Всеукраїнська мережа фахівців і практиків
з регіонального та місцевого розвитку

Послуги в регіонах

Вибір редакції

Як пройти відбір та стати учасником мережі РЕГІОНЕТ

Читати повністю

Короткі рекомендації про те, як взяти участь у відборі до РЕГІОНЕТ і стати учасником мережі

Матеріали базового навчання - відтепер у вільному доступі!

Читати повністю

Матеріали базового навчання для кандидатів на участь у РЕГІОНЕТ викладено на порталі мережі у вільному доступі

Відеозаписи заходів РЕГІОНЕТ та партнерів мережі

Читати повністю

Відеозаписи, зроблені мережею РЕГІОНЕТ: власні заходи та заходи партнерів мережі

Партнери

 
 
  • УАРОР

    Українська асоціація районних та обласних рад

  • АМУ

    Асоціація міст України

  • ВАССР

    Всеукраїнська асоціація сільських та селищних рад

  • Мінрегіон

    Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства

  • komsamovr

    Секретаріат Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування Верховної Ради України

  • www.narda.org.ua

    Асоціація агенцій регіонального розвитку України

  • www.coe.kiev.ua

    Офіс Ради Європи в Україні

  • DESPRO

    Швейцарсько-український проект «Підтримка децентралізації в Україні» DESPRO

  • ІГС

    Інститут громадянського суспільства

  • АММУ

    Асоціація малих міст України

  • НАДУ

    Національна академія державного управління при Президентові України

  • Відродження

    Програмна ініціатива «Демократична практика» Міжнародного фонду «Відродження»

  • УНЦПД

    Український незалежний центр політичних досліджень

  • ЦППР

    Центр політико-правових реформ

  • Мережа центрів

    Громадська спілка "Мережа Центрів правової інформації та консультацій"

  • НАСДСУ

    Національна асоціація сільськогосподарських дорадчих служб України

  • Ресурсний центр

    Центр управління знаннями «Ресурсний центр зі сталого місцевого розвитку»

Децентралізація – основа формування ефективної системи управління та місцевого розвитку

В’ячеслав Негода
Перший заступник Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України

Сьогодні йде багато дискусій про реформу місцевого самоврядування, але при цьому інколи забувають, що затверджена 1 квітня 2014 року Концепція реформи охоплювала не лише питання місцевого самоврядування, а й сутність територіальної організації влади в Україні. Адже для забезпечення економічного зростання країни конче необхідно вибудувати у кожному регіоні системну організацію дієвої влади.

Ми вже пройшли значну частину шляху по формуванню об’єднаних територіальних громад – сьогодні їх 542 (хоча 129 з них поки що очікують рішення Центральної виборчої комісії про призначення перших виборів). Ці ОТГ об’єднали 2586 територіальних громад (23,4% від загальної кількості рад базового рівня на 1.01.2015 р.), в яких проживає понад 6,7 млн мешканців або 15,7% від загальної чисельності населення України – тому прийшов час сконцентрувати увагу не на кількості ОТГ, а на їх якості.

Для оцінки ситуації Мінрегіон розробив систему рейтингування, яка включає чотири показники:

  1. Загальна кількість ОТГ, що сформовані в кожному з регіонів;
  2. Відсоток громад, що об’єднались, відносно загальної кількості громад регіону;
  3. Відсоток площі регіону, яку становить територія ОТГ;
  4. Кількість громад, в яких мешкає менше 5000 жителів (понижуючий показник).

Загальний рейтинг областей за формуванням спроможних територіальних громад

Це рейтингування дозволяє зробити наступні висновки:
Формування спроможних громад (добровільне об’єднання) відбувається нерівномірно. Його результати, як свідчить практика, в значній мірі залежать від позиції облдержадміністрації та активності регіонального офісу реформ. Окремі області є лідерами по кількості створених громад (Дніпропетровська, Тернопільська), але багато з них є малочисельними і, як показує фінансовий моніторинг, такі громади є найменш фінансово спроможними.

Область Загальний рейтинг Загальне місце за параметрами
1 2 3 4
Кількість отг Покриття площі області ОТГ Територіальні громади, що об'єдналися Кількість ОТГ, з чисельністю менше 5 тис. осіб
Хмельницька 1 5 1 4 4
Житомирська 2 2 2 1 12
Запорізька 3 5 3 6 7
Чернігівська 4 3 6 3 10
Дніпропетровська 5 1 4 2 17
Тернопільська 6 2 5 5 16
Волинська 7 6 9 7 8
Сумська 8 8 10 8 7
Чернівецька 9 12 11 10 10
Херсонська 10 11 8 9 5
Миколаївська 11 10 17 11 11
Рівненська 11 9 13 12 18
Полтавська 12 4 16 13 15
Івано-Франківська 13 14 12 14 9
Львівська 14 7 7 15 14
Черкаська 15 11 18 14 2
Вінницька 15 4 20 16 6
Донецька 15 16 14 18 3
Одеська 16 13 15 17 7
Луганська 17 16 19 19 1
Харківська 18 17 22 21 1
Закарпатська 19 17 23 22 1
Київська 20 18 24 23 1
Кіровоградська 21 15 21 20 13

Другий рейтинг – це оцінка фінансової спроможності, яка включає такі показники:

  1. Власні доходи на одного мешканця;
  2. Рівень дотаційності;
  3. Питома вага видатків на утримання апарату управління;
  4. Капітальні видатки на одного мешканця.

Оцінка фінансової спроможності 366 ОТГ за перше півріччя 2017 року
20 ОТГ – лідери фінансового моніторингу

Назва ОТГ Область Місця у часткових рейтингах Загальний рейтинг
Показник 1
Власні доходи на одного мешканця
Показник 2
Рівень дотаційності бюджетів (питома вага базової/ реверсної дотації у доходах)
Показник 3
Капітальні видатки на одного мешканця (без субвенцій з держбюджету)
Показник 4
Питома вага видатків на утримання апарату управління у фінансових ресурсах (без субвенції)
1. Слобожанська Дніпропетровська 1 8 5 2 1
2. Богданівська Дніпропетровська 4 4 3 25 2
3. Шахівська Донецька 2 30 4 11 3
4. Вербківська Дніпропетровська 3 2 9 38 4
5. Шишацька Полтавська 12 27 2 16 5
6. Ушомирська Житомирська 7 41 8 7 6
7. Розсошанська Хмельницька 13 32 6 17 7
8. Глобинська Полтавська 10 17 21 43 8
9. Новоолександрівська Дніпропетровська 11 49 38 6 9
10. Тячівська Закарпатська 34 49 12 14 10
11. Оратівська Вінницька 28 15 57 30 11
12. Деснянська Чернігівська 14 7 17 94 12
13. Калинівська Вінницька 36 49 58 1 13
14. Лиманська Донецька 20 49 52 26 14
15. Соколівська Кіровоградська 16 19 42 76 15
16. Галицинівська Миколаївська 6 5 150 3 16
17. Білоцерківська Полтавська 9 29 11 116 17
18. Станишівська Житомирська 32 35 79 20 18
19. Біляївська Одеська 37 33 40 60 19
20. Пирятинська Полтавська 52 74 37 19 20
до 5 тис. осібвід 5 до 10 тис. осібвід 10 до 15 тис. осіббільше 15 тис. осіб

Зазначений рейтинг може бути використаний ОТГ для здійснення аналізу щодо ефективності своєї діяльності та мобілізації власних ресурсів.

Крім перелічених питань формування спроможних об’єднаних територіальних громад, проблемним питанням децентралізації стало проведення реформи на субрегіональному рівні.

Вже сьогодні ми маємо райони, територію яких складають новостворені ОТГ, до яких перейшли повноваження і ресурси, наприклад: у Житомирській області – Народницький район, у Донецькій області – Лиманський район, у Чернігівській області – Сновський район, у Хмельницькій області – Летичівський район. Отже, процес добровільного об'єднання територіальних громад активно продовжується і все більше стає районів, територія яких повністю охоплюється територією ОТГ. Переважна більшість повноважень та фінансові ресурси від райрад, РДА переходять до ОМС ОТГ. Таким чином на тлі позитивних змін, які відбуваються з формуванням спроможних громад, виникають певні виклики, зокрема щодо функціонування відповідних райрад та сфери компетенції РДА.

Житомирська область
Народицький район
Народицька ОТГ
площа – 1284 км2
населення – 9397 чол.

ДОНЕЦЬКА ОБЛАСТЬ
Народицький район
Народицька ОТГ
площа – 1284 км2
населення – 9397 чол.

ЧЕРНІГІВСЬКА ОБЛАСТЬ
СНОВСЬКИЙ РАЙОН
Сновська ОТГ
площа – 1282,9 км2
населення – 23959 чол.

ХМЕЛЬНИЦЬКА ОБЛАСТЬ
ЛЕТИЧІВСЬКИЙ РАЙОН
Меджибізька ОТГ
площа – 319,39 км2
населення – 8232 чол
Летичівська ОТГ
площа – 631,97 км2
населення – 19926 чол.

Територіальна організація влади. Тернопільська область

Ще один блок проблем, пов’язаних з територіальною організацією влади, розглянемо на прикладі показників Тернопільської області. Статистика дає показники чисельності персоналу і видатки на утримання: територіальних органів виконавчої влади, які працюють від імені центральних органів виконавчої влади; обласної державної адміністрації; районних державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування.

Система влади будується на територіальній основі і, у зв’язку з тим, що реформування адміністративно-територіального устрою запізнюється, сьогодні кожен центральний орган виконавчої влади вибудовує свою власну ієрархічну систему управління. У Тернопільській області знаходяться: 18 представництв ЦОВВ, які представлені лише на обласному рівні; 10 представництв ЦОВВ, які мають розгалужену систему – обласні підрозділи, яким підпорядковані міжрайонні, районні чи інші; 5 представництв ЦОВВ, які мають міжрайонні та об’єднані підрозділи; 9 представництв ЦОВВ, які представлені в кожному районі; 3 представництва ЦОВВ, які представлені в окремих територіальних громадах.

Штатна чисельність, осіб Видатки на утримання, млн грн
1. Територіальні підрозділи ЦОВВ 4236 468,8
2. Обласна державна адміністрація 437 63,8
3. Районні державні адміністрації 2012 177,4
4. Органи місцевого самоврядування 4299 455,2
обласна рада 48 10,4
районні ради 322 32,8
сільські, селищні, міські ради 3939 412,0
ВСЬОГО 10984 1165,2
* Дані станом на 01.01.2017 року з плановими видатками на 2017 рік без Національної поліції України

Територіальна організація цовв (діюча)

9 ТО ЦОВВ,
ПРЕДСТАВЛЕНІ В КОЖНОМУ РАЙОНІ
Структурні
підрозділи:
17 районних
1 міський

ПЕНСІЙНИЙ
ФОНД
Структурні
підрозділи:
8 міжрайонних

ДЕРЖАВНА
ФІСКАЛЬНА
СЛУЖБА
Структурні
підрозділи:
4 міжрайонні


ДЕРЖСТАТ
Структурні
підрозділи:
11 районних

НАЦПОЛІЦІЯ
Структурні
підрозділи:
6 міжрайонних

МІНЮСТ,
ДЕРЖВИКОНАВЧА
СЛУЖБА
Структурні
підрозділи:
3 міжрайонні
2 міськрайонні
9 районних
1 міський

Кожна гілка виконавчої влади вибудовує свою вертикаль – тому в результаті з’являється такий «калейдоскоп управління», який призводить до відсутності нормальної (системної) координації на районному рівні. І аналогічну картину можна побачити в усіх регіонах України.

Висновок: існуюча система районного поділу не оптимальна і не ефективна.

Проектні територіальні громади

40 ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАД (один із варіантів)

Групи за чисельністю населення, тис. осіб Кількість тер. громад
5 - 10 6
10 - 15 9
15 - 20 7
20 - 50 16
Більше 50 2

Проектний субрегіональний рівень

4 РАЙОНИ (один із варіантів)

Район Населення, тис. осіб Площа, км2
Бережанський 142,3 3298,2
Кременецький 154 2839,1
Тернопільський 442,3 3466,1
Чортківський 317 4288,9
Примітка: пропозиція на базі госпітальних округів

Перспективна модель субрегіонального рівня для Тернопільської області ґрунтується на Перспективному плані формування територій громад, що передбачає формування 40 спроможних громад, і на визначенні чотирьох госпітальних округів. При цьому аналіз свідчить, що проведення оптимізації районної ланки управління забезпечить отримання суттєвих економічних результатів. Разом з тим, головним завданням є не оптимізація, а створення дієвої та ефективної системи організації влади.

Структура рда: діюча та проектна моделі

Повноваження ДІЮЧА МОДЕЛЬ
17 РДА
в області
ПРОЕКТНА МОДЕЛЬ
4
РДА в області
I Власні повноваження
апарат 482 166
фінанси 194 24
агропромисловий комплекс 90 4
архів, ЦНАП, служба у справах дітей, інші 282,5 40
II Власні повноваження, що трансформуються у контрольні за дотриманням ОМС законодавства 6
освіта 60 12
охорона здоров’я 22 12
культура, молодь, спорт, сім’я 75 12
архітектура, містобудування, ЖКГ 50,5 12
III Власні повноваження, що передаються ОТГ
соціальний захист та соціальне забезпечення 670
економіка, промисловість 86
IV Повноваження з координації діяльності терорганів ЦОВВ, інших органів державної влади
правоохоронних органів та терорганів ДСНС 12
терорганів ДФС, Казначейства 24
V Повноваження з моніторингу діяльності контрольних служб
фінансового контролю 8
інспекції архітектурного, інженерного контролю та ЖКГ 16
госпітальної, шкільної інспекції 16
служби санітарно-епідеміологічного контролю, охорони навколишнього середовища 8
інспекції соціального захисту 80
VI Інші повноваження загальної компетенції в адміністративних центрах колишніх районів
Відокремлені підрозділи РДА в адміністративних центрах колишніх районів 39
Всього кількість працівників : 2012 435

Порівняння чисельності працівників і видатків на утримання мовв та омс

Безперечно, що проведення реформи вимагає організаційно-правового забезпечення і синхронізованої злагодженої роботи. До наступних чергових виборів в органи місцевого самоврядування, які за конституцією відбудуться у жовтні 2020 року, залишається не так багато часу – тому нам необхідно рухатись дуже швидко і результативно.

Організаційно-правове забезпечення процесу удосконалення територіальної організації влади на період до 2021 року

Дія, передумови

2017

  • Формування спроможних громад (добровільне об'єднання)
  • Вирішення питань з районами, територія яких повністю покривається однією чи декількома ОТГ
  • Оптимізація повноважень та структури РДА районів, територія яких повністю покривається однією чи декількома ОТГ. Реорганізація окремих РДА
  • Внесення пропозицій до формування адміністративних округів та їх утворення
  • Розроблення нормативної бази для оптимізації територіального устрою та територіальної організації влади

2018

  • Формування спроможних громад (добровільне об'єднання)
  • Формування територіальної основи для удосконалення субрегіонального рівня територіальної організації влади – укрупнення окремих районів з урахуванням процесу формування ОТГ, утворення адміністративних округів
  • Реорганізація органів влади відповідно до новостворених територіальних меж субрегіональних територіальних утворень (переформатування мережі територіальних органів ЦОВВ, РДА та їх структур тощо)

2019

  • Формування спроможних громад (добровільне об'єднання)
  • Подальше укрупнення районів з урахуванням процесу формування ОТГ та утворених адміністративних округів
  • Децентралізація (деконцентрація) повноважень від ЦОВВ
  • Перерозподіл повноважень між місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування
  • Законодавче закріплення нового адміністративно-територіального устрою на рівні громад та районів

2020

  • Набуття чинності закону про адміністративно-територіальний устрій
  • Формування (прийняття рішень про утворення) місцевих органів виконавчої влади та відповідних органів місцевого самоврядування відповідно до нової територіальної основи та визначених новим законодавством повноважень
  • Формування бюджету на 2021 рік відповідно до оновленої системи територіальної організації влади та визначених новим законодавством повноважень

2021

  • Завершення формування новоутворених ОМС
  • Завершення формування комунальної власності новоутворених громад
  • Завершення формування/розмежування спільної власності територіальної громади на рівні районів та областей

Нормативне забезпечення

2017

  • Жовтень – вибори до ОТГ (ЦВК)
  • ЗУ «Про порядок утворення, ліквідації районів, встановлення і зміни їх меж (реєстр. №6636)
  • Зміни до деяких законодавчих актів щодо утворення і ліквідації, найменування і перейменування місцевих держадміністрацій (реєстр. № 6641)
  • ЗУ «Про засади адміністративно-територіального устрою» (КМУ)
  • Рішення про утворення адміністративних округів (КМУ)
  • Затвердження меж адміністративних округів окремих областей (пілотних) (КМУ)

2018

  • Жовтень – вибори до ОТГ (ЦВК)
  • Затвердження меж адміністративних округів областей (КМУ)
  • ЗУ «Про засади адміністративно-територіального устрою» (ВРУ)
  • ЗУ щодо утворення (укрупнення) окремих районів – затвердження меж
  • Рішення про утворення/ліквідацію РДА відповідно до змін окремих районів (КМУ)
  • Удосконалення структури та діяльності МДА (зміни до відповідних постанов КМУ)

2019

  • ЗУ «Про адміністративно-територіальний устрій» щодо утворення громад та районів
  • ЗУ «Про місцеві державні адміністрації» та «Про місцеве самоврядування» (нові редакції)
  • Зміни до галузевого законодавства (перерозподіл та децентралізація повноважень)
  • Зміни до Бюджетного кодексу
  • Зміни до ЗУ «Про ЦОВВ» та «Про КМУ»
  • Затвердження нової структури МДА (КМУ)

2020

  • Рішення про утворення/ліквідацію РДА відповідно до змін районів (КМУ)
  • Призначення голів РДА та їх заступників (Президент України, КМУ)
  • Липень – оголошення чергових місцевих виборів до ОМС (ВРУ) на новій територіальній основі
  • Жовтень - чергові місцеві вибори ОМС
  • Формування нових органів місцевого самоврядування
  • Рішення про забезпечення проведення місцевих виборів (постанови КМУ)

План-графік впровадження реформи

Це передбачає виконання наступних завдань:

ЗАВДАННЯ І. Формування спроможних громад - фундаменту реформи

  1. Принцип добровільності об'єднання залишається базовим;
  2. Розширення мотиваційного ряду для об'єднання:
    • законодавче закріплення принципу повсюдності юрисдикції ОМС ОТГ (за межами населених пунктів);
    • податкові преференції (акциз) лише для спроможних громад (ОТГ, міст обласного значення);
    • закріплення за містами обласного значення статусу спроможних – спрощення процедури об'єднання (приєднання);
    • не стимулювати утворення дрібних та фінансово неспроможних громад;
  3. Затвердження фінальних версій перспективних планів громад.

ЗАВДАННЯ ІІ. Упорядкування районного рівня

На етапі до затвердження нового АТУ на субрегіональному рівні (березень-липень 2020 р.), необхідно буде вирішувати локальні завдання:

  • злиття районів, територія яких повністю покривається однією ОТГ;
  • оптимізація повноважень, структури, чисельності РДА районів, територія яких повністю покривається декількома ОТГ.

ЗАВДАННЯ ІІІ. Упорядкування системи територіальних органів ЦОВВ

На етапі до затвердження нового АТУ на субрегіональному рівні (орієнтовно до 03–07.2020 р.), необхідно запровадити тимчасову територіальну основу для організаційної побудови ТО ЦОВВ:

  • запровадити адміністративні округи (з урахуванням конфігурації госпітальних округів);
  • упорядкувати ТО ЦОВВ в межах адміністративних округів.

ЗАВДАННЯ ІV. Формування нового АТУ

До чергових місцевих виборів необхідно запровадити новий АТУ на рівні громад і районів (субрегіональний поділ може бути скасованим лише шляхом внесення змін до Конституції).

Невиконання цього завдання призведе до заморожування існуючої системи АТУ до 2025 року.

З цією метою необхідно прийняти:

  • закон Про засади адміністративно-територіального устрою України
  • закон Про адміністративно-територіальний устрій України (або окремі закони на кожну область);
  • рішення про затвердження в 2018 році нового АТУ в одній – двох пілотних областях та запровадити модельну систему територіального управління областю.

Реалізація цих завдань забезпечить втілення Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні – забезпечить перехід нашої країни на нову модель управління, створить систему прозорого і підзвітного багаторівневого врядування, яке задовольнятиме потреби громадян.

Cтаття опублікована у часописі РЕГІОНЕТ "Стратегія розвитку" №4