Всеукраїнська мережа фахівців і практиків
з регіонального та місцевого розвитку

Послуги в регіонах

Вибір редакції

Як пройти відбір та стати учасником мережі РЕГІОНЕТ

Читати повністю

Короткі рекомендації про те, як взяти участь у відборі до РЕГІОНЕТ і стати учасником мережі

Матеріали базового навчання - відтепер у вільному доступі!

Читати повністю

Матеріали базового навчання для кандидатів на участь у РЕГІОНЕТ викладено на порталі мережі у вільному доступі

Відеозаписи заходів РЕГІОНЕТ та партнерів мережі

Читати повністю

Відеозаписи, зроблені мережею РЕГІОНЕТ: власні заходи та заходи партнерів мережі

Партнери

 
 
  • УАРОР

    Українська асоціація районних та обласних рад

  • АМУ

    Асоціація міст України

  • ВАССР

    Всеукраїнська асоціація сільських та селищних рад

  • Мінрегіон

    Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства

  • komsamovr

    Секретаріат Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування Верховної Ради України

  • www.narda.org.ua

    Асоціація агенцій регіонального розвитку України

  • www.coe.kiev.ua

    Офіс Ради Європи в Україні

  • DESPRO

    Швейцарсько-український проект «Підтримка децентралізації в Україні» DESPRO

  • ІГС

    Інститут громадянського суспільства

  • АММУ

    Асоціація малих міст України

  • НАДУ

    Національна академія державного управління при Президентові України

  • Відродження

    Програмна ініціатива «Демократична практика» Міжнародного фонду «Відродження»

  • УНЦПД

    Український незалежний центр політичних досліджень

  • ЦППР

    Центр політико-правових реформ

  • Мережа центрів

    Громадська спілка "Мережа Центрів правової інформації та консультацій"

  • НАСДСУ

    Національна асоціація сільськогосподарських дорадчих служб України

  • Ресурсний центр

    Центр управління знаннями «Ресурсний центр зі сталого місцевого розвитку»

Парламент і громади: як щороку втрачається 15 млрд грн

07.11.2017
За результатами дев'яти місяців 2017 року надходження до місцевих бюджетів України від плати за землю становили 19,9 млрд грн. Найбільше зростання таких надходжень зафіксовано в об'єднаних територіальних громадах — на 20,2%.

Про що говорять цифри? Про те, що найефективнішим управлінцем є територіальні громади. Про сумнозвісну "ефективність" Держгеокадастру свідчить останнє засідання Ради регіонального розвитку від 24 жовтня 2017 року, коли через звинувачення в корупції було відсторонено керівника Держгеокадастру.

Проте станом на сьогодні в управлінні Держгеокадастру залишаються всі землі територіальних громад за межами населених пунктів. І якщо загальна площа створених 614 ОТГ становить 15 млн га (24,8% всієї території України), то в управлінні територіальних громад перебуває тільки 3 млн га (до 20% загальної площі громад).

На виконання головного принципу децентралізаційної реформи і забезпечення повсюдності місцевого самоврядування уряд подав до парламенту Законопроект №7118 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо управління земельними ресурсами в межах території об'єднаних територіальних громад".

Законопроект передбачає розширення повноважень ОТГ на управління земельними ресурсами на всій своїй території — як у межах, так і за межами населених пунктів. Крім земель природоохоронного фонду; земель, де розташовується нерухомість держвласності; земель, що перебувають у постійному користуванні держорганів (лісогосподарське призначення, оборони тощо).

За оцінками експертів, у разі ухвалення Законопроекту №7118 і передачі земель за межами населених пунктів в управління ОТГ орієнтовні обсяги додаткових надходжень до місцевих бюджетів можуть становити від 10 до 15 млрд грн.

Народні депутати України мають можливість підтримати ОТГ і майже 6 млн людей, які проживають у громадах, 9 листопада 2017 року — саме цього дня в порядку денному значиться розгляд Законопроекту №7118.

Наступний крок — ефективне планування території

З метою мінімізувати всі ризики і надати можливість громадам здійснювати ефективне планування всіх своїх територій, у Верховній Раді України зареєстровано Законопроект №6403 "Про внесення змін до Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

На сьогодні до складу об'єднаної територіальної громади може входити від 5 до 50 населених пунктів, через що в умовах чинного законодавства неможливо розробити й затвердити спільний генеральний план населених пунктів. Законопроект забезпечує об'єднані територіальні громади єдиним документом щодо просторового планування — планом об'єднаної територіальної громади. Таким чином створюються умови для ефективного, контрольованого та прогнозованого управління територією.

Фінансування об'єднаних територіальних громад

Навесні парламент спростив механізм створення ОТГ, ухваливши Законопроект №4772 про приєднання територіальних громад. Проте Закон не запрацює без урегулювання питання фінансування створених ОТГ.

Тому необхідно терміново ухвалити технічний Законопроект №4773 "Про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо добровільного приєднання територіальних громад)", який надасть новоствореним громадам право мати прямі міжбюджетні відносини.

Без ухвалення Законопроекту №4773 більш як 100 ОТГ можуть не отримати фінансування 2018 року. Які наслідки такої бездіяльності — зрозуміло всім.

Визнати міста обласного значення спроможними громадами

Найбільш спроможними громадами є міста обласного значення. Проте нині навколишні громади не можуть ухвалити рішення про приєднання до міст — заборонено.

Помилку потрібно виправити і надати громадам право ухвалювати рішення про приєднання до міст обласного значення. Від цього виграють усі.

Тому необхідно ухвалити Законопроект №6466 "Про внесення змін до Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад" щодо добровільного приєднання територіальних громад сіл, селищ до територіальних громад міст обласного значення".

Іван Лукеря, експерт групи «Реформа децентралізації» Реанімаційного пакета реформ