Всеукраїнська мережа фахівців і практиків
з регіонального та місцевого розвитку

Послуги в регіонах

Вибір редакції

Як пройти відбір та стати учасником мережі РЕГІОНЕТ

Читати повністю

Короткі рекомендації про те, як взяти участь у відборі до РЕГІОНЕТ і стати учасником мережі

Матеріали базового навчання - відтепер у вільному доступі!

Читати повністю

Матеріали базового навчання для кандидатів на участь у РЕГІОНЕТ викладено на порталі мережі у вільному доступі

Відеозаписи заходів РЕГІОНЕТ та партнерів мережі

Читати повністю

Відеозаписи, зроблені мережею РЕГІОНЕТ: власні заходи та заходи партнерів мережі

Партнери

 
 
  • УАРОР

    Українська асоціація районних та обласних рад

  • АМУ

    Асоціація міст України

  • ВАССР

    Всеукраїнська асоціація сільських та селищних рад

  • Мінрегіон

    Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства

  • komsamovr

    Секретаріат Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування Верховної Ради України

  • www.narda.org.ua

    Асоціація агенцій регіонального розвитку України

  • www.coe.kiev.ua

    Офіс Ради Європи в Україні

  • DESPRO

    Швейцарсько-український проект «Підтримка децентралізації в Україні» DESPRO

  • ІГС

    Інститут громадянського суспільства

  • АММУ

    Асоціація малих міст України

  • НАДУ

    Національна академія державного управління при Президентові України

  • Відродження

    Програмна ініціатива «Демократична практика» Міжнародного фонду «Відродження»

  • УНЦПД

    Український незалежний центр політичних досліджень

  • ЦППР

    Центр політико-правових реформ

  • Мережа центрів

    Громадська спілка "Мережа Центрів правової інформації та консультацій"

  • НАСДСУ

    Національна асоціація сільськогосподарських дорадчих служб України

  • Ресурсний центр

    Центр управління знаннями «Ресурсний центр зі сталого місцевого розвитку»

Проекти органів місцевого самоврядування Дніпропетровської області як дієвий інструмент реалізації економічної політики розвитку регіону

Гліб Пригунов
Голова Дніпропетровської обласної ради

Нові ідеї місцевого розвитку орієнтують суспільство на повне використання місцевих ресурсів з метою створення адекватного середовища життєдіяльності і розширеного відтворення на самоврядній території. На територіальну громаду як первинну ланку економічного і соціального розвитку демократичного і громадянського суспільства покладається основна відповідальність щодо такого розвитку. Тому місцеве самоврядування в межах своєї компетенції і повноважень має вирішувати ключові проблеми соціально-економічного розвитку територій.

У сучасних умовах реформування територіальної організації влади та місцевого самоврядування в Україні у громад з’являються нові можливості врядування та прийняття рішень стосовно власного розвитку. Сьогодні наголошується на необхідності розвитку місцевого самоврядування на основі створення і підтримки повноцінного життєвого середовища для громадян, надання високоякісних та доступних публічних послуг, становлення інститутів прямого народовладдя, задоволення інтересів громадян у всіх сферах життєдіяльності на відповідній території, узгодження інтересів держави та територіальних громад.

Саме на це спрямовано конкурс проектів та програм розвитку місцевого самоврядування Дніпропетровської області, затверджений розпорядженням голови обласної ради від 9 жовтня 2008 р. № 217-р. Згідно із положенням про конкурс метою конкурсу є відбір проектів і програм розвитку місцевого самоврядування (далі – проекти і програми), спрямованих на розв’язання актуальних проблем місцевого самоврядування, поширення позитивного досвіду, набутого у процесі їх реалізації, фінансування яких передбачається за рахунок коштів обласного бюджету, відповідних місцевих бюджетів, а також інших джерел, не заборонених чинним законодавством.

Учасниками конкурсу є органи місцевого самоврядування Дніпропетровської області, які в установленому порядку зареєстрували проект або програму розвитку відповідної адміністративно-територіальної одиниці, попередньо затверджені рішенням відповідної ради.

Основні завдання конкурсу:

  • розвиток співпраці органів місцевого самоврядування, суб’єктів підприємницької діяльності, громадських організацій у розробленні та реалізації проектів і програм розвитку місцевого самоврядування;
  • створення фонду підтримки перспективних проектів і програм розвитку місцевого самоврядування;
  • узагальнення та поширення досвіду роботи, спрямованої на розв’язання проблем розвитку місцевих громад;
  • удосконалення інформаційної політики з питань розвитку місцевого самоврядування.

Основними напрямами, за якими розробляються проекти і програми, є:

  • реформування системи житлово-комунального господарства;
  • розвиток мережі громадського транспорту;
  • удосконалення системи планування, забудови і благоустрою населених пунктів;
  • організація ефективної системи надання послуг населенню;
  • розвиток ефективних механізмів управління;
  • удосконалення процедури прийняття рішень органами місцевого самоврядування;
  • розроблення пропозицій щодо розмежування повноважень між органами місцевого самоврядування різних рівнів;
  • розроблення та реалізація інвестиційної політики місцевого самоврядування;
  • розроблення та реалізація проектів енерго- та ресурсозбереження, у тому числі в житлово-комунальній сфері;
  • розвиток підприємництва;
  • модернізація інженерної інфраструктури;
  • реформування системи охорони здоров’я, освіти та соціального забезпечення;
  • удосконалення механізмів організації громадського порядку, охорони довкілля;
  • розвиток туристичної діяльності та курортної справи;
  • упровадження механізмів ефективного використання фінансових, земельних, майнових та інших ресурсів розвитку місцевого самоврядування;
  • підвищення рівня безпеки життя, зменшення ризику виникнення природних та техногенних катастроф на території адміністративно-територіальної одиниці;
  • освітнє, наукове та інформаційне забезпечення розвитку місцевого самоврядування.
Категорії учасників та розміри грантів:
перша категорія – проекти і програми органів місцевого самоврядування сіл, селищ, міст районного значення. Максимальний розмір гранту – до 80 тис. грн;
друга категорія – проекти і програми органів місцевого самоврядування міст, районів з населенням до 50 тис. жителів. Максимальний розмір гранту – до 150 тис. грн;
третя категорія – проекти і програми органів місцевого самоврядування міст, районів, районів у містах з населенням від 50 тис. до 100 тис. жителів. Максимальний розмір гранту – до 200 тис. грн;
четверта категорія – проекти і програми органів місцевого самоврядування міст, районів у містах з населенням понад 100 тис. жителів. Максимальний розмір гранту – до 350 тис. грн.

Від початку конкурсу у 2007 році подано 529 проектів, визнано переможцями 204 проекти, на фінансування яких з обласного бюджету виділено 20,52 млн грн.

У обласному конкурсі проектів та програм розвитку місцевого самоврядування брали участь органи місцевого самоврядування всіх районів Дніпропетровської області. Серед міських рад ситуація дещо інша. Вільногірська, Жовтоводська, Нікопольська, Покровська (Орджонікідзевська), Першотравенська та Синельниківська міські ради не подали на конкурс жодного проекту.

Найбільша кількість проектів, які перемогли у конкурсі, надійшла від органів місцевого самоврядування Павлоградського (18), Солонянського (15), Криворізького (14), Нікопольського (14) та Юр’ївського (11) районів. Лідером серед міських рад є Криворізька міська рада, яка підготувала вісім проектів-переможців.

Динаміка кількості учасників та переможців конкурсу проектів та програм розвитку місцевого самоврядування Дніпропетровської області

Показники Дніпропетровського обласного конкурсу проектів та програм розвитку місцевого самоврядування за 2007–2016 роки
Рік проведення конкурсу Кількість учасників Кількість проектів-переможців Обсяг фінансування
2016 70 25 4,72 млн грн
2013 112 23 1,5 млн грн
2012 79 36 3,0 млн грн
2011 91 38 3,5 млн грн
2010 35 21 2,5 млн грн
2009 60 29 2,5 млн грн
2008 55 20 2,0 млн грн
2007 27 12 0,8 млн грн
Всього 529 204 20,52 млн грн

Відповідно до спектра управлінської діяльності органів місцевого самоврядування та пріоритетних напрямів регіональної політики на обласний конкурс були подані такі проекти:

  • розроблення та реалізація інноваційних проектів реформування системи житлово-комунального господарства – 38;
  • розвиток культури, туристичної діяльності та курортної справи – 47;
  • розроблення та реалізація проектів енерго- та ресурсозбереження – 26;
  • реформування галузі освіти – 30;
  • розвиток фізичної культури та спорту – 7;
  • реформування галузі охорони здоров’я – 23;
  • реформування галузі соціального захисту – 4;
  • екологічні проекти – 3;
  • розвиток ефективних механізмів управління територіями – 10;
  • інші напрями діяльності органів місцевого самоврядування, спрямовані на розвиток територіальних громад – 14.

Таким чином, конкурс проектів та програм розвитку місцевого самоврядування Дніпропетровської області став масштабним та системним інструментом розвитку регіону. Проекти, які подаються на конкурс, демонструють різноманітність актуальних проблем місцевого самоврядування, охоплюють майже весь спектр напрямів його діяльності. Як показав аналіз змісту проектів, що перемогли у конкурсі за роки його проведення, найбільшу питому вагу в загальній кількості мають ті, які стосуються розвитку культури, освіти та охорони здоров’я, реформування системи житлово-комунального господарства, реалізації проектів енерго- та ресурсозбереження.

Можна з упевненістю говорити про те, що конкурс є прикладом сучасного підходу до управління на основі проектного менеджменту, який довів свою ефективність в розвинених країнах. Органи місцевого самоврядування, перетворюючись із об’єкта управління на суб’єкт управління, завдяки конкурсу мають можливість реалізовувати самостійно прийняті рішення щодо власного розвитку. Посадові особи місцевого самоврядування отримують необхідні сучасні знання у сфері розробки та реалізації проектів, забезпечуючи більшу конкурентоспроможність своїх громад.

Якісне управління на місцевому та регіональному рівнях передбачає побудову системної взаємодії органів місцевого самоврядування, представників бізнесу і громадянського суспільства. Тому вдосконалення механізмів реалізації конкурсу має ґрунтуватися на залученні широкого кола представників громад до процесів ініціювання місцевих проектів розвитку.

Cтаття опублікована у віснику РЕГІОНЕТ "Стратегія розвитку" №2.