створення умов для інвестицій та різноманітних стимулів для експортерів, єдиного вікна на митниці, експортно-кредитного агентства, організація програм підтримки для проведення торгових місій та участі у виставках, організація навчальних програм та інформаційних послуг.

Експортна стратегія є живою стратегією, а отже, вона має оновлюватися навіть під час реалізації.

Важлива роль в реалізації Плану дій належить регіонам – як місцевим органам влади, так і недержавним організаціям, з яких має бути сформована повнофункціональна мережа підтримки міжнародної торгівлі. Від швидкої та ефективної їх взаємодії безпосередньо залежить успіх реалізації проекту і, зрештою, успіх наших експортерів. Окрім того, ми сподіваємося, що розробка Дорожньої карти стратегічного розвитку торгівлі стимулюватиме регіони створювати власні експортні стратегії, що сприятиме максимальній реалізації виробничого, наукового, кадрового потенціалу на місцях.

Так, документ адаптуватиметься під змінені реалії. Так, стратегія розширюватиметься секторальними стратегіями. Проте на даному етапі розвитку України значущим уже є те, що створюються умови для стимулювання експорту на рівні держави. І що в будь-якому разі документ визначатиме пріоритети і координацію у всьому механізмі українського експорту.

Розробка якісного документа – лише початок. Наступний крок – швидке та ефективне впровадження стратегії. Це значно складніше, але ми впораємося.

При цьому кожен з нас має відчувати відповідальність за виконання нагальних завдань. Адже Експортна стратегія України – це стратегія кожного з нас. Кожен має виконувати свою домашню роботу. Кожен відповідає за розквіт української економіки.

Cтаття опублікована у часописі РЕГІОНЕТ "Стратегія розвитку" №3.