All-Ukrainian Network of experts and practitioners
on regional and local development

Services in regions

Editor's choice

Як пройти відбір та стати учасником мережі РЕГІОНЕТ

Show full text

Не вказано

Матеріали базового навчання - відтепер у вільному доступі!

Show full text

Не вказано

Відеозаписи заходів РЕГІОНЕТ та партнерів мережі

Show full text

Не вказано

Partners

 
 
  • УАРОР

    Ukrainian Association of Rayon and Regional Councils

  • АМУ

    Association of Ukrainian Cities

  • ВАССР

    All-Ukrainian Association of Village and Settlement Councils

  • Мінрегіон

    Ministry of Regional Development, Construction and Housing and Communal Services of Ukraine

  • komsamovr

    Secretariate of Committee on State Building, Regional Policy and Local Self-Government of the Verkhovna Rada of Ukraine

  • www.narda.org.ua

    National Association of Regional Development Agencies

  • www.coe.kiev.ua

    Office of the Representative of the Secretary General in Ukraine

  • DESPRO

    Swiss-Ukrainian project «Decentralization Support in Ukraine» DESPRO

  • ІГС

    Civil Society Institute

  • АММУ

    Association of Small Towns of Ukraine

  • НАДУ

    National Academy for Public Administration under the President of Ukraine

  • Відродження

    Program Initiatives «Democratic Practice» of International Renaissance Foundation

  • УНЦПД

    Ukrainian Center for Independent Political Research

  • ЦППР

    Centre of Policy and Legal Reform

  • Мережа центрів

    Public Union Network of legal information and consultation

  • НАСДСУ

    National Association of Agricultural Advisory Services of Ukraine

  • Ресурсний центр

    Center for Knowledge Management «Resource Center for Sustainable Local Development»

Лиманський Центр безпеки став прикладом для об'єднаних громад

Артем Вівдич
Директор Донецького відокремленого підрозділу установи «Центр розвитку місцевого самоврядування»

Ініціативи Центру розвитку місцевого самоврядування забезпечують підвищення управлінського рівня лідерів громад, сприяють ефективному розвитку територій, допомагають їм стати сильними і самодостатніми, щоб кожен житель відчув переваги децентралізації. Це не тільки якісні дороги, відремонтовані школи, оснащені лікарні, а й забезпечення безпеки всіх жителів громади. Тому ми всіляко підтримуємо поширення позитивного досвіду організації Центрів безпеки по всій Україні.

Прифронтова Донеччина впевнено рухається шляхом децентралізації. Для успішної реалізації реформ Донецький Центр розвитку місцевого самоврядування проводить семінари та тренінги для керівників об'єднаних громад, організовує навчальні поїздки в інші області, щоб вивчити позитивний досвід організації економічного і культурного простору, міжмуніципального співробітництва, допомагає у підготовці проектів на фінансування з Державного фонду регіонального розвитку. Навчальні заходи проводяться в рамках програми «U-LEAD з Європою».

Одним з яскравих прикладів впровадження реформ децентралізації став Центр безпеки громадян Лиманської міської об'єднаної територіальної громади. Він був побудований за спеціальним проектом, тут несуть службу правоохоронці, рятувальники та медики. За півроку роботи Центр продемонстрував повне виконання покладених на нього функцій – пожежогасіння, порятунок життя і здоров'я жителів громади, допомога в ліквідації наслідків природних надзвичайних ситуацій.

Близько п'ятдесяти чоловік з різних областей України приїхали в Лиман, щоб вивчити досвід створення і роботи Центру безпеки громадян.

У заході взяли участь глави об'єднаних громад, або їх заступники і співробітники ДСНС з семи областей України – Сумської, Харківської, Полтавської, Дніпропетровської, Кіровоградської, Луганської та Донецької. Це люди, які розуміють, що їм необхідно забезпечити безпеку в своїх громадах, тому вони проявили великий інтерес до організації, структури і алгоритму роботи Центру Лиманської ОТГ.

Під час презентації особливу увагу приділили питанням децентралізації, а саме, створенню мережі місцевих пожежних команд територіальних громад із залученням добровольців, а також продемонстрували типову схему організації та алгоритм створення Центру безпеки громадян. Крім того, обговорили аспекти надання медичної допомоги на базі Центрів. Після цього всі учасники з ознайомчим візитом відвідали Центр безпеки громадян в Лимані, де побачили, як все це працює.

«Центри безпеки громадян, які зараз активно створюються в Донецькій області, – це пілотний проект, що забезпечує безпечне проживання в об'єднаних територіальних громадах. У Донецькій області це найбільш актуально, тоді як інші громади в Україні можуть вибрати інші пріоритети – наприклад, освіту, охорону здоров'я, культуру. Лиманська громада добровільно вирішила, що їм потрібно робити акцент на безпеці», – підкреслив організатор зустрічі, директор Донецького підрозділу Центру розвитку місцевого самоврядування Артем Вівдич.

У створенні Лиманського Центру безпеки громадян допомогли Державна служба надзвичайних ситуацій та Донецька обласна військово-цивільна адміністрація. Центр об'єднав чотири пожежних команди, розташованих в Лимані і сусідніх населених пунктах. Особовий склад налічує 56 осіб. У розпорядженні Центру є чотири пожежно-рятувальні автомобілі, тут же чергує бригада швидкої медичної допомоги та патруль поліції з автомобілем.

«За час роботи Центр показав свою ефективність. Тільки в квітні ми 22 рази виїжджали на гасіння пожеж, також виконували різні рятувальні заходи, здійснювали чергування під час масових свят», – розповів начальник Лиманського Центру безпеки громадян Михайло Шепель.

Організація цивільного захисту в громаді

«Не всяка громада може собі дозволити створення подібних центрів, – висловив свою думку Володимир Скрипниченко з Соколівської об'єднаної територіальної громади Кіровоградської області. Для невеликих громад з маленькими бюджетами має бути участь держави в забезпеченні безпеки громадян»

Гості детально ознайомилися з обладнанням – як пожежним, так і рятувальним, цікавилися інтенсивністю виїздів, умовами чергування пожежно-рятувальних розрахунків. Підтримання Центру безпеки – недешеве задоволення: Лиманська громада виділяє на це 1 млн грн на рік. Саме цей фактор може стати перешкодою для невеликих громад.

Однак більшість учасників зустрічі мають намір втілити позитивний досвід Лиманської ОТГ в своїх громадах. «Це був дуже цікавий і корисний захід, – підсумував Дмитро Лукенець з Центру розвитку місцевого самоврядування Сумської області. Ми на практиці побачили результати децентралізації саме в плані забезпечення безпеки жителів громади, обговорили алгоритм взаємодії місцевого самоврядування з обласними управліннями ДСНС. Я впевнений, що ми використаємо досвід Лиманської громади у себе. У Сумській області поки немає жодного такого центру, але після відвідування Донеччини вони обов'язково з'являться. Коли є зразок, зробити це буде набагато легше».

Видатки та терміни на створення одного центру безпеки громадян (на прикладі Донецької області, 2016 рік)

Заходи (напрямки) використання коштів субвенції Термін використання Сума, грн
1. Видатки на будівництво «Центру безпеки громади»: 2 119 000
розробка детального плану 2-3 тижні 50 000 (за рахунок місцевого бюджету громади)
громадські обговорення 1 місяць
розробка проекту землеустрою 2-3 тижні 50 000 (за рахунок місцевого бюджету громади)
виготовлення проектно-кошторисної документації (ПКД) з включенням проектування інженерних зовнішніх і внутрішніх ліній комунікацій, водопостачання та водовідведення, автономне опалення, зв'язок 1,5-2 місяці
експертиза ПКД 2 500
будівництво (будівельно-монтажні роботи) 3-4 місяці 1 499 000
благоустрій території (в'їзд з твердим покриттям з фасаду будівлі) 392 500
введення об'єкта в експлуатацію
2. Видатки на придбання пожежного автомобіля з необхідним пожежно-технічним озброєнням 1,5 місяця 2 500 000
3. Видатки на придбання основних засобів: 187 700
придбання меблів та побутових приладів
придбання речового майна
4. Видатки на придбання засобів зв'язку та комп'ютерної техніки 2-3 місяці 77 000
станція стаціонарна 18 000
радіостанція мобільна та пожежний автомобіль 9 000
радіостанції переносні 18 000
персональний комп'ютер 12 000
багатофункціональний пристрій 4 500
пристрій реєстрації переговорів диспетчера 15 000
телефонний апарат 500
5. Статті витрат на утримання Центру безпеки громади 17 штатних одиниць посад 4 місяці 316 300
Видатки на оплату праці 206 448
Нарахування на заробітну плату (податки, збори) ЄСВ 22% 45 420
Видатки на придбання паливно-мастильних матеріалів, ДП 50 592
Видатки на послуги зв'язку 2 000
Видатки на комунальні послуги 11 140
оплата водопостачання (6,5 м3 * 18,45) 480
оплата електроенергії (389,5 кВт * 1,92) 2 992
оплата вугілля (1 т * 1 917) 1 місяць 7 668
6. Інші поточні видатки (канцелярські та господарчі товари) 700
Всього 10-12 місяців 5 200 000

Cтаття опублікована у часописі РЕГІОНЕТ "Стратегія розвитку" №4