Всеукраїнська мережа фахівців і практиків
з регіонального та місцевого розвитку

Послуги в регіонах

Вибір редакції

Як пройти відбір та стати учасником мережі РЕГІОНЕТ

Читати повністю

Короткі рекомендації про те, як взяти участь у відборі до РЕГІОНЕТ і стати учасником мережі

Матеріали базового навчання - відтепер у вільному доступі!

Читати повністю

Матеріали базового навчання для кандидатів на участь у РЕГІОНЕТ викладено на порталі мережі у вільному доступі

Відеозаписи заходів РЕГІОНЕТ та партнерів мережі

Читати повністю

Відеозаписи, зроблені мережею РЕГІОНЕТ: власні заходи та заходи партнерів мережі

Партнери

 
 
  • УАРОР

    Українська асоціація районних та обласних рад

  • АМУ

    Асоціація міст України

  • ВАССР

    Всеукраїнська асоціація сільських та селищних рад

  • Мінрегіон

    Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства

  • komsamovr

    Секретаріат Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування Верховної Ради України

  • www.narda.org.ua

    Асоціація агенцій регіонального розвитку України

  • www.coe.kiev.ua

    Офіс Ради Європи в Україні

  • DESPRO

    Швейцарсько-український проект «Підтримка децентралізації в Україні» DESPRO

  • ІГС

    Інститут громадянського суспільства

  • АММУ

    Асоціація малих міст України

  • НАДУ

    Національна академія державного управління при Президентові України

  • Відродження

    Програмна ініціатива «Демократична практика» Міжнародного фонду «Відродження»

  • УНЦПД

    Український незалежний центр політичних досліджень

  • ЦППР

    Центр політико-правових реформ

  • Мережа центрів

    Громадська спілка "Мережа Центрів правової інформації та консультацій"

  • НАСДСУ

    Національна асоціація сільськогосподарських дорадчих служб України

  • Ресурсний центр

    Центр управління знаннями «Ресурсний центр зі сталого місцевого розвитку»

Реалізація Стратегії розвитку міста Києва до 2025 року – крок до економічного зростання української столиці

Департамент економіки та інвестицій Київської міської державної адміністрації

Київ – одне з найбільших та найдавніших міст Європи, політичний, економічний, адміністративний та духовний центр України. Його соціальний та економічний розвиток репрезентує можливості всієї країни. Проте, успішний поступ у цьому напрямку неможливий без чіткого бачення стратегії розвитку міста.

Головний стратегічний документ – Стратегія розвитку міста Києва до 2025 року, був затверджений у 2011 році.

Проте, у 2016 році виникла продиктована викликами нового часу гостра необхідність в актуалізації Стратегії. Зміни вимог новоприйнятих загальнодержавних документів, економічні реалії та потреби суспільства вимагали переоцінки стратегічних пріоритетів, а ряд нагальних соціальних проблем, що виникли протягом останніх років, потребували негайного розв'язання.

Яскравим доказом того, що Київ потребує зміни напрямку розвитку, стали результати опитування, проведеного серед мешканців Києва. За останній рік їх упевненість щодо правильності напрямку розвитку міста суттєво знизилась.

Громадськість активно долучилася до створення нової редакції Стратегії.

Головним завданням процесу підготовки нової редакції Стратегії було зробити її зрозумілою та зручною для практичного використання.

Стратегія розвитку – це не програма одноразового ривка-спринту, а марафон довгострокового розвитку міста, який ґрунтується на засадах сталого розвитку. Такий підхід дасть можливість передати місто прийдешнім поколінням з відповідною ресурсною базою, яка забезпечить подальше підвищення стандартів життя.

Для того, щоб документ відповідав зазначеним вимогам, було проведено майже 40 засідань робочої групи, до якої увійшло керівництво міста, структурних підрозділів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), експерти програми «UK-UA: Підтримка реформ в Україні», депутатський корпус Київради, керівники комунальних підприємств, профільні експерти, науковці, громадські діячі та активісти громади. Також до роботи залучили провідних експертів, аналітиків, державних та громадських діячів. Загалом, над підготовкою змін до Стратегії розвитку міста Києва до 2025 року працювало близько 200 осіб.

Задля широкого залучення громадськості міста до обговорення змін до Стратегії розвитку, надання фахівцями у відповідних галузях кваліфікованої консультації щодо їх практичної реалізації, отримання пропозицій та зауважень киян і мешканців інших регіонів України, у листопаді 2016 року проект документа було розміщено на Єдиному веб-порталі територіальної громади міста Києва. За результатами обговорення проекту Стратегії надійшло 680 пропозицій та зауважень, які були опрацьовані структурними підрозділами КМДА, 16% з яких були враховані у проекті Стратегії.

Підготовлений проект змін до Стратегії було надано на розгляд Київради 22 лютого 2017 року. За результатами опрацювання зауважень та пропозицій, наданих депутатами шести постійних комісій Київради, з 65 пропозицій враховано 54, що складає 83% від всіх наданих пропозицій.

Завдяки залученню до розробки нової редакції Стратегії широкого кола експертів та громадян, документ враховує інтереси всіх зацікавлених сторін. Власне, ключовими та першочерговими є інтереси мешканців Києва.

Нова Стратегія – новий шлях розвитку

Підвищення якості життя, що визначається економічним добробутом і комфортом у місті з багатою історичною традицією, є стратегічною метою довгострокового розвитку української столиці. Це стало ключовим завданням Стратегії розвитку міста Києва до 2025 року.

Частина стратегічних пріоритетів у попередньому документі була неактуальною через ряд нагальних соціально-економічних проблем, що виникли протягом останніх років. А деякі цільові індикатори, визначені в першій редакції Стратегії, потребували перегляду через відсутність фактичної можливості їх відстеження та розрахунку (статистичні спостереження відсутні або проводилися одноразово).

Нова редакція Стратегії розвитку міста Києва до 2025 року відповідає основним принципам державної регіональної політики України та передбачає якісний прорив у розвитку міста та наближення стандартів життя до показників провідних східноєвропейських столиць. Актуалізований документ чітко структуровано відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 № 932.

Положення нової Стратегії амбіційні, але водночас реалістичні та спрямовані на поліпшення конкретних параметрів якості життя киян.

На вищому рівні на підставі 7 тез стратегічного бачення 2 ключові стратегічні цілі доповнено третьою ціллю, вкрай важливою для міста та його майбутнього:

  1. Підвищення рівня конкурентоспроможності економіки м. Києва;
  2. Підвищення комфорту життя мешканців м. Києва;
  3. Збереження історичної самобутності та розвиток культури у м. Києві.

У свою чергу, стратегічні цілі каскадуються в оперативні цілі, завдання та верхнерівневі заходи щодо розвитку 16-ти секторів міського господарства (у попередній редакції документа їх було лише 9). А саме:

Довгострокове бачення, стратегічні цілі та сектори розвитку міста Києва:

Після відпрацювання Стратегії змінився її інформаційний склад: текст доповнено оперативними цілями, завданнями та більш деталізованими заходами, а, відповідно, і більшою кількістю індикаторів для контролю досягнення цілей (у тому числі, перелік індикаторів доповнено проміжними значеннями індикаторів, які дозволять контролювати та дисциплінувати відповідальних виконавців).

Завдання та заходи Стратегії у подальшому деталізуватимуться в інструментах Стратегії – планах заходів з реалізації, міських цільових програмах, щорічних програмах економічного та соціального розвитку і проектах розвитку, в яких конкретно будуть визначатися обсяги фінансування, об’єкти, відповідальні виконавці, терміни виконання, індикатори результативності.

Удосконалена Стратегія задекларувала ключові умови успішної реалізації.

У новій редакції визначено 5 ключових пріоритетів, які забезпечать орієнтири керівництва для прийняття управлінських рішень.

П'ять ключових пріоритетів розвитку столиці

Всі визначені пріоритети діяльності Київської міської влади направлені на мобілізацію та концентрацію всіх можливих ресурсів для проведення реформування міського господарства та розвитку економічного потенціалу міста.

Важливо, що у документі змінено принцип визначення стратегічних пріоритетів. Тобто пріоритетами є не конкретні проекти (як, наприклад, були раніше «Здоровий киянин», «Дніпровська перлина» тощо), а визначені принципи прийняття рішень щодо тих чи інших питань через відповідність їх стратегічним пріоритетам (найкомфортніше місце, відкритий центр тяжіння, поліцентричний характер і т. ін.).

Ключові умови успішної імплементації Стратегії.

Також в оновленому документі визначено ключові умови успішної реалізації Стратегії, що забезпечать наявність необхідних факторів для її успішної імплементації. Це:

  • фінансове забезпечення;
  • міжнародне, міжрегіональне співробітництво та обмін досвідом;
  • взаємодія з іншими органами влади;
  • залучення громадян до процесів формування, реалізації та контролю міської політики;
  • реалізація концепції Kyiv Smart City;
  • підвищення ефективності та прозорості роботи міських органів влади і служб.

Важливо, що у змінах до Стратегії більш структуровано та чітко визначено вказані умови (зокрема, у фінансовому забезпеченні значна увага приділена залученню коштів приватних інвесторів, як і донорським та спонсорським коштам, які не були визначені у попередньому документі).

Нова Стратегія розвитку Києва зорієнтована на економічне зростання та прозорість.

У новій редакції Стратегії розвитку міста Києва до 2025 року надається перевага активізації інвестиційного процесу і запровадження нової схеми співпраці з інвесторами. Цей процес буде набагато простішим та досконалішим. Залучення нових джерел фінансування заходів Стратегії передбачає, що інвестиційна програма міста Києва має охоплювати як бюджетні проекти, так і проекти, які фінансуються з позабюджетних джерел. Робота органів місцевої влади буде оцінюватися, у тому числі, за результатами реалізації програм заходів, що включатимуть проекти із позабюджетним фінансуванням.

Додатково визначена умова – реалізація концепції Smart City, у якій особлива увага приділена прозорості та громадському контролю.

Показники вимірювання успішної реалізації заходів Стратегії.

Найважливішим принципом успішності реалізації Стратегії є можливість вимірювання досягнутих результатів. Тобто, три стратегічні цілі мають чітке чисельне або якісне вираження, що дає можливість відстежувати динаміку виконання Стратегії, дисциплінувати та контролювати виконавців.

Так, з метою об’єктивної оцінки індексу комфорту життя, включено майже 50 індикаторів, що характеризують ключові сфери життєдіяльності міста та мають вирішальний вплив на комфорт життя мешканців Києва.

Крім того, систему моніторингу та оцінки результативності реалізації Стратегії приведено у відповідність до Державної стратегії регіонального розвитку на період до 2020 року. Прогрес реалізації Стратегії за секторами діяльності міста відстежуватиметься за 219 індикаторами результативності.

Розпочинається складний та багаторівневий етап з реалізації Стратегії.

Місто Київ має просунутися на шляху втілення зазначеної у Стратегії розвитку міста Києва до 2025 року мети: стати інноваційним економічним центром у східноєвропейському регіоні з потужною конкурентною позицією, містом, яке зберегло і розвинуло свою культурно-історичну унікальність, постійно підвищує якість життя мешканців і привабливість для ведення бізнесу.

Ознайомитись зі Стратегією можна за посиланням: dei.kievcity.gov.ua/content/strategiya--strategichnyy-rozvytok.html

Cтаття опублікована у часописі РЕГІОНЕТ "Стратегія розвитку" №4