Всеукраїнська мережа фахівців і практиків
з регіонального та місцевого розвитку

Послуги в регіонах

Вибір редакції

Як пройти відбір та стати учасником мережі РЕГІОНЕТ

Читати повністю

Короткі рекомендації про те, як взяти участь у відборі до РЕГІОНЕТ і стати учасником мережі

Матеріали базового навчання - відтепер у вільному доступі!

Читати повністю

Матеріали базового навчання для кандидатів на участь у РЕГІОНЕТ викладено на порталі мережі у вільному доступі

Відеозаписи заходів РЕГІОНЕТ та партнерів мережі

Читати повністю

Відеозаписи, зроблені мережею РЕГІОНЕТ: власні заходи та заходи партнерів мережі

Партнери

 
 
  • УАРОР

    Українська асоціація районних та обласних рад

  • АМУ

    Асоціація міст України

  • ВАССР

    Всеукраїнська асоціація сільських та селищних рад

  • Мінрегіон

    Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства

  • komsamovr

    Секретаріат Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування Верховної Ради України

  • www.narda.org.ua

    Асоціація агенцій регіонального розвитку України

  • www.coe.kiev.ua

    Офіс Ради Європи в Україні

  • DESPRO

    Швейцарсько-український проект «Підтримка децентралізації в Україні» DESPRO

  • ІГС

    Інститут громадянського суспільства

  • АММУ

    Асоціація малих міст України

  • НАДУ

    Національна академія державного управління при Президентові України

  • Відродження

    Програмна ініціатива «Демократична практика» Міжнародного фонду «Відродження»

  • УНЦПД

    Український незалежний центр політичних досліджень

  • ЦППР

    Центр політико-правових реформ

  • Мережа центрів

    Громадська спілка "Мережа Центрів правової інформації та консультацій"

  • НАСДСУ

    Національна асоціація сільськогосподарських дорадчих служб України

  • Ресурсний центр

    Центр управління знаннями «Ресурсний центр зі сталого місцевого розвитку»

Внесок Програми ЄС "Підтримка політики регіонального розвитку в Україні" у становлення нової державної регіональної політики

Юрій Третяк
Заступник керівника проекту ЄС "Підтримка політики регіонального розвитку в Україні"

ПРО ПРОГРАМУ ЄС "ПІДТРИМКА ПОЛІТИКИ РЕГІОНАЛЬНОГО РОЗВИТКУ В УКРАЇНІ"

Метою програми є сприяння суспільному, економічному та територіальному згуртуванню країни.

Програма Європейського Союзу "Підтримка політики регіонального розвитку в Україні" (ППРРУ) розпочалась у січні 2013 року та діятиме до лютого 2017 року.

Реалізація програми надає можливість підвищити потенціал українських органів державної влади та інших зацікавлених сторін щодо розроблення та впровадження ефективної політики регіонального розвитку.

Бенефіціаром програми є Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України.

Технічне завдання Програми ППРРУ передбачає низку очікуваних результатів:

  • Урядом розроблена державна політика регіонального розвитку, в т.ч., необхідні для її здійснення та фінансування нормативно-правові та адміністративні інструменти;
  • Розроблено та ухвалено Державну стратегію регіонального розвитку до 2020 р. та План заходів для впровадження цієї стратегії;
  • Впроваджено проекти регіонального розвитку;
  • Вдосконалено систему підвищення потенціалу, створено та запущено мережу фахівців-практиків з питань регіонального розвитку.

Програма складається із двох частин:

  1. проекту технічної допомоги з питань політики регіонального розвитку Міністерству регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, який у свою чергу має:
    • Компонент А – надання ефективної інституційної підтримки органам, які впроваджують політику регіонального розвитку;
    • Компонент B – об’єднання фахівців та практиків у сфері місцевого та регіонального розвитку в мережу РЕГІОНЕТ.
  1. грантової програми, в рамках якої, на конкурсних засадах, було відібрано та профінансовано 14 проектів регіонального розвитку (6 млн євро) та 18 проектів з підтримки внутрішньо переміщеним особам та територіальним громадам, що зазнали впливу внаслідок конфлікту на сході Україні (17 млн євро)
Програма реалізовується консорціумом в який входять:
Німецьке товариство міжнародного співробітництва (GIZ) GFA Consulting Group Асоціація агенцій регіонального
розвитку України

НЕОБХІДНІСТЬ НОВОЇ ДЕРЖАВНОЇ РЕГІОНАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ ДЛЯ УКРАЇНИ

Україна – держава з великою за світовими мірками територією, регіони якої суттєво відрізняються між собою. Не всі регіони України мають вигідні природні характеристики, котрі роблять їх привабливими для проживання, праці, здійснення інвестицій тощо. Не всі регіони України просуваються вперед в однаковому темпі: економічний та соціальний розвиток у деяких регіонах значно повільніший ніж в інших. Певні види господарської діяльності не можуть розвиватися або здійснюватися на всіх територіях, оскільки деякі території мають об’єктивні переваги або вади.

В Україні, до економічних диспропорцій в регіональному розвитку додаються проблеми суттєвих відмінностей в національному, мовному та соціоментальному вимірі між деякими регіонами Сходу і рештою регіонів України. Такі ж відмінності є в середині цих регіонів.

НОВІ ПІДХОДИ ДО ДРП – внесок Програми

  • Аналітичний звіт "Регіональний розвиток та державна регіональна політика в Україні: стан і перспективи змін у контексті глобальних викликів та європейських стандартів політики"
  • 12 щоквартальних аналітичних оглядів про регіональний розвиток в Україні
  • 4 національні форуми з питань нової державної регіональної політики
  • Аналіз галузевих програм і проектів в контексті реалізації Державної стратегії регіонального розвитку на період до 2020 року
  • План відновлення України на 2015-2017 роки (розділ про державну регіональну політику)
  • Аналітичний звіт "Подолання диспропорцій у розвитку регіонів в Україні – виклики та можливості"
  • Аналітичний звіт "Міжрегіональна та міжмуніципальна співпраця в Україні: шлях до просторової, економічної та соціальної згуртованості"
  • Посібник "Доступ до донорських та інвестиційних ресурсів в галузі регіонального розвитку"

Міжрегіональна асиметрія у соціально-економічному розвитку регіонів, яка продовжує наростати, може посилювати напруженість між регіонами на рівні їх мешканців, виходячи із дійсно суттєвих відмінностей у регіональній ідентичності.

Як наслідок відсутності протягом тривалого часу дієвої регіональної політики – Україна переживає загрозливу кризу державності, пов’язану із дезінтеграцією українського простору.

Централізований підхід до регіональної політики, домінування галузевих підходів та практик над територіальними, які були притаманні протягом майже усього періоду незалежної України виявилися непродуктивними і не дозволили у повній мірі розкрити можливості всіх регіонів. Уряди країн ЄС та інших країн світу приділяють все більше уваги принципам партнерства та координації, стратегічного планування та цільового спрямування коштів, в тому числі на гібридні інструменти політики (гранти плюс кредити). Одночасно обсяги фінансування регіональної політики у цих країнах постійно зростають, а також посилюється контроль за їх використанням і глибина аналізу впливу конкретних заходів та інструментів із метою вдосконалення політики у майбутньому. Україна може багато запозичити з цих практик та підходів, звичайно ґрунтуючись на місцевому контексті та специфіці розвитку регіонів України.

За останні роки регіони та великі метрополії набули особливого статусу у глобальній економічній системі. З одного боку це пов’язано із успішним розвитком регіональних ринків, особливо у країнах із економікою, що динамічно розвивається (Китай, Індія, Бразилія, ПАР, Індонезія та ін.), які активно використовували свої місцеві переваги для підвищення конкурентоспроможності економіки. З іншого боку позиції регіонів та міст посилюються з причини інтенсифікації тенденцій кооперації та партнерства між суб-національними акторами задля вирішення глобальних проблем.

Регіони та міста знаходяться під впливом макро-трендів, які впливають на суспільство, уряди та компанії, формують нові засади світогосподарської системи та соціуму.

Серед трендів, вплив яких є найбільш суттєвим є:

  • Урбанізація – зростання ролі міст, при чому не лише найбільших метрополій, але й середніх за розміром міст;
  • Міграція – яка формує динамічні ринки праці та певним чином компенсує дисбаланс, що виникає у різних регіонах світу внаслідок демографічних змін;
  • Інформатизація суспільства та проникнення нових телекомунікаційних технологій, формування економічної системи що базується на знаннях;
  • Глобальні виклики щодо забезпеченості продовольством та природними ресурсами (особливо водою та родючими ґрунтами);
  • Зростання за принципами сталого розвитку.

Державна регіональна політика – одна з ключових політик держави, реалізація якої повинна забезпечити:

  • зменшення дисбалансів у економічному розвитку регіонів/територій, що є важливою умовою забезпечення єдності державного простору та стійкості держави;
  • стумулювання розвитку точок економічного зростання (міст) та їх взаємозв’язку із периферією (сільськими територіями);
  • створення умов для мереж малих міст вирішувати спільні проблеми розвитку, які вони не спроможні осилити поодинці;
  • надання громадянам рівних можливостей соціально-економічного розвитку та гарантованого рівня публічних послуг не залежно від місця проживання;
  • координацію політики розвитку секторів економіки у територіях та залучення у ці процеси регіональних суб’єктів розвитку з метою гармонійного, сталого та інклюзивного розвитку кожного регіону України;
  • вирішення завдань міжрегіональної та транскордонної співпраці.
Результатом реформи ДРП в Україні, в реалізації якої активну участь взяла програма ЄС ППРРУ, має стати створення дієвої системи управління регіональним розвитком, яка дозволить ставити та досягати цілі державної регіональної політики.

Нова система управління ДРП, розроблена на засадах повного циклу публічної політики, включає в себе:

  • стратегічне і операційне планування регіонального розвитку на рівні держави та кожного регіону;
  • фінансування і реалізацію проектів соціально-економічного розвитку регіонів відповідно до цілей державної та регіональних стратегій та планів заходів з їх реалізації;
  • систему моніторингу реалізації проектів розвитку регіонів та оцінки впливу ДРП на розвиток держави в цілому;
  • систему інституцій на державному та регіональному рівні, які спроможні ефективно управляти ДРП.

Роль регіональної політики, як однієї із важливих складових у системі державної політики, зростає, а також зростає кількість та глибина залучення місцевих та регіональних партнерів.

Державна регіональна політика є важливим елементом політики держави, спрямованої на посилення конкурентоспроможності економіки держави та її регіонів, підвищення рівня добробуту населення та сприяння інтегрованості її простору. На відміну від галузевих політик вона перш за все має орієнтуватися на просторовий ефект певних політичних рішень і заходів, програм і бюджетів, служити певним фільтром через який окремі види політики спрямовуються на конкретні території з метою досягнення оптимального (позитивного) ефекту та компліментарності заходів. ДРП – це політика синергії, яка при правильному плануванні та реалізації забезпечує ефект набагато вищий, ніж ефект від суми окремих заходів галузевих політик.

ДИНАМІКА РОЗВИТКУ РЕГІОНІВ УКРАЇНИ

Традиційно більшість країн зі значними територіями мають регіональні відмінності – від культурно-етнічних та ментальних до соціально-економічних. В Україні, при наявності значних просторових економічних та соціальних диспропорцій, існує феномен невідповідності між економічною потужністю регіону та його показниками соціального благополуччя та якості життя. У локомотивах промислового розвитку, які є лідерами за показниками ВРП на душу населення, промислового виробництва та експорту, спостерігаються найгостріші соціальні проблеми – найвищі рівні депопуляції, смертності (особливо серед чоловіків працездатного віку), еміграції, захворюваності, алкоголізму, тут неблагополучна криміногенна та екологічна ситуація та ін. Також тут нижчі рівні приватної ініціативи, підприємництва та показники розвитку соціального капіталу. Цей феномен рідко зустрічається в економіках інших країн, в тому числі в країнах Центральної і Східної Європи.

Економічний розвиток українських регіонів за основними показниками прямо не пов‘язаний із показниками, що характеризують привабливість регіону для життя людини. Вищий економічний розвиток, рівень урбанізації регіонів у поєднанні із більшою строкатістю складу населення поєднується із вищим рівнем злочинності, що накладає свій відбиток на формування комфортного для людини середовища проживання. Демографічна ситуація у більшості українських регіонів є досить напруженою: падіння чисельності населення лише дещо вповільнилось, але не зупинилось, за винятком міст Києва та Севастополя, а також деяких областей Західної України. Старіння населення "вимиває" трудовий капітал та збільшує навантаження на працюючих. Одночасно спостерігається високий рівень безробіття у деяких, особливо Західних та Центральних областях України, що призводить до негативних еміграційних трендів.

Якість людського капіталу (освіта та навички) сильно варіює між регіонами і є найвищою у високоурбанізованих регіонах, де сконцентрована значна кількість ВНЗ та робочих місць вищого професійно-кваліфікаційного рівня. Нові та креативні робочі місця як правило з’являються у найбільших містах України із порівняно високою якістю життя – Києві, Львові, Одесі, Харкові, Дніпрі.

Серйозні проблеми із внутрішньою доступністю територій України мають стати об’єктом інвестицій у регіональний розвиток, оскільки покращення ступеня доступності територій може стати одним з головних рушіїв зростання конкурентоспроможності регіонів. Значні проблеми у сфері доступності у більшості випадків можна вирішувати ефективніше за допомогою комплексної національної стратегії та можливості за міжнародної фінансової підтримки.

Закарпаття та південно-західна частина Одеської області мають найбільш складну ситуацію з інтегрованістю у загальноукраїнський транспортний простір і пов‘язані з рештою території України лише вузькими транспортними коридорами.
Незадовільний стан дорожньої інфраструктури та мультимодальної транспортної мережі із сіткою центрів по всій Україні стоїть на перепоні розвитку економічного потенціалу регіонів та їх привабливості для більш мобільних груп населення, він також гальмує міжрегіональну та внутрішньорегіональну інтеграцію.

Розрив у соціально-економічному розвитку українських регіонів дійсно значний, однак він співставний із диспропорціями, які існують у деяких країнах Європи. У більшості випадків столичні міста сильно "викривляють" ситуацію, оскільки є центрами тяжіння більшості інвестицій (іноземних та внутрішніх), місцем збору великої частки податків, мають високу частку освіченого населення що має високі рівні доходів. Така роль "економічного локомотиву" є позитивною для національної економіки за умови, що існують адекватні перерозподільчі механізми, які із часом надають можливість поширити позитивний економічний ефект на більш значні території держави. }

Загалом регіони України при дуже високих потребах у інвестиційних ресурсах в силу зношеності основних фондів мають дуже різні рівні забезпеченості інвестиціями та науковим потенціалом, який необхідний для виведення економіки на якісно новий рівень, для радикального підвищення доданої вартості продукції та послуг, продуктивності праці. "Периферійні" регіони центральної, північної та західної частини України страждають від браку інвестицій і знаходяться у певному замкнутому колі, коли відсутність внутрішніх ресурсів відштовхує потенційних інвесторів, а без додаткових фінансових вливань досягнення якісно нового рівня розвитку є неможливим. Очевидно, що ДРП має запропонувати радикально нові підходи до стимулювання розкриття потенціалу даних регіонів, через застосування нових інструментів, які ґрунтуються на унікальних рисах та можливостях даних регіонів.

На сьогодні структура економіки більшості регіонів України залишається незбалансованою. Домінують, як правило, 1-2 галузі в основному промислового виробництва, які випускають товари із низьким рівнем доданої вартості, інноваційності та високою енерго- та матеріалоємністю. Сектор послуг, який домінує у декількох регіонах, теж є недосконалим, оскільки тяжіє до "побутових" послуг та послуг із низькою доданою вартістю. В Україні порівняно мало високотехнологічних послуг та диверсифікованого портфелю бізнес-послуг. Домінування фінансових послуг, будівництва, нерухомості та торгівлі спричинило значні падіння в економіці сервісних центрів України, особливо Києва, так само як і в промислових локомотивах. Одночасно регіони із переважанням агросектору та харчової промисловості залишилися у відносному виграші після початку кризи 2008 року. Структура зовнішньої торгівлі товарами та послугами демонструє радикальний дисбаланс і домінування 4-5 регіонів як у експорті-імпорті послуг, так і товарів.

Одночасно Україна досягла значного прогресу у розвитку інформаційно-телекомунікаційних послуг, особливо у високоурбанізованих регіонах та великих містах. Це є важливою умовою для розбудови "електронної економіки", "електронного врядування", "електронної освіти", медицини та ін. Проникнення швидкісного інтернету (фіксованого та мобільного) є важливим інфраструктурним показником для оцінки потенціалу розвитку того чи іншого регіону.

Цей тренд також відповідає амбіціям сучасної регіональної політики України, яка має на меті максимально наблизити адміністративні та публічні послуги до всіх мешканців незалежно від місця їх проживання.

Сільськогосподарське виробництво України попри демонстрування постійного зростання та прискореної концентрації виробництва у агропромислових холдингах, ще не досягнуло обсягів 1990 року. Структура сільськогосподарського виробництва за останні 25 років суттєво змінилась, через значне зменшення тваринництва та ягідництва. Значне зменшення поголів‘я худоби, призвело до не здатності сільського господарства забезпечити населення України у повному обсязі необхідними набором харчових продуктів, знизило зайнятість у сільських територіях. Має місце значна ерозія та загальне зниження якості сільськогосподарських земель у більшості регіонів, у тому числі через практично повну відсутність внесення у ґрунти органічних добрив. Сільськогосподарське виробництво має значні можливості для розвитку, використовуючи місткість і внутрішнього ринку (незадоволений попит) у м‘ясо-молочній та плодово-ягідній продукції.

Загалом маючи великі запаси родючих орних земель, помірний клімат, європейську систему розселення, Україна не може забезпечити себе молочними, м‘ясними, рибними продуктами, ягідною та плодовою продукцією. Структура сільського господарства є мало сегментарною, тотальне переважання зернового виробництва над тваринництвом веде до зниження родючості земель і витісняє із традиційного села робочі місця, знижує надходження до місцевих бюджетів.

У сільських територіях відбувається швидке скорочення зайнятості економічно активного населення, особливо частки найманих працівників, що задіяні у сільськогосподарських підприємствах, що не компенсується розширенням зайнятості сільського населення в інших сферах, а також самозайнятості. Серед сільського населення має місце тенденція до посилення рівня бідності, а відтак, до скорочення можливостей молоді інтегруватись у суспільство, що стрімко змінюється.

Низький рівень зайнятості сільського населення і спричинена ним бідність призводить до падіння прогнозованої тривалості життя сільського населення та скорочення активного періоду життя людини. Має місце скорочення тривалості життя сільського населення у порівнянні з міським.

На державному рівні протягом останніх 20 років мали місце неодноразові спроби сформувати комплексне законодавство щодо розвитку агропромислового комплексу та сільських територій в Україні, проте цілісної системи досі не створено, оскільки не визначена стратегія розвитку цієї сфери. Державні цільові програми щодо розвитку села, не зважаючи на затвердження їхніх концепцій так і не ставали програмами, а Єдина комплексна стратегія розвитку сільського господарства та сільських територій на 2015-2020 рр., яка розроблялася широким колом заінтересованих сторін та за підтримки міжнародних партнерів України, не була затверджена і, відповідно, не фінансується.

ЗАКОНОДАВСТВО ПРО РЕГІОНАЛЬНИЙ РОЗВИТОК

Законодавство у сфері регіонального розвитку, яке було сформоване протягом 1991-2013 років мало створити цілісну та взаємоузгоджену систему, що визначає перелік стратегічних та планувальних документів у сфері регіонального розвитку, визначає інституції, що формують та реалізують державну регіональну політику та реалізують проекти регіонального розвитку, а також визначити та закріпити джерела фінансування регіонального розвитку. На жаль, такі зміни у законодавство вдалося провести лише починаючи з 2014 року.

Водночас, незважаючи на ухвалення базового (рамкового) закону «Про засади державної регіональної політики» (2015), перегляд усього масиву законодавства, що тією чи іншою мірою має відношення до реалізації цієї політики поки що не відбувся.

ЗАКОНОДАВСТВО – внесок Програми

  • Закон України "Про засади державної регіональної політики"
  • Порядок розроблення Державної стратегії регіонального розвитку і плану заходів з її реалізації
  • Методика проведення моніторингу та оцінки результативності Державної стратегії регіонального розвитку України та Плану заходів з її реалізації
  • Порядок розроблення регіональних стратегій розвитку та планів заходів з їх реалізації
  • Порядок проведення моніторингу та оцінки результативності регіональних стратегій розвитку і планів з їх реалізації
  • Типове положення про агенцію регіонального розвитку
  • Проекти нормативно-правових актів щодо вдосконалення функціонування Державного фонду регіонального розвитку

Чинні на сьогодні закони та нормативно-правові акти уряду і Президента України залишаються у значній мірі негармонізованими між собою. Вони побудовані на різних концепціях, містять різні пріоритети та різні способи правового регулювання.

Сьогодні виглядає критично важливим переосмислення суті державної регіональної політики, як скоординованих у просторі секторальних політики з метою забезпечення єдності усієї території держави, вирівнювання диспропорцій у регіональному розвитку для забезпечення належної якості життя людини незалежно від місця її проживання.

СТРАТЕГІЧНЕ ПЛАНУВАННЯ РЕГІОНАЛЬНОГО РОЗВИТКУ

Аналіз процесу стратегічного планування регіонального розвитку в Україні продемонстрував наявність серйозних викликів та можливостей для вдосконалення. При тому що всі регіони України на сьогодні мають власні стратегії розвитку та плани заходів з їх реалізації, а центральний уряд у 2014 році затвердив Державну стратегію регіонального розвитку України на період до 2020, значного прогресу в реалізації стратегічних цілей регіональної політики за останні кілька років досягнути не вдалося. Проблема полягає у не спроможності регіональних влад організувати процес розроблення проектів регіонального розвитку, які б відповідали планувальним документам.

За останні 2 роки в Україні впроваджувалися лише перші кроки у сфері стратегічного планування регіонального розвитку. Позитивним моментом є застосування європейського досвіду у цій сфері із одночасним врахуванням місцевих особливостей. Слід і надалі проводити роботу у цьому напрямку і більш активно застосовувати інструменти стратегічного планування і стратегічного управління як на національному, так і на місцевому рівнях. Одночасно слід забезпечити повну відповідність між стратегічними цілями та щоденними заходами у сфері управління соціально-економічним розвитком території для того, щоб стратегія не перетворювалася лише на збірник "побажань" на майбутнє, що не підкріплений жодними обов’язками та коштами.

За умов обмеженості фінансових ресурсів, які нині центральний уряд України може спрямувати на розвиток територій, слід посилити пріоритетність розподілу ресурсів та концентрувати їх на тих заходах та територіях, які можуть забезпечити найбільшу віддачу у найкоротший час, однак матимуть довготривалий і комплексний ефект на розвиток усіх територій регіону. Тому заходи державної політики, спрямовані на концентрацію ресурсів на певних територіях, слід проводити у жорсткій зв’язці із заходами спрямованими на підвищення "пов’язаності" точок росту із оточуючими їх територіями задля розширення зони позитивного впливу цих заходів.

ПЛАНУВАННЯ РЕГІОНАЛЬНОГО РОЗВИТКУ – внесок Програми

  • Порядок розроблення регіональних стратегій розвитку і планів заходів з їх реалізації, а також проведення моніторингу та оцінки результативності реалізації зазначених регіональних стратегій і планів заходів (Постанова КМУ від 11 листопада 2015 р. № 932);
  • Методика розроблення, проведення моніторингу та оцінки результативності реалізації регіональних стратегій розвитку та планів заходів з їх реалізації (Наказ Мінрегіону № 79 від 31.03.2016);
  • Методика стратегічного планування розвитку об'єднаних територіальних громад в Україні.

Спільно з Мінрегіоном експертами проекту розроблено:

  • Державну стратегію регіонального розвитку України до 2020 року (затверджена Постановою КМУ №385 від 6 серпня 2014 року);
  • План заходів з реалізації на 2015-2017 рр. Державної стратегії регіонального розвитку України до 2020 року (затверджена Постановою КМУ №832 від 7 жовтня 2015 року) та Програми регіонального розвитку: "Інноваційна економіка та інвестиції", "Сільський розвиток", "Розвиток людського потенціалу", "Розвиток туризму", "Загальноукраїнська солідарність".

Методологічний та експертний супровід розроблення:

  • Регіональних стратегій розвитку на період до 2020 року та Планів заходів з реалізації на 2015-2017 рр. регіональних стратегій розвитку у 5 пілотних областях: Сумській, Полтавській, Київській, Рівненській та Івано-Франківській;
  • Стратегій розвитку об’єднаних територіальних громад Волочиської та Сатанівської;
  • Консультативний супровід розроблення регіональних стратегій розвитку на період до 2020 року та Планів заходів з реалізації на 2015-2017 рр. регіональних стратегій розвитку в усіх регіонах України;
  • Практичні семінари з розроблення планувальних документів розвитку для усіх регіонів.

ФІНАНСУВАННЯ ПОЛІТИКИ РЕГІОНАЛЬНОГО РОЗВИТКУ

Фінансування програм та проектів в рамках державної регіональної політики та безпосереднього розвитку регіонів є запорукою досягнення запланованих результатів державної та регіональних стратегій розвитку, підвищення конкурентоспроможності територій та добробуту їх населення. Рівень фінансування, вчасність його надання, прогнозованість та прозорість надання коштів, стандарти та принципи контролю та моніторингу за виконанням бюджетів є ключовими елементами нової системи управління регіональним розвитком.

Створення Державного фонду регіонального розвитку у 2012 році та його подальше реформування з метою забезпечення прогнозованого джерела фінансування проектів регіонального розвитку, які відповідають планувальним документам регіону, було значним досягненням. Разом з тим, регіони поки що мають труднощі із використанням ДФРР для фінансування проектів, які б сприяли економічному розвитку регіонів, натомість майже виключно фінансують проекти розвитку соціальної та інженерної інфраструктури.

Фінансування регіонального розвитку в Україні відбувається за рахунок коштів:

  • Державного бюджету;
  • Місцевих бюджетів;
  • Позик (під державні або муніципальні гарантії);
  • Позабюджетних коштів, в тому числі коштів громад, приватного сектору та міжнародних організацій.

Кошти державного бюджету на цілі розвитку регіонів та територій виділяються через різні інструменти, зокрема:

  • Інвестиційні субвенції (на капітальні витрати)
  • Кошти Державного фонду регіонального розвитку
  • Частина коштів галузевих міністерств, які безпосередньо спрямовані на розбудову спроможності регіонів для залучення інвестицій та економічного зростання (інфраструктура, освіта, інновації, розвиток сільських територій та ін.)
  • Кошти цільових програм та регіональних програм розвитку по окремим галузям (наприклад програма розвитку малих міст, регіональні програми підтримки підприємництва та ін.).

До коштів місцевих бюджетів які спрямовуються на розвиток регіонів відносяться:

  • Власні доходи
  • Трансферти з державного бюджету

Досвід фінансування регіонального розвитку попередніх 25 років створив стереотипи, що з державного бюджету можуть фінансуватись винятково об‘єкти будівництва, інфраструктури (так звані тверді інвестиції). Такий підхід частково був виправданим, коли політика регіонального розвитку базувалась на фінансуванні виняткового низхідної політики. Практика показала, що такий підхід себе не виправдав, збільшення щороку кількості новозбудованих об‘єктів не призводить до вирівнювання асиметрії регіонального розвитку, покращення якості життя людини в різних регіонах.

ФІНАНСУВАННЯ РЕГІОНАЛЬНОГО РОЗВИТКУ – внесок Програми:

  • Консультування з питань застосування стандартів ЄС щодо процедур відбору та використання коштів на потреби регіонального розвитку;
  • Проекти змін до Бюджетного кодексу України (стаття 24-1 "Державний фонд регіонального розвитку");
  • Постанова Кабінету Міністрів України від 18 березня 2015 року № 196 "Деякі питання державного фонду регіонального розвитку";
  • Наказ Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства "Питання підготовки, оцінки та відбору інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку, що можуть реалізовуватися за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку" (№ 80, від 24 квітня 2015 року; зі змінами від 01.04.2016 №80);
  • Угода про фінансування Програма бюджетної секторальної підтримки – "Підтримка регіональної політики в Україні" (Показники ефективності виконання Програми);
  • Індикатори оцінювання виконання Україною Програми бюджетної секторальної підтримки;
  • Пакет нормативно-правових актів та посібник з підготовки проектів, які можуть фінансуватися за рахунок коштів, передбачених у державному бюджеті (в рамках реалізації програми секторальної бюджетної підтримки ЄС);
  • Онлайн платформа Державного фонду регіонального розвитку.

На жаль, практика так званого "ручного" розподілу коштів на регіональний розвиток – через субвенцію на соціально-економічний розвиток окремих територій -- розмиває вплив регіональних органів публічної влади на визначення та фінансування проектів регіонального розвитку та посилює політичний лобізм отримання коштів та обрання об‘єктів для фінансування.

Нові підходи передбачають можливості регіонального розвитку базовані на конкурентних перевагах та власних можливостях регіонів на основі прогнозованих обсягів державної підтримки такого розвитку. Відтак особливу роль відіграє реалізація власне "проектів регіонального розвитку", а не будівництво об‘єктів. Капітальна складова – будівництво , реконструкція чи ремонт "об‘єкта" може бути частиною "проекту регіонального розвитку". Оцінка результативності проекту має здійснюватись не на основі освоєння виділених коштів, а на основі оцінки впливу проекту на досягнення цілей розвитку. При цьому має різко зрости роль регіональних органів публічної влади, стратегічних регіональних планувальних документів.

Іншою важливою проблемою є те, що обсяги місцевих бюджетів розвитку ніколи в історії сучасної України не були адекватними пріоритетам та завданням розвитку регіонів. Подальша фінансова децентралізація має забезпечити місцевий та регіональний рівень прогнозованими та адекватними сучасним викликам джерелами фінансування розвитку.

РЕАЛІЗАЦІЯ ДЕРЖАВНОЇ РЕГІОНАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ

Державна регіональна політика в Україні має ряд фундаментальних перепон, які стоять на шляху досягнення збалансованого розвитку території держави, створення можливостей для динамічного зростання кожного регіону на основі унікальної комбінації внутрішніх факторів та умов.

ЗМІЦНЕННЯ ІНСТИТУЦІЙНОЇ СПРОМОЖНОСТІ – внесок проекту:

РЕГІОНЕТ – національна мережа фахівців і практиків з регіонального та місцевого розвитку.

Метою створення РЕГІОНЕТ є об’єднання та професійний розвиток фахівців із усіх регіонів України, їх залучення до вироблення та реалізації політики, а також забезпечення для усіх суб’єктів розвитку територій (влади, бізнесу, громадськості) можливості отримати «з перших рук» продукти та послуги, засновані на кращих практиках регіонального та місцевого розвитку України.

Учасниками мережі є фахівці з різних суспільних секторів (держава, місцеве самоврядування, громадянське суспільство, наука, бізнес).

  • Понад 300 фахівців (кандидатів та учасників)
  • 175 учасників мережі
  • 266 послуг з розвитку регіонів і громад у каталозі
  • Понад 10 фахових спільнот (за тематикою послуг)
  • 15 партнерів – провідних інституцій та проектів
  • Портал з профілями учасників та каталогом послуг
  • Закрита група в мережі Facebook (158 учасників)
  • Аккаунт у системі управління
  • Регулярні очні загальні зустрічі та зібрання спільнот

Основними викликами в процесі реалізації регіональної політики є:

  1. Нестабільне інституційне середовище, включаючи конституційну модель побудови держави, де повноваження щодо регіональної політики та пов’язаних із нею сфер (територіально-адміністративна реформа, реформа публічного сектору, державної служби, ППП та ін.) переміщалися із міністерства в міністерство, часто в результаті фрагментації завдань та розподілу їх між різними міністерствами та відомствами. Це довший час робило майже неможливим вироблення цілісного та послідовного підходу до формулювання викликів ДРП та визначення шляхів для їх подолання.
  2. Відсутність довгострокового бачення розвитку країни та превалювання короткозорості у прийнятті рішень у сфері ДРП (та інших сферах). Це призводить до того, що існуюче законодавство виконується не повністю, або взагалі не виконується, що у комбінації із плинністю керівних команд у міністерствах призводить до ефекту снігового кому із нових законодавчих ініціатив та регуляторних актів. Усталеною традицією в Україні стало пропонувати нові закони не виконуючи існуючі, які регулюють ті самі сфери політики, які здаються "неврегульованими". Найбільш широко вживаним аргументом є "неадекватність" існуючого законодавства реаліям життя та потребам держави. Дуже часто це робиться навіть без побіжного аналізу того, що вже є. Про комплексну оцінку ВПЛИВУ тієї и іншої політики взагалі мова не йде. В Україні поки що відсутня традиція і практики оцінки остаточного ефекту від політики на тій чи іншій територій.
  3. Низька спроможність регіонів стати рівноправним партнером центрального уряду в процесі реалізації регіональної політики. Роль регіональних органів влади насправді є найбільш комплексною – з одного боку вони мають виконувати в своєму регіоні заходи визначені та профінансовані центральним урядом, а з іншого мають визначати власні пріоритети і реалізовувати власну політику. Як правило їх спроможність неадекватна навіть для реалізації "спущених" зверху директив, не говорячи вже про власну політику та інструменти реалізації. Насправді, як і в багатьох інших централізованих країнах, існує певне замкнене коло – відсутність умов для більшої децентралізації та автономії регіонів призводить до браку знань та навичок, що у свою чергу є основним аргументом для центрального уряду щоби не передавати повноваження вниз. Щоби досягти прориву у сфері ДРП слід розбити це замкнене коло. Обласні ради, які відповідальні за ухвалення місцевого бюджету, стратегії регіонального розвитку, інших документів планувального характеру, насправді виконують радше формальну роль, адже підготовка проектів цих документів здійснюється не власними органами обласних рад, а органами виконавчої влади, які відповідальні перед Урядом, а не перед радою і відповідною громадою. Отже конче необхідною є реформа системи місцевого самоврядування та перерозподілу повноважень між органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування регіонального рівня.
  4. Відсутність адекватного фінансування проектів розвитку в регіонах. Як показує практика більшість витрат є поточними і часто "авральними". Капітальні проекти якщо і здійснюються, то лише у сфері будівництва або ремонту соціально значущих об’єктів, таких як комунальна інфраструктура, школи, лікарні та ін. Більшість проектів, що фінансуються за рахунок ДФРР або інвестиційних субвенцій, спрямовані на розбудову базової інфраструктури та "затикання дірок". Мова майже не йде про проекти спрямовані на перспективу, дійсно розвиткові заходи, які б мали вплив на зрушення у структурі економіки, її продуктивності, трудоємності, структуру зайнятості або доходи від активної економічної діяльності.

РЕАЛІЗАЦІЯ – проекти регіонального розвитку

Проекти регіонального розвитку підтримані ЄС в рамках грантового компоненту програми "Підтримка політики регіонального розвитку в Україні" (обсяг фінансування 6 млн євро):
  • Розвиток велотуризму у Липовецькому районі (Вінницька область);
  • Розвиток можливостей кооперативу для захисту правових і економічних інтересів особистих селянських господарств, а також розширення асортименту молочної продукції соціальної сфери Томашпільського району (Вінницька область);
  • Туризм - запорука динамічного соціально-економічного розвитку сільських громад (Вінницька область);
  • Відновлення меліоративної мережі для сприяння економічному зростанню сільських територій Волинської області (Волинська область);
  • Розбудова сільськогосподарської діяльності Маневицького р-ну Волинської області та Володимирецького р-ну Рівненської області за рахунок підтримки регіональних програм покращення ґрунтів і просвітницької діяльності серед населення (Волинська та Рівненська області);
  • Покращення системи підготовки кадрів для потреб економіки Волинського субрегіону (Волинська та Рівненська області);
  • Розвиток тваринництва і низька продуктивність сільськогосподарських ринків (Дніпропетровська область);
  • Підтримка економіки Закарпатської області через розвиток і промоцію її туристичного потенціалу (Закарпатська область);
  • Івано-Франківська область – край для туризму (Івано-Франківська область);
  • Створення багатофункціонального навчально-виробничого комплексу трансформерного типу "Мозаїка" (Львівська область);
  • Туризм як каталізатор економічного розвитку сільських територій (Одеська область);
  • Розвиток сільського зеленого та екологічного туризму як планомірна складова економічного розвитку Березнівського району (Рівненська область);
  • Створення сучасної моделі управління регіональним розвитком ринку праці в Хмельницькій області (Хмельницька область);
  • Створення регіонального навчально-практичного центру розвитку багатофункціональних кооперативів (Черкаська область).

РЕАЛІЗАЦІЯ – проекти підтримки внутрішньо переміщених осіб

Проекти підтримки внутрішньо переміщених осіб профінансовані ЄС в рамках грантового компоненту програми "Підтримка політики регіонального розвитку в Україні" (обсяг фінансування 17 млн євро):
  • Центр адаптації переселенців та підприємців із зони АТО та Криму у Вінницькій області (Вінницька область);
  • Надання житла ВПО в Дніпропетровській області (Дніпропетровська область);
  • Забезпечення житловими умовами найбільш вразливих ВПО та жителів міста Краматорськ, які опинилися під впливом конфлікту (Донецька область);
  • Будинок для переселенців (Донецька область);
  • Нарощування потенціалу громади м. Маріуполя для підтримки внутрішньо переміщених осіб і місцевих жителів, потерпілих в результаті конфлікту (Донецька область);
  • Облаштування та створення місць розміщення внутрішньо переміщених осіб на території Житомирської області (Житомирська область);
  • Створення комплексної системи надання допомоги вимушеним переселенцям з зони АТО та громаді міста Бердянськ (Запорізька область);
  • Побудуємо майбутнє разом! (Кіровоградська область);
  • Соціальна інтеграція та примирення внутрішньо переміщених сімей та дітей у Київській області (Київська область);
  • Капітальний ремонт автомобільного мосту через річку Сіверський Донець (Луганська область);
  • Відновлення функціонування евакуйованого до м. Сєверодонецьк Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля (Луганська область);
  • Нові можливості для проживання, навчання, працевлаштування для вимушених переселенців в місті Миколаєві (Миколаївська область);
  • Підтримка ВПО з цукровим діабетом та хронічною хворобою нирок у Миколаївській області (Миколаївська область);
  • Полтавська область для внутрішньо переміщених осіб (Полтавська область);
  • Соціально-економічна адаптація переміщених осіб і місті Тернопіль (Тернопільська область);
  • Захист прав людини внутрішньо переміщених осіб в Україні (Харківська область);
  • Активізація територіальної громади Херсона для подолання проблем вимушених переселенців (Херсонська область);
  • Покращення умов життя та соціальна адаптація внутрішньо переміщених осіб в Чернівецькій області (Чернівецька область).

МОНІТОРИНГ ТА ОЦІНЮВАННЯ

Загалом буде цілком справедливо констатувати факт існування в Україні детально регламентованої функції моніторингу та майже повної відсутності оцінки ефективності політики як на центральному так і на регіональному рівнях.

Оцінка якщо навіть і проводиться, до досить схематично, без застосування чіткого плану, прив’язки до конкретних заходів політики та предмету оцінки – які результати та який вплив має бути оцінено.

За відсутності ефективної системи моніторингу та оцінки важко говорити про ефективність заходів ДРП в Україні. Механістичне наведення десятків або навіть сотень статистичних показників соціально-економічного розвитку у контексті того чи іншого закону, стратегії або нормативного акту не буде відповіддю на головний виклик – забезпечення ефективних механізмів здійснення трансформацій у сфері регіонального розвитку. Більш того, нинішня система враховує лише одного "гравця" – державний сектор – і в силу своєї негнучкості як правило непридатна для оцінки спільних зусиль та заходів із приватним та громадським сектором, міжнародними організаціями та органами самоорганізації населення. Все це потребує подальших змін та запровадження дійсно системної функції моніторингу та оцінки ДРП.

МОНІТОРИНГ/СТАТИСТИКА – внесок проекту:

  • Рекомендації щодо оптимізації статистичної бази/ індикаторів моніторингу та оцінки регіонального розвитку
  • Моніторинговий звіт про соціально-економічний розвиток регіонів
  • Онлайн база даних соціально-економічних показників для державної регіональної політики

СТАТИСТИКА

Роль статистичної інформації для цілей регіональної політики важко переоцінити. Для досягнення оптимальних цілей будь-якої політики і ДРП зокрема статистична інформація має бути об’єктивною, комплексною, прозорою, доступною і надаватися вчасно для прийняття управлінських рішень (в межах технічних можливостей окремих масивів інформації). Вона також у більшості своїй має бути відкритою для доступу широких кіл громадськості та експертів через сучасні засоби комунікацій, онлайн ресурси та публікації. Протягом останнього десятиліття були зроблені певні зусилля щодо реформування системи збору та презентації статистичної інформації для різних територіальних рівнів із метою надання більш релевантної, вчасної та об’єктивної інформації щодо розвитку областей, міст і районів.

Однак існує безліч проблем у сфері статистики, які гальмують процеси формування та реалізації ДРП, моніторингу ефективності її виконання на державному та регіональному рівнях. Це зокрема:

  • Невідповідність деяких статистичних показників потребам ДРП і зокрема цілям ДСРР. Особливі складності виникають у сферах моніторингу інноваційної та інвестиційної діяльності, підприємництва та стійкого розвитку, зайнятості, рівня кваліфікацій та ін.;
  • Відсутність "ієрархії" показників – різних рівнів деталізації в залежності від характеру завдання та цілі для якої потрібна інформація;
  • Актуалізація інформації часто здійснюється за новими принципами і стандартами, а ретроспективний перерахунок за новими стандартами здійснюється не завжди, що унеможливлює порівняння динамічних рядів;
  • Невідповідність методології та динамічних рядів міжнародним (МОП, ОЕСР та ін.) та європейським стандартам;
  • Низький ступінь "читабельності" навіть вже доступної інформації, особливо на веб-сайтах ЦОВВ та ДССУ, де відсутня проста і зрозуміла візуалізація, доступ, є обмеженою хронологія статистичної інформації або недостатня її актуалізація (застарілість даних);
  • Переведення доступних статистичних звітів практично винятково на індекси, замість реальних одиниць виміру, що створює проблеми у прогнозних розрахунках.

ПЕРСПЕКТИВИ ДРП В УКРАЇНІ

У 2014-16 роках на вищому політичному рівні прийнято усі необхідні рішення щодо напрямку реформи державної регіональної політики і переорієнтацію державної регіональної політики на людину через формування сприятливого для її проживання середовища не залежно від місця її проживання. Підготовлено та прийнято необхідну нормативно-правову базу такої реформи. Ключове завдання на перспективу – забезпечити реалізацію нової ДРП до 2020 року відповідно до нового законодавства та Державної стратегії регіонального розвитку України.

Іншим пріоритетом на перспективу є нагальні зміни у системі врядування та інституційного середовища ДРП. Без системних змін адміністрування політики досягнути позитивних і головне довгострокових результатів від найбільш інноваційних та дорогих інструментів стимулювання розвитку регіонів неможливо. Важливо також звернути особливу увагу на першочергову необхідність ефективної координації секторних політик із ДРП – їх пріоритетів, програм, бюджетів та заходів, які мають значний вплив на розвиток регіонів.

Протягом усього періоду реалізації Програми ЄС "Підтримка політики регіонального розвитку в Україні" експерти пропонували конструктивні напрямки щодо вдосконалення існуючої моделі та нові кроки у сфері ДРП, які на нинішньому етапі є необхідними. Наші рекомендації не є інструкціями і тому не мають чіткого механістичного характеру – із зазначенням виконавців та строків виконання. Однак це не означає, що їх можна відкласти у довгий ящик – загострення проблем регіонів, зростання розриву у рівнях їх розвитку та соціоментальна дивергенція створюють реальну загрозу для єдності політико-економічного та суспільного простору України. Треба діяти сьогодні і зараз, щоби зміни не стали незворотними.

Загалом, незважаючи на багаторічне ігнорування важливості державної регіональної політики, це є однією із найбільш важливих сфер державного управління для країни, яка має масштаби території, кількість населення та різноманітність регіонів як Україна. Нерозумним та недалекоглядним є ігнорування ефекту та наслідків, які спричиняють різні інструменти та заходи галузевих політик на простір держави, доступність територій, їх привабливість для життя та ведення бізнесу, їх конкурентоспроможність та інвестиційну привабливість, стабільність та безпеку, туристичний потенціал та соціальне благополуччя.

Ми пропонуємо змінити відношення до українського простору
та визнати важливість благополуччя українських регіонів для створення
благополучної української нації та держави.

Детальну інформацію про діяльність та результати Програми ЄС "Підтримка політики регіонального розвитку в Україні" можна отримати на інтернет сторінці: www.surdp.eu

Cтаття опублікована у віснику РЕГІОНЕТ "Стратегія розвитку" №1.