Всеукраїнська мережа фахівців і практиків
з регіонального та місцевого розвитку

Послуги в регіонах

Вибір редакції

Як пройти відбір та стати учасником мережі РЕГІОНЕТ

Читати повністю

Короткі рекомендації про те, як взяти участь у відборі до РЕГІОНЕТ і стати учасником мережі

Матеріали базового навчання - відтепер у вільному доступі!

Читати повністю

Матеріали базового навчання для кандидатів на участь у РЕГІОНЕТ викладено на порталі мережі у вільному доступі

Відеозаписи заходів РЕГІОНЕТ та партнерів мережі

Читати повністю

Відеозаписи, зроблені мережею РЕГІОНЕТ: власні заходи та заходи партнерів мережі

Партнери

 
 
  • УАРОР

    Українська асоціація районних та обласних рад

  • АМУ

    Асоціація міст України

  • ВАССР

    Всеукраїнська асоціація сільських та селищних рад

  • Мінрегіон

    Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства

  • komsamovr

    Секретаріат Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування Верховної Ради України

  • www.narda.org.ua

    Асоціація агенцій регіонального розвитку України

  • www.coe.kiev.ua

    Офіс Ради Європи в Україні

  • DESPRO

    Швейцарсько-український проект «Підтримка децентралізації в Україні» DESPRO

  • ІГС

    Інститут громадянського суспільства

  • АММУ

    Асоціація малих міст України

  • НАДУ

    Національна академія державного управління при Президентові України

  • Відродження

    Програмна ініціатива «Демократична практика» Міжнародного фонду «Відродження»

  • УНЦПД

    Український незалежний центр політичних досліджень

  • ЦППР

    Центр політико-правових реформ

  • Мережа центрів

    Громадська спілка "Мережа Центрів правової інформації та консультацій"

  • НАСДСУ

    Національна асоціація сільськогосподарських дорадчих служб України

  • Ресурсний центр

    Центр управління знаннями «Ресурсний центр зі сталого місцевого розвитку»

Особливості фінансування проектів регіонального розвитку за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку

Надія Бондарчук
Начальник Управління впровадження та моніторингу пріоритетних проектів будівництва Мінрегіону

Державний фонд регіонального розвитку (далі – ДФРР), як інструмент провадження державної політики регіонального розвитку розпочав свою роботу у 2012 році. З того часу до 2015 року ДФРР, як бюджетну програму, було передбачено Міністерству фінансів. При цьому до 2014 року включно супровід цієї програми, тобто формування принципів відбору, опрацювання проектів та підготовку до затвердження їх переліків здійснювало Мінекономрозвитку. Варто відзначити, що у 2014 році кошти ДФРР хоча і були на початку року передбачені регіонам, все ж не було використано жодної копійки на реалізацію проектів у зв’язку з відсутністю фінансування через секвестр бюджету.
З 2015 року нормативно-правовий супровід ДФРР здійснює Мінрегіон, а з 2016 року є ще й головним розпорядником коштів по зазначеній бюджетній програмі.

За 2 роки сформовано нову нормативну базу відбору та реалізації проектів:

  • постанови Кабінету Міністрів України від 18.03.2015 № 195 "Питання використання у 2015 році коштів державного фонду регіонального розвитку" та 196 "Деякі питання державного фонду регіонального розвитку" (зі змінами);
  • наказ Мінрегіону – № 74 від 14.04.2015 "Про затвердження примірного Положення про регіональну комісію з оцінки та проведення попереднього конкурсного відбору інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку, що можуть реалізовуватися за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку" (зі змінами);
  • наказ Мінрегіону від 24.04.2015 № 80 "Питання підготовки, оцінки та відбору інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку, що можуть реалізовуватися за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку" (зі змінами).

Кошти ДФРР розподіляються між регіонами за пропорцією, визначеною тією ж 24-1 статтею Бюджетного Кодексу України з дотриманням таких критеріїв розподілу між Автономною Республікою Крим, областями та містами Києвом і Севастополем:

  • 80 відсотків коштів – відповідно до чисельності населення, яке проживає у відповідному регіоні;
  • 20 відсотків коштів – з урахуванням рівня соціально-економічного розвитку регіонів відповідно до показника валового регіонального продукту в розрахунку на одну особу (для регіонів, у яких цей показник менше 75 відсотків середнього показника по Україні).

Таким чином 4/5 обсягу ДФРР діляться між регіонами пропорційно до чисельності їх населення, а ще 1/5 розподіляється між тими регіонами, що мають ВРП, менший за 75% середнього показника по Україні – також пропорційно до чисельності населення таких регіонів.

Отже, основні принципи фінансування регіональних проектів визначено вказаною вище нормативною базою. Так, зокрема, постановою Кабінету Міністрів України № 196 від 18.03.2016 затверджено Порядок підготовки, оцінки та відбору інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку, що можуть реалізовуватися за рахунок коштів ДФРР та Порядок використання коштів ДФРР.

ДФРР – це бюджетна програма, яка передбачається державним бюджетом. Про це йдеться у статті 24-1 Бюджетного Кодексу України. Крім того передбачено, що при складанні проекту Державного бюджету України та прогнозу Державного бюджету України на наступні за плановим два бюджетні періоди ДФРР передбачається в обсязі не менше 1 відсотка прогнозного обсягу доходів загального фонду проекту Державного бюджету України на відповідний бюджетний період. Як показує практика, жодного року у зазначеному обсязі кошти регіонам не передбачались.

Відповідно до пункту 6 Порядку підготовки, оцінки та відбору інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку, що можуть реалізовуватися за рахунок коштів ДФРР інвестиційні програми і проекти повинні відповідати одній з таких умов:

  • відповідність пріоритетам, визначеним у Державній стратегії регіонального розвитку, стратегіях розвитку регіонів та у планах заходів з їх реалізації;
  • впровадження інвестиційних програм і проектів як проектів співробітництва територіальних громад;
  • підтримка добровільно об’єднаних територіальних громад.

Тобто, проект має бути розроблений на виконання плану заходів з реалізації регіональної стратегії розвитку, бути розробленим і реалізованим об’єднаною територіальною громадою або передбачати співробітництво об’єднаних територіальних громад. Лише відповідність одній із цих умов дає проекту підставу приймати участь у конкурсному відборі.

Також основними умовами відбору регіональною комісією інвестиційних програм і проектів є їх відповідність пункту 6 цього Порядку, а також:

  • для інвестиційних програм і проектів, які передбачають будівництво, – наявність затвердженої в установленому законодавством порядку проектної документації;
  • календарний план реалізації становить від одного до трьох років;
  • співфінансування з місцевих бюджетів на рівні 10 відсотків;
  • спроможність суб’єктів, на фінансування об’єктів яких залучаються кошти державного фонду регіонального розвитку, забезпечувати подальше власне фінансування або їх утримання за рахунок коштів місцевих бюджетів.

Заявниками проектів можуть бути місцеві і центральні органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування (власники державних та комунальних об'єктів).

Наказом Мінрегіону №74 від 14.04.2015 (із змінами) затверджено примірне Положення про регіональну комісію з оцінки та проведення попереднього конкурсного відбору інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку, що можуть реалізовуватися за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку, зокрема визначено, що:

  • до складу комісії можуть включатись представники агенцій регіонального розвитку, регіональних офісів реформ, обласних відділень всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування, громадських об’єднань, які займаються питаннями місцевого/регіонального, соціально-економічного та/або інвестиційного розвитку, наукових та інших установ (за погодженням з їх керівниками);
  • кількість членів комісії з числа представників органу, який її утворив, не має перевищувати 1/3 загальної кількості складу комісії, а кількість представників громадських об’єднань повинна становити не менше 1/3 загальної кількості складу Комісії;
  • засідання комісії є правомочним за умови присутності на засіданні не менш як 2/3 членів складу комісії.

У 2015 році за підтримки проекту ЄС "Підтримка політики регіонального розвитку України" було започатковано демократичні новації щодо створення он-лайн платформи за адресою: dfrr.minregion.gov.ua на якій, відповідно до наказу Мінрегіону від 24.04.2015 №80 "Питання підготовки, оцінки та відбору інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку, що можуть реалізовуватися за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку" (зі змінами), розміщуються всі проекти, які подаються заявниками до участі у конкурсному відборі. За допомогою он-лайн платформи члени конкурсної комісії мають змогу в он-лайн режимі розглядати та оцінювати проекти, а громадськість – відслідковувати подачу проектів та результати їх оцінювання. Відповідним наказом передбачено обов’язкові он-лайн трансляції засідань конкурсних комісій.

Відповідно до зазначеного наказу Мінрегіону, члени конкурсної комісії (не менше п’яти), за відповідним рішенням зазначеної комісії, можуть оцінювати як певну кількість проектів, рівномірно розподілену між ними, так і усі подані заявниками проекти. Бали виставляються членами комісії щодо кожного окремого проекту. Остаточна оцінка проекту розраховується шляхом додавання балів, виставлених усіма членами комісії, що здійснювали його оцінку, та поділу на їх кількість для визначення середньоарифметичної оцінки за кожним проектом.

Основними критеріями оцінювання проектів, що комплексно визначають значимість проекту для громад чи регіону в цілому є:

  • Територія охоплення вирішення проблеми (громада, декілька громад, район, область);
  • Вплив проекту на вирішення проблеми.
  • Інноваційність проекту;
  • Соціально-економічні особливості проекту;
  • Залучення додаткових джерел фінансування (крім обов'язкових 10% співфінансування з місцевих бюджетів).

Усі проекти, що були оцінені конкурсною комісією, включаються в єдиний рейтинговий список за принципом: згори – максимальна кількість балів, внизу – мінімальна.
До оцінювання не допускаються проекти, заявники яких не надали на розгляд конкурсної комісії необхідних документів, визначених наказом чи не розмістили проекти на
dfrr.minregion.gov.ua.

Переможцями конкурсного відбору стають ті проекти, які мають найбільший рейтинговий бал та набрали не менше 30 відсотків максимально можливої кількості балів. У випадку виникнення об’єктивних обставин через які проект-переможець, відібраний регіональною комісією, має бути виключений, за її рішенням, із запропонованого до фінансування за рахунок коштів ДФРР Переліку проектів, його місце займає проект, що слідує за ним нижче у рейтингу.

Члени комісії можуть провести повторне оцінювання проекту/проектів, за рішенням комісії, у разі наявності вмотивованих підстав для такого рішення.

Індивідуальні оцінки експертами проектів повинні бути проаналізовані на предмет виявлення об'єктивної невідповідності реальному стану речей отриманих балів за окремими (або усіма) критеріями по проекту/проектам.
Повторне оцінювання щодо проекту може бути застосоване лише один раз та має бути здійснено протягом п’яти робочих днів з дня засідання комісії.

Проекти-переможці конкурсного відбору за рахунок коштів ДФРР попередніх років, термін реалізації яких був визначений заявниками від 2 до 3 років автоматично включаються регіональними комісіями до переліку на наступні роки без додаткового оцінювання з обсягом коштів ДФРР, визначених за роками відповідними заявниками.

При цьому, доцільність внесення змін до обсягів фінансування проектів-переможців конкурсного відбору, термін реалізації яких складає від 2 до 3 років, за рахунок коштів ДФРР за роками (їх збільшення), приймається регіональною комісією при наявності економічних обґрунтувань та підтвердження неможливості профінансувати відповідну різницю коштів за рахунок місцевих бюджетів або інших джерел, незаборонених законодавством.

Супровідні листи Київської міської та обласних держадміністрацій щодо відібраних регіональними комісіями переліків проектів, які пропонуються до фінансування за рахунок коштів ДФРР у відповідному році, з повним пакетом необхідних документів, у тому числі з переліком таких проектів за підписом голови облдержадміністрації, оформлених відповідно до законодавства (на офіційному бланку ОДА, підпис на переліку завірено печаткою ОДА) подаються до Мінрегіону для подальшого розгляду проектів на Міжвідомчій комісії Мінрегіону. До пакету документів, в обов’язковому порядку, входять, у тому числі, копія Протоколу засідання регіональної комісії з відповідними рейтинговими оцінками всіх проектів та, зокрема, проектів-переможців конкурсного відбору, за підписом Голови та секретаря регіональної конкурсної комісії.

Міжвідомча комісія приймає рішення щодо відповідності поданих проектів вимогам законодавства, після чого перелік в установленому порядку затверджує Кабінет Міністрів України.

Загалом передбачена сьогодні процедура відбору проектів працює лише другий рік. Якісні проекти з’являються, проте їх небагато. Основною задачею на сьогодні є створення сприятливих умов для переходу проектів, що передбачають виключно будівельні роботи, так званих "твердих" проектів, до проектів "м’яких", розвиткових, не спрямованих виключно на будівництво. Кінцевою метою таких проектів майбутнього буде їх спроможність не просто покращувати якість надання тих чи інших соціальних послуг, а переводити їх на якісно інший рівень, не лише економити видатки з місцевих бюджетів на утримання існуючої інфраструктури, а й збільшувати надходження до таких бюджетів, збільшувати податки, створювати нові робочі місця – не у соціальній сфері, а у бізнесі, виробництві, сфері послуг тощо.

Довідково.
У 2015 році було передбачено ДФРР у розмірі 2,908 млрд грн, і за них фінансувалося 876 проектів (в т. ч. погашення кредиторської заборгованості по 41 проекту). Перелік інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку, що фінансувались у 2015 році, затверджений розпорядженням Кабінету Міністрів України від 11.07.2015 №766 (із змінами). Фактичні видатки склали 2,4 млрд грн (в середньому по Україні відсоток використання коштів ДФРР становив 82,26%). Із затверджених Урядом проектів, роботи до кінця 2015 року були завершені на 532 об’єктах із обсягом фінансування за рахунок ДФРР 1,3 млрд грн. Станом на середину грудня 2016 року до фінансування за рахунок ДФРР затверджено 810 проектів на загальну суму 3 млрд грн. Перелік інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку, що фінансуються у 2016 році, затверджений розпорядженням Кабінету Міністрів України від 11.05.2016 №362 (із змінами). Інформацію щодо використання у 2016 році коштів ДФРР можна подивитись на сайті dfrr.minregion.gov.ua в розділі "Новини".

Cтаття опублікована у віснику РЕГІОНЕТ "Стратегія розвитку" №1.