Короткі рекомендації про те, як взяти участь у відборі до РЕГІОНЕТ і стати учасником мережі
| |||
|
Короткі рекомендації про те, як взяти участь у відборі до РЕГІОНЕТ і стати учасником мережі
Матеріали базового навчання для кандидатів на участь у РЕГІОНЕТ викладено на порталі мережі у вільному доступі
Відеозаписи, зроблені мережею РЕГІОНЕТ: власні заходи та заходи партнерів мережі
Надія Бондарчук
Начальник Управління впровадження та моніторингу пріоритетних проектів будівництва Мінрегіону
Державний фонд регіонального розвитку (далі – ДФРР), як інструмент провадження державної політики регіонального розвитку розпочав свою роботу у 2012 році. З того часу до 2015 року ДФРР, як бюджетну програму, було передбачено Міністерству фінансів. При цьому до 2014 року включно супровід цієї програми, тобто формування принципів відбору, опрацювання проектів та підготовку до затвердження їх переліків здійснювало Мінекономрозвитку. Варто відзначити, що у 2014 році кошти ДФРР хоча і були на початку року передбачені регіонам, все ж не було використано жодної копійки на реалізацію проектів у зв’язку з відсутністю фінансування через секвестр бюджету.
З 2015 року нормативно-правовий супровід ДФРР здійснює Мінрегіон, а з 2016 року є ще й головним розпорядником коштів по зазначеній бюджетній програмі.
За 2 роки сформовано нову нормативну базу відбору та реалізації проектів:
Кошти ДФРР розподіляються між регіонами за пропорцією, визначеною тією ж 24-1 статтею Бюджетного Кодексу України з дотриманням таких критеріїв розподілу між Автономною Республікою Крим, областями та містами Києвом і Севастополем:
Таким чином 4/5 обсягу ДФРР діляться між регіонами пропорційно до чисельності їх населення, а ще 1/5 розподіляється між тими регіонами, що мають ВРП, менший за 75% середнього показника по Україні – також пропорційно до чисельності населення таких регіонів.
Отже, основні принципи фінансування регіональних проектів визначено вказаною вище нормативною базою. Так, зокрема, постановою Кабінету Міністрів України № 196 від 18.03.2016 затверджено Порядок підготовки, оцінки та відбору інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку, що можуть реалізовуватися за рахунок коштів ДФРР та Порядок використання коштів ДФРР.
ДФРР – це бюджетна програма, яка передбачається державним бюджетом. Про це йдеться у статті 24-1 Бюджетного Кодексу України. Крім того передбачено, що при складанні проекту Державного бюджету України та прогнозу Державного бюджету України на наступні за плановим два бюджетні періоди ДФРР передбачається в обсязі не менше 1 відсотка прогнозного обсягу доходів загального фонду проекту Державного бюджету України на відповідний бюджетний період. Як показує практика, жодного року у зазначеному обсязі кошти регіонам не передбачались.
Відповідно до пункту 6 Порядку підготовки, оцінки та відбору інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку, що можуть реалізовуватися за рахунок коштів ДФРР інвестиційні програми і проекти повинні відповідати одній з таких умов:
Тобто, проект має бути розроблений на виконання плану заходів з реалізації регіональної стратегії розвитку, бути розробленим і реалізованим об’єднаною територіальною громадою або передбачати співробітництво об’єднаних територіальних громад. Лише відповідність одній із цих умов дає проекту підставу приймати участь у конкурсному відборі.
Також основними умовами відбору регіональною комісією інвестиційних програм і проектів є їх відповідність пункту 6 цього Порядку, а також:
Заявниками проектів можуть бути місцеві і центральні органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування (власники державних та комунальних об'єктів).
Наказом Мінрегіону №74 від 14.04.2015 (із змінами) затверджено примірне Положення про регіональну комісію з оцінки та проведення попереднього конкурсного відбору інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку, що можуть реалізовуватися за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку, зокрема визначено, що:
У 2015 році за підтримки проекту ЄС "Підтримка політики регіонального розвитку України" було започатковано демократичні новації щодо створення он-лайн платформи за адресою: dfrr.minregion.gov.ua на якій, відповідно до наказу Мінрегіону від 24.04.2015 №80 "Питання підготовки, оцінки та відбору інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку, що можуть реалізовуватися за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку" (зі змінами), розміщуються всі проекти, які подаються заявниками до участі у конкурсному відборі. За допомогою он-лайн платформи члени конкурсної комісії мають змогу в он-лайн режимі розглядати та оцінювати проекти, а громадськість – відслідковувати подачу проектів та результати їх оцінювання. Відповідним наказом передбачено обов’язкові он-лайн трансляції засідань конкурсних комісій.
Відповідно до зазначеного наказу Мінрегіону, члени конкурсної комісії (не менше п’яти), за відповідним рішенням зазначеної комісії, можуть оцінювати як певну кількість проектів, рівномірно розподілену між ними, так і усі подані заявниками проекти. Бали виставляються членами комісії щодо кожного окремого проекту. Остаточна оцінка проекту розраховується шляхом додавання балів, виставлених усіма членами комісії, що здійснювали його оцінку, та поділу на їх кількість для визначення середньоарифметичної оцінки за кожним проектом.
Основними критеріями оцінювання проектів, що комплексно визначають значимість проекту для громад чи регіону в цілому є:
Усі проекти, що були оцінені конкурсною комісією, включаються в єдиний рейтинговий список за принципом: згори – максимальна кількість балів, внизу – мінімальна.
До оцінювання не допускаються проекти, заявники яких не надали на розгляд конкурсної комісії необхідних документів, визначених наказом чи не розмістили проекти на
dfrr.minregion.gov.ua.
Переможцями конкурсного відбору стають ті проекти, які мають найбільший рейтинговий бал та набрали не менше 30 відсотків максимально можливої кількості балів. У випадку виникнення об’єктивних обставин через які проект-переможець, відібраний регіональною комісією, має бути виключений, за її рішенням, із запропонованого до фінансування за рахунок коштів ДФРР Переліку проектів, його місце займає проект, що слідує за ним нижче у рейтингу.
Члени комісії можуть провести повторне оцінювання проекту/проектів, за рішенням комісії, у разі наявності вмотивованих підстав для такого рішення.
Індивідуальні оцінки експертами проектів повинні бути проаналізовані на предмет виявлення об'єктивної невідповідності реальному стану речей отриманих балів за окремими (або усіма) критеріями по проекту/проектам.
Повторне оцінювання щодо проекту може бути застосоване лише один раз та має бути здійснено протягом п’яти робочих днів з дня засідання комісії.
Проекти-переможці конкурсного відбору за рахунок коштів ДФРР попередніх років, термін реалізації яких був визначений заявниками від 2 до 3 років автоматично включаються регіональними комісіями до переліку на наступні роки без додаткового оцінювання з обсягом коштів ДФРР, визначених за роками відповідними заявниками.
При цьому, доцільність внесення змін до обсягів фінансування проектів-переможців конкурсного відбору, термін реалізації яких складає від 2 до 3 років, за рахунок коштів ДФРР за роками (їх збільшення), приймається регіональною комісією при наявності економічних обґрунтувань та підтвердження неможливості профінансувати відповідну різницю коштів за рахунок місцевих бюджетів або інших джерел, незаборонених законодавством.
Супровідні листи Київської міської та обласних держадміністрацій щодо відібраних регіональними комісіями переліків проектів, які пропонуються до фінансування за рахунок коштів ДФРР у відповідному році, з повним пакетом необхідних документів, у тому числі з переліком таких проектів за підписом голови облдержадміністрації, оформлених відповідно до законодавства (на офіційному бланку ОДА, підпис на переліку завірено печаткою ОДА) подаються до Мінрегіону для подальшого розгляду проектів на Міжвідомчій комісії Мінрегіону. До пакету документів, в обов’язковому порядку, входять, у тому числі, копія Протоколу засідання регіональної комісії з відповідними рейтинговими оцінками всіх проектів та, зокрема, проектів-переможців конкурсного відбору, за підписом Голови та секретаря регіональної конкурсної комісії.
Міжвідомча комісія приймає рішення щодо відповідності поданих проектів вимогам законодавства, після чого перелік в установленому порядку затверджує Кабінет Міністрів України.
Загалом передбачена сьогодні процедура відбору проектів працює лише другий рік. Якісні проекти з’являються, проте їх небагато. Основною задачею на сьогодні є створення сприятливих умов для переходу проектів, що передбачають виключно будівельні роботи, так званих "твердих" проектів, до проектів "м’яких", розвиткових, не спрямованих виключно на будівництво. Кінцевою метою таких проектів майбутнього буде їх спроможність не просто покращувати якість надання тих чи інших соціальних послуг, а переводити їх на якісно інший рівень, не лише економити видатки з місцевих бюджетів на утримання існуючої інфраструктури, а й збільшувати надходження до таких бюджетів, збільшувати податки, створювати нові робочі місця – не у соціальній сфері, а у бізнесі, виробництві, сфері послуг тощо.
Cтаття опублікована у віснику РЕГІОНЕТ "Стратегія розвитку" №1.