Всеукраїнська мережа фахівців і практиків
з регіонального та місцевого розвитку

Послуги в регіонах

Вибір редакції

Як пройти відбір та стати учасником мережі РЕГІОНЕТ

Читати повністю

Короткі рекомендації про те, як взяти участь у відборі до РЕГІОНЕТ і стати учасником мережі

Матеріали базового навчання - відтепер у вільному доступі!

Читати повністю

Матеріали базового навчання для кандидатів на участь у РЕГІОНЕТ викладено на порталі мережі у вільному доступі

Відеозаписи заходів РЕГІОНЕТ та партнерів мережі

Читати повністю

Відеозаписи, зроблені мережею РЕГІОНЕТ: власні заходи та заходи партнерів мережі

Партнери

 
 
  • УАРОР

    Українська асоціація районних та обласних рад

  • АМУ

    Асоціація міст України

  • ВАССР

    Всеукраїнська асоціація сільських та селищних рад

  • Мінрегіон

    Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства

  • komsamovr

    Секретаріат Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування Верховної Ради України

  • www.narda.org.ua

    Асоціація агенцій регіонального розвитку України

  • www.coe.kiev.ua

    Офіс Ради Європи в Україні

  • DESPRO

    Швейцарсько-український проект «Підтримка децентралізації в Україні» DESPRO

  • ІГС

    Інститут громадянського суспільства

  • АММУ

    Асоціація малих міст України

  • НАДУ

    Національна академія державного управління при Президентові України

  • Відродження

    Програмна ініціатива «Демократична практика» Міжнародного фонду «Відродження»

  • УНЦПД

    Український незалежний центр політичних досліджень

  • ЦППР

    Центр політико-правових реформ

  • Мережа центрів

    Громадська спілка "Мережа Центрів правової інформації та консультацій"

  • НАСДСУ

    Національна асоціація сільськогосподарських дорадчих служб України

  • Ресурсний центр

    Центр управління знаннями «Ресурсний центр зі сталого місцевого розвитку»

Приймаючи рішення, ми не завжди переконані, що вони відповідають закону, – голови ОТГ

28.07.2017
Голови об’єднаних територіальних громад по-різному бачать вирішення питання нагляду за відповідністю актів органів місцевого самоврядування Конституції та законам України. Але вони одностайні в тому, що такий механізм потрібно законодавчо встановити, оскільки це убезпечить їх від помилок.

Володимир Міцук, голова Білозірської об’єднаної громади Черкаської області
«Районні чи обласні державні адміністрації»

Якщо запровадити інститут префектів на разі немає можливості, то, думаю, варто передати контроль за рішеннями громад обласним чи районним адміністраціям. Якщо говорити про функції контролю, то я не бачу особливої відмінності між цими двома організаціями. Але те, що такий контроль потрібен вже негайно, це однозначно.

Зараз склалася ненормальна ситуація: виносячи ті чи ніші рішення, ми не переконані на сто відсотків у тому, чи відповідають вони закону. Хоча їх і перевіряють на предмет законності і керівник профільного відділу, і юристи, і голова громади, тобто я. Та коли таких рішень багато, серед них цілком може трапитися і якесь недосконале. Відтак що більше ми видаємо документів, у законності яких не до кінця переконані, то більше відчуваємо острах. Що як по року-двох хтось, аналізуючи прийняті нами акти, знайде якісь серйозні помилки, грубі порушення законодавства? Ніхто від цього на застрахований: можливо, ми просто щось неправильно сформулювали.

Ми почувалися б більш захищеними, якби усі наші рішення затверджувалися спеціалізованим контролюючим органом. Це було б гарантією того, що їх згодом не скасують і не оскаржать у суді. Було також б добре, якби було встановлено наступну норму: коли протягом десяти днів орган, що здійснює загальний нагляд за нашими актами, не подає протест, рішення вважаються законним.

Не думаю, що через контроль за актами об’єднаних громад можливе якесь серйозне протистояння між державними адміністраціями та громадами. Бо сам факт такого протистояння привертатиме увагу громадськості і компрометуватиме державу. Відтак представники адміністрацій уникатимуть конфліктів. Разом з тим, голова районної чи обласної адміністрації має позиціонувати себе не як ворог громади, а як помічник, радник тощо. Якщо голови адміністрацій отримають саме таку установку, це піде на користь усім. А якщо вони ворогуватимуть з громадами, від цього не виграє ніхто.

Григорій Рудюк, Голова Новоборівської об’єднаної громади Житомирської області
«Міністерство юстиції»

Я не можу сказати, що нам бракує контролю з боку держави, але разом з тим розумію, що повна безконтрольність може привести до анархії. Хтось має контролювати відповідність до чинного законодавства тих актів, які ухвалюють органи місцевого самоврядування. Пропозиція щодо запровадження інституту префектів є найкращою. Якби за рішеннями місцевих рад наглядав представник президента, Верховної Ради чи уряду, це було би ідеально. Але я свідомий того, що це неможливо без внесення змін до Конституції, що на разі є проблематичним. Відтак потрібен тимчасовий варіант. Життя ж не стоїть на місці. Я би пропонував передати функції контролю за актами місцевого самоврядування Міністерству юстиції. Законність – це його напрямок, крім того, таке нововведення не потребує змін до Конституції.

Я також не проти того, щоб за законністю наших рішень наглядала б обласна адміністрація. Бо об’єднані громади перейшли на прямі відносини з урядом, зв’язок ОТГ з районом є дуже слабким. Натомість фінансові та земельні питання вирішуються вже не з районними, а з обласними адміністраціями. Якщо обидві сторони дотримуватимуться діючого законодавства, жодного протистояння між ними не повинно бути. Тут, щоправда, є важливим і питання удосконалення законодавства, щоб жодна зі сторін не могла б трактувати його по-своєму.

Михайло Цірик, Голова Вільховецької об’єднаної громади Закарпатської області
«Префекти або обласні державні адміністрації»

Найкраще, як на мене, щоб законність рішень органів місцевого самоврядування контролювали префекти. Але зважаючи на нестачу голосів для прийняття змін до Конституції, маємо думати про інший варіант.

Зараз державні адміністрації і так мають право контролювати рішення органів місцевого самоврядування. Власне, використовуючи це право, голова Закарпатської обласної державної адміністрації Геннадій Москаль судився з нашою громадою. Незважаючи на це, я не проти передачі функцій загального нагляду за законністю актів органів місцевого самоврядування обласним адміністраціям. У нашому протистоянні з Геннадієм Москалем не було нічого особистого. Ми відстоювали інтереси громади, він – інтереси адміністрації у питаннях, які не були законодавчо врегульовані. Все відбувалося у правовому полі і є цілком нормальною практикою. Я не думаю, що коли б Геннадій Геннадійович отримав право контролювати наші рішення, він почав би вставляти нам палки у колеса.

За великим рахунком нам все одно, хто контролюватиме нас. Якщо є підстава вважати наше рішення незаконним, давайте розбиратися. Ми не проти вносити у нього ті чи інші правки. От тільки я не хотів би, щоби будь-який контролер подавав відразу до суду. Нехай би він спочатку мав повернути це рішення нам, щоб ми його допрацювали. Судових тяжб, які можуть суттєво вповільнити прийняття дуже важливих рішень, краще уникати».

Ігор Довірак, Голова Печеніжинської об’єднаної громади Івано-Франківської області
«Обласні державні адміністрації»

Якщо функції контролю за законністю рішень ОТГ передадуть районним державним адміністраціям, ми поховаємо реформу децентралізації влади. Адже зараз РДА мають зуб на об’єднані громади, які фактично залишили їх без роботи. І зараз вони є найбільшими противниками реформи. Я припускаю, що все зміниться, коли районний рівень буде реформовано, а райони укрупнено. Та допоки цього не сталося, законність актів місцевого самоврядування можуть контролювати спеціально створені департаменти обласних адміністрацій. Від обласних адміністрацій до об’єднаних громад не перейшло жодних повноважень, відтак немає і конфлікту інтересів. Обласна адміністрація зазвичай зацікавлена у реалізації політики президента, якого вона представляє. Нас це цілком влаштовує.

Аля я хотів би, щоб обов’язково було встановлено наступну норму. Якщо голова облдержадміністрації не відреагував протягом місця на ті чи інші рішення громад, то ці рішення мають ставати чинними. А якщо у цих рішеннях згодом виявлять порушення законності, відповідальність за це має лежати на голові державної адміністрації, а не на громаді.

Щодо пропозиції Асоціації міст повернути функції нагляду за законністю актів місцевого самоврядування прокуратурі, то я проти цього, бо не довіряю прокуратурі як такій. 

За матеріалами decentralization.gov.ua